به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نامه و مصوبه اخیر تنظیم بازار در مورد مدت ماندگاری کالا در گمرکات برای ترخیص گفت: بندر محل گذر کالا است و ما تنها نگهدارنده کالا هستیم ما نمیتوانیم بخشنامهای که ستاد تنظیم بازار ابلاغ می کند را تغییر دهیم .
او ادامه داد: در صورتی که تعرفه ها پلکانی باشد به دلیل آن که کالا مشمول افزایش قیمت میشود، صاحبان کالا مدت نگهداری کالا در بنادر را کاهش می دهند و در این شرایط بنادر محل گذر و عبور کالا می شود.
معاون بندری سازمان بنادر اظهار کرد: زمانی که تعرفه ثابت و درجا میزند این تعرفه ها باعث افزایش مدت ماندگاری کالا در گمرکات می شود و ما باید بررسی کنیم به نحوی که مشکل صاحبان کالا حل شود.
او درباره این موضوع که تعرفه های رایگان است که باعث شده کالا ها در بنادر باقی بماند گفت: زمانی که پول ارز به صاحبان کالا داده نشود مشمول تخفیف می شود، ولی اگر پول ارز داده شود و کالا را نگه دارند باید بعد از ۳۰ روز کالا را خارج کنند در غیر اینصورت باید از تعرفه های پلکانی استفاده کنیم.
منتصر کوهساری با بیان اینکه ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر انبارها و پای اسکلهها و لنگرگاه ها وجود دارد گفت :از این میزان ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا در انبارها و ۷۰۰ هزار تن هم در پایه اسکله ها و لنگرگاه ها در حال تخلیه است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی درباره ۸ کشتی که دارای مواد اولیه تولید روغن هستند اما در بنادر پهلوگیری نمیشوند هم گفت: این ۸ کشتی به دلیل آنکه مشکل اسنادی و ارزی دارند تخلیه و بارگیری نمیشوند.
کوهساری اظهار کرد: به محض آنکه کشتی وارد بنادر شود و اعلام ورود کند با وجود آنکه سازمان بنادر آنلاین و دارای تمامی تجهیزات تخلیه و بارگیری است و با توجه به خلوت بودن اسکله ها هیچ مشکلی برای پهلوگیری و تخلیه کالا نداریم و به محض آنکه نماینده کشتیرانی از ما تقاضا کند اقدامات تخلیه و بارگیری صورت میگیرد.
او توضیح داد: مشکل اسنادی این کشتیها در صورتی که رفع شود به سرعت اقدامات تخلیه و بارگیری کالا ها صورت می گیرد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی با اشاره به اینکه هم اکنون در تمامی بنادر شمالی و جنوبی ظرفیتهای خالی داریم و هیچ مشکلی برای پهلوگیری نداریم گفت: سازمان بنادر مشکلی برای تخلیه کشتی های حاوی مواد اولیه روغن ندارد.
او همچنین درباره وجود صف برای ترخیص لاستیک در بنادر هم گفت: لاستیک ها در محوطه بنادر هستند و هیچ صفی برای تخلیه آنها ایجاد نشده و کار و فرآیند تخلیه با سرعت در حال انجام است.
او با بیان اینکه با هندیها قرارداد ۸۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار منعقد کردهایم گفت: هندی ها قول دادند که اولین تجهیزات را تا پایان سال وارد بندر چابهار کنند و این تجهیزات شامل جرثقیل های موبایلی است که طبق بررسی های صورت گرفته در حال بارگیری است .
منتصر کوهساری بیان کرد: زیرساختهای توسعه چابهار از منابع داخلی سازمان انجام می شود و برنامه ورود ۸۵ میلیون تجهیزاتی که قرار است وارد کنند آغاز شده و پاکت های مناقصه ارائه شده و بخشی از پاکت ها هم هم باز شده و ما امیدواریم اولین تجهیزات هم تا پایان امسال برسد.
او گفت :چینیها در بندر چابهار هیچ فعالیتی نمی کنند و چندی پیش قرار بود مزایده جدیدی برگزار کنند که نپذیرفتند.
انتهای پیام/