اصلاح نژاد و خالص سازی گونه‌های بومی دام سبک از طرح‌های ملی وزرات جهاد کشاورزی در استان‌های دارای جمعیت عشایری مناسب است که پس از ۲ سال در استان سمنان به نتایج مطلوبی رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مصطفی شاه حسینی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اصلاح نژاد و خالص سازی گونه‌های بومی دام سبک در استان سمنان با برنامه ریزی در زمینه گوسفند نژاد سنگسری آغاز شده است و تا کنون تا ۷۰ درصد در چهار شهرستان پیشرفت داشته است.

او افزود: گوسفند نژاد سنگسری بعلت سازگاری ویژه با اقلیم گرم و کویری و خشکسالی و برخورداری از مزه گوشت منحصربفرد برای طرح حفظ بانک زنتیکی بومی دام سبک استان سمنان برگزیده و با پرورش و توزیع قوچ این نژاد با قیمت مناسب بین گله‌های دارای میش سنگسری برای خالص سازی تدریجی نسل بعدی این گونه اقدام شده است.

به گفته شاه حسینی در سه دهه گذشته گوسفند نژاد سنگسری بدلیل کم بازده بودن، جثه کوچک، کاهش دوقلوزایی و ضریب تبدیل پایین، دچار تداخل نژادی غیر اصولی با نژاد‌های دیگر شده بود که با اجرای این طرح تا ۲ هزار راس از این دام به چرخه تولید مثلی ژنتیک اصلی خود بازگرداننده می‌شود.

عشایر و دامداران استان سمنان یک میلیون و ۶۰۰ هزار دام سبک در اختیار دارند که ایل عشایر سنگسری حدود ۵۰ درصد گوشت و شیر و لبنیات این نوع دام را در استان تولید و عرضه می‌کنند.

انتهای پیام / گ

 

برچسب ها: دام سبک ، اصلاح نژاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.