سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ راهکاری است برای اینکه مردم از آخرین وضعیت کیفی کالا‌های تولید داخل آگاه شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرکل استاندارد استان بوشهر با گرامیداشت ۱۸ آبان روز ملی کیفیت گفت: کیفیت یعنی دستیابی به استاندارد‌های از پیش تعیین شده. یعنی ابتدا باید برای کالا یا خدمتی، استاندارد لازم تدوین شود و بعد با نظارت مستمر بر تولید کالا یا عرضه خدمات، از دسترسی مشتری به کیفیت مد نظر اطمینان یابیم.
محمد رحیم بهره‌مند افزود: استانداردها، شامل الزام‌های فنی و توجه به نیاز‌های مشتری هستند. کسانی که استاندارد‌ها را تدوین می‌کنند باید خواسته‌های مشتریان را در نظر بگیرند تا بر اساس آن کالا یا خدمت تولید یا ارائه شود.

او، نیاز‌های مشتریان را به دو دسته تقسیم کرد و ادامه داد: برخی نیاز‌ها را مشتری به صراحت اعلام می‌کند و برخی نیاز‌ها، تلویحی است یعنی نیاز‌هایی است که توجه به آن، باعث شعف مشتری می‌شود به طور مثال اگر کالایی تولید شود که وسایل نصب یا قطعه یدکی در کنارش گذاشته شود، مشتری احساس می‌کند تولید کننده به او توجه کرده است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل استاندارد استان بوشهر تاکید کرد: رعایت استاندارد‌ها باعث افزایش کیفیت و رضایت مشتری می‌شود ضمن اینکه باعث کاهش ضایعات، کم کردن دوباره کاری‌ها و کاهش هزینه تولید خواهد شد.

بهره‌مند با اشاره به نظارت استاندارد بر تولید و عرضه کالاها، بیان کرد: به طور کلی بر روی کالا‌هایی که مشمول استاندارد اجباری هستند یعنی از نظر ایمنی و سلامتی، و یا اقتصادی (مانند عیار طلا) مهم باشند، هم در مرحله تولید و هم عرضه نظارت داریم.

او گفت: در بخش تولید کالا هم مسئول کنترل کیفیت بر تولید نظارت دارد و هم کارشناسان استاندارد در بازدید‌های سرزده یا ادواری، تولید را پایش می‌کنند.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر افزود: در طرح طا‌ها یا نظارت بر بازار هم کارشناسان استاندارد، مانند مشتری به بازار مراجعه و از کالا‌ها نمونه‌گیری می‌کنند و پس از آزمون، نتیجه در پرونده تولیدکننده ثبت می‌شود حتی اگر واحد تولیدی در استان نباشد.

بهره‌مند، با اشاره به سامانه استاندارد برای آگاهی مردم از کیفیت کالا، عنوان کرد: مردم می‌توانند با فرستادن کد ۱۰ رقمی درج شده در پایین علامت استاندارد بر روی کالا به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷، از آخرین وضعیت کیفی کالا آگاه شوند. همچنین می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره کل استاندارد، نظر، شکایت یا انتقاد خود را به ما اطلاع دهند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.