۷۰ درصد دام سنگین خراسان جنوبی پلاک‌کوبی شد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود ۷۵ درصد جمعیت شتر و بیش از ۶۰ درصد جمعیت گاو دامداران استان پلاک‌کوبی و هویت گذاری شده اند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، اشرفی گل معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از حدود ۲ میلیون راس دام سبک استان، بیش از ۵۰۰ هزار راس تاکنون پلاک‌کوبی شده است.

او افزود: طرح هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام سبک و سنگین بهمن ۹۷ در استان آغاز شد و اسفند ۹۸ باید تکمیل و به اتمام می‌ رسید که البته مهلت قانونی آن نیز پایان سال قبل بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کزد: با توجه به پایان مهلت قانونی این طرح، اما برای آن دسته از دامدارانی که تاکنون اقدام نکرده ‌اند، اکنون پلاک‌کوبی با جدیت بیشتر در حال انجام است در حالیکه اگر دام فاقد پلاک توسط نیرو‌های انتظامی توقیف شود، قاچاق محسوب و سپس پلاک‌گذاری و ضبط می ‌شود.


بیشتر بخوانید


او  ادامه داد: تاکنون روند پیشرفت پلاک کوبی دام ‌های سبک و سنگین در استان بد نبوده است و نسبت به وضعیت کشور از نظر تعداد دام جزو سه استان نخست هستیم، اما هنوز هم رضایت‌بخش نیست.

اشرفی گل تصریح کرد: با توجه به اینکه نهاده‌ های دامی با اولویت و بر اساس هویت‌گذاری دام بین دامداران توزیع می ‌شود این طرح امسال پیشرفت خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: فراموش نکنیم هویت‌گذاری خاص تنها استان ما نیست و باید تمام استان‌ها دام خود را پلاک‌کوبی کنند چراکه اگر ما خواسته باشیم هویت‌گذاری کنیم و استان‌ های دیگر وضعیت خوبی نداشته باشند این طرح ناقص خواهد بود.

او گفت: اگر طرح پلاک‌کوبی دام در سراسر استان ‌ها به درستی انجام شود پیامد ‌های بسیار خوبی برای جلوگیری از ضرر و زیان‌ های احتمالی دامدار نیز در پی خواهد داشت، زیرا بر اساس بند سه ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، دام ‌ها بیمه اجباری می ‌شوند و در حوادث غیرمترقبه به کمک دامدار خواهد آمد.

اشرفی گل با بیان اینکه طرح پلاک‌گذاری دام به دلیل زاد و ولد دام به صورت مستمر ادامه دارد ،تصریح کرد: اگر افرادی نسبت به خرید و فروش یا خروج دام بدون پلاک از استان اقدام کنند توسط نیرو‌ های نظامی و انتظامی دام ضبط و قاچاق محسوب می‌شود.

اشرفی گل افزود: از دامداران درخواست داریم نسبت به پلاک‌گذاری دام هرچه سریع‌تر اقدام کنند چراکه اگر دام توقیف شود علاوه بر از دست دادن سرمایه، مبلغ زیادی نیز جریمه خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی میزان تولید گوشت قرمز استان را امسال ۱۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت پیش بینی کرد و افزود: میزان نیاز استان به گوشت قرمز سالانه برای هر فرد ۱۲ کیلوگرم است و بنابراین مازاد بر نیاز تولید می‌کنیم.

او در ارتباط با افزایش قیمت گوشت قرمز اظهار کرد: فراموش نکنیم دامدار هم به عنوان جزئی از جامعه باید تمام مایحتاج زندگی خود را فراهم کند.

اشرفی گل ادامه داد: وقتی تمامی نهاده ‌ها و اقلام افزایش قیمت داشته است تولید گوشت قرمز نیز گران تمام می‌شود و به ناچار شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.