کتاب «اسطوره‌های اسلاو‌های شرقی» اثر یلنا یوکنیونا لوکیوسکایا در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان کتاب «اسطوره‌های اسلاو‌های شرقی» اثر یلنا یوکنیونا لوکیوسکایا در قالب یک پژوهش در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. این کتاب با مقدمه اش به پیشواز مخاطب می‌رود؛ و به او می‌گوید این کتاب درباره زندگی، زیست باور‌ها و اندیشه‌های مردمان اسلاو و اسطوره‌هایی است که به زندگی آن‌ها معنی داد. کتاب با معرفی اسلاو‌ها، تعریف اسطوره و قصه و تفاوت آن‌ها با یکدیگر آغاز می‌شود در ادامه مولف تفاوت میان اسطوره‌ها و داستان‌های اسوره‌های اسلاو‌ها را با یونانیان، رمیان، هندو‌ها و مردم اسکاندیناوی شرح می‌دهد. معرفی خدایان بلند مرتبه اسلاو شرقی از دیگر بخش‌های این کتاب است.


بیشتر بخوانید


در فصل بعد به معرفی نیرو‌های طبیعی می‌پردازد که یار و یاور زیست و زندگی مردم هستند و بر اساس باوری اسطوره‌ای در ذهن مردم تعریف شدند. همچنین از افسانه‌هایی سخن به میان می‌آید که درباره خلقت زمین از زبان اسطوره‌های منطقه اسلاو است. در ادامه موضوع زندگی انسان‌ها پس از مرگ را در نگاه اساطیر و خدایگان مردمان این منطقه شرح می‌دهد و تفسیر می‌کند.

معرفی ارواح ناپاک در باور مردمان منطقه اسلاو و خدایگان حامی خانه‌ها و کلبه‌ها، موضوع دو فصل بعدی کتاب است که مولف به آن توجه می‌کند. سپس از فرمانروا‌های اسطوره‌ای طبیعت در باور مردمان اسلاو و انسان‌هایی با سرنوشت اهریمنی می‌گوید پس از آن ارواح سرنوشت، بیماری و مرگ را معرفی می‌کند؛ در نهایت موضوع نیرو‌های پلید و گنجینه‌ها را از زبان مردم این منطقه بیان می‌کند.

به باور نویسنده کتاب اسطوره‌های اسلاو‌ها درگذشته از بین نرفته یا دوران آن تمام نشده، بلکه نسل به نسل و سینه به سینه نقل شده و با تغییر و تحولاتی به شکل امروزی‌اش درآمده است. ممکن است برخی عناصر موجود در افسانه‌ها از بین رفته یا برخی در زمان متأخرتر به وجود آمده باشد. تعدادی از اسطوره‌ها و عناصر هم از ملت‌های دیگر اقتباس شده‌اند؛ همین مساله اهمیت تالیف آثاری، چون کتاب «اسطوره‌های اسلاو‌های شرقی» را دوچندان می‌کند.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

«فلسفه اسطوره‌ها معنا بخشیدن به زندگی مادی است و آشکارترین نشانه‌های زندگی مادی؛ زمین، آب، درخت، باروری، رشد و برکات است. آب و درخت در همه اسطوره‌ها یادآور زندگی هستند؛ چه آن‌هایی که در سرزمین‌های گرم و خشک به چشم می‌خورند و چه آن‌هایی که در سرزمین‌های سرد.»

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار