کامبیز بازرگان از اجرای ۱۰ طرح مشارکتی این سازمان با سرمایه گذاران در زمینه توسعه کشاورزی دانش بنیان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، کامبیز بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که به منظور بازدید از توانمندی‌ها و فعالیت‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان در شاهرود و بزرگترین مرزعه کشت زعفران کشور در این مرکز به شاهرود سفر کرده بود گفت: هدف از اجرای این طرح‌ها تشویق سرمایه گذاران برای رودد به سرمایه به بخش کشاورزی و ایجاد انگیزه برای ارتقای کشاورزی هدفمند است.

او افزود: در این طرح‌ها در قالب قرارداد ۱۰ ساله با بخش خصوصی بدون انتقال مالکیت، اراضی، ساختمان ها، آب، زمین و آزمایشگاه‌ها برای اجرای طرح‌های فناورانه بخش کشاورزی در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است.

به گفته بازرگان، عمده این طرح‌ها در بخش‌های تولید بذر، نهال، محصول زعفران، ظرفیت‌های جنگل‌ها و مراتع، تولید گیاهان سالم و اکوتوریسم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مهمترین عامل محدود کننده بخش کشاورزی را ضعف دانش در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با نفوذ دانش می‌توان محدودیت منابع و سرمایه در گردش را کمتر کرد و اجرای طرح‌های مشارکتی با سرمایه گذاران در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی با همین هدف انجام می‌شود.

او با بیان اینکه ماموریت اصلی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان خلق دانش، دستیابی به دانش و توسعه و ترویج دانش نوین است گفت: این مرکز در تولید ارقام جدید میوه‌های زردآلو و انگور مقاوم در برابر سرمازدگی، روش‌های مقابله با سرمازدگی، فناوری‌های جدید مقابله با خسارت‌های سرمازدگی و تگرگ و محصولات چغندرقند و سیب زمینی افتخارات خوبی داشته است.

بازرگان افزود: بزرگترین مزرعه کشت مکانیزه زعفران کشور در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان در شاهرود با هدف توسعه کشاورزی دانش بنیان و کارآفرینی با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شده است.

مرحله اول این طرح کشت ۱۰۰ هکتار زعفران است که امسال کشت ۶۲ هکتار محقق شده است و ۲۰ درصد از این طرح کشت زعفران است و ۸۰ درصد امور مربوط به بسته بندی و فرآوری زعفران است به طوری که هیچ گلی به صورت خام فروشی خارج نشود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار