رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۲ هزار بال غاز خاکستری در دل هشتمین کریدور بین المللی زیستگاه پرندگان فرود آمدند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با بیان اینکه ۲ هزار بال غاز خاکستری وارد کانی برازان شدند، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: این پرندگان نخستین دسته از غاز‌های مهاجر هستند که با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمالی و آغاز فصل سرما و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، وارد این تالاب بین‌المللی شدند.

این مقام مسئول در مهاباد با اعلام اینکه این پرندگان به صورت دسته جمعی از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کنند، افزود:  تالاب کانی برازان هم اکنون به مهمترین مکان زیست و استراحت انواع پرندگان مهاجر به ویژه غاز‌های خاکستری در غرب کشور تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید


سخنور با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در روز‌های آینده به تدریج بر تعداد این غاز‌ها افزوده شود، ادامه داد:  غاز‌های خاکستری تا پیش از بارش برف و برودت شدید هوا در این تالاب باقی می‌مانند و با بارش برف و سرما کوچ خود را به مناطق گرمتر در جنوب از سرمی گیرند.

غاز خاکستری با ۸۳ سانتیمتر طول بزرگترین غاز در منطقه بوده و منقارش ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.

بدن زیرتنه این گونه غاز به رنگ خاکستری با رگه‌های کوچک سیاه است و در بیشتر موارد به صورت دسته جمعی از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند؛ این پرنده در مناطق تالابی، باتلاق‌ها، دشت‌های سیلابی، ساحل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به سر می‌برد و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می‌سازد.

شهرستان مهاباد با داشتن تالاب‌های «کانی‌برازان»، «قوپی‌باباعلی»، «حسن‌خان»، «گروس»، «داشخانه» و «قره‌قشلاق» همه ساله در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاکستری، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک‌های سرسبز، ارده‌ای، سرحنایی و بلوطی است.

تالاب کانی برازان مهاباد زیستگاهی در دل هشتمین کریدور بین المللی مهاجرت پرندگان است که هر سال میزبان بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.