مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تاکنون ۲۹۱ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم رفته است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  محمدسعید هوشیار با اشاره به برنامه۳۹۱ هزار هکتاری استان کرمانشاه برای کشت گندم در سال زراعی جدید، گفت: تاکنون ۲۹۱ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم رفته که معادل ۷۴ درصد سهمیه ابلاغی است.

هوشیار افزود: امسال برای کشت ۲۹۸ هزار هکتار گندم دیم و ۹۳ هزار هکتار گندم آبی در استان برنامه ریزی شده که تاکنون ۲۴۵ هزار هکتار گندم دیم و ۴۵ هزار و ۸۰۰ گندم آبی در استان کشت شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر کم بارش بودن پاییز امسال، گفت: این پیش بینی‌ها حاکی از این است که تا اواخر آبان بارندگی موثر و به اصطلاح محلی "پله"را نخواهیم داشت، لذا به گندمکاران آبی پیشنهاد می‌شود هرچه زودتر اقدام به کشت کرده و بلافاصله بعد از کشت یک نوبت آبیاری داشته باشند.

او  با بیان اینکه کشاورزان مناطق سرد و معتدل باید هرچه سریعتر نسبت به کشت گندم اقدام کنند، گفت: کشت گندم در مناطق گرمسیر استان به تازگی شروع شده و تا پنجم آذر ادامه خواهد داشت.

هوشیار سپس از کشاورزان خواست تا حتما نسبت به بیمه کردن اراضی خود اقدام کنند، چون در صورت بروز خسارت تنها مرجعی که می‌تواند از کشاورزان حمایت کند، بیمه است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به کمبود بذر گندم دیم در استان داشت و گفت: امسال بیش از سال‌های گذشته گندم بذری در استان تولید شده، اما، چون قیمت گندم گواهی شده در بازار خوب است کشاورزان تمایل به استفاده از بذور گواهی شده دارند و همین موضوع سبب شده تا برای تامین بذر کشت دیم گندم کمبود‌هایی وجود داشته باشد که با تدابیر اندیشیده شده این کمبود‌ها ظرف چند روز آینده مرتفع خواهد شد.

هوشیار بیان کرد: هم اکنون برای تامین گندم بذری کشت آبی هیچ کمبودی در استان نداریم.

هوشیار ادامه داد: استان کرمانشاه جزو استان‌های خوب کشور از حیث تامین بذر است، به نحوی که امسال با وجودی که سهمیه در نظرگرفته شده برای خرید گندم بذری از کشاورزان ۳۲ هزار و ۴۷۷ تن برآورد می‌شد در نهایت ۳۸ هزار و ۷۵۹ تن گندم بذری از کشاورزان خریداری شد که ۱۹ درصد بیشتر از سهمیه است.

به گفته هوشیار استان کرمانشاه جزو استان‌های خوب کشور در حوزه تولید گندم است، به طوری که در سال زراعی گذشته پنجمین استان تولیدکننده گندم در کشور بودیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.