حجت الاسلام رفیعی به تاثیر فیلم ها و سریال ها در پیشبرد دین اشاره کرد و مجموعه های «یوسف پیامبر(ع)» و «امام علی(ع)» را از جمله آنها دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،حجت الاسلام رفیعی طلبگی یا همکاری با امام عصر (عج)، را همواره در طول تاریخ، از سخت‌ترین و دشوارترین مشغله‌ها دانست.

موضوع سخنرانی‌ها را با نیاز مخاطب مشخص می‌کنم

وی همچنین در پاسخ به این سوال که موضوع سخنرانی‌های خود در محافل عمومی را چگونه انتخاب می‌کند؟ گفت: موضوع سخنرانی را به توجه به نیاز مخاطب مشخص می‌کنم، یعنی اینکه اول اینکه مشخص می‌کنم مخاطب کیست و نیازش چیست و در چه جامعه‌ای زندگی می‌کند، در واقع از روستا تا دانشگاه می‌تواند فضای تبلیغ و نیاز مخاطب باشد و ما باید مشخص کنیم در چه فضایی می‌خواهیم صحبت کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که متن هر سخنرانی باید به گونه‌ای باشد که از افراد کم سواد و بی سواد تا به عنوان مثال یک پزشک یا استاد دانشگاه باید مفهوم سخنان را درک کنند، توضیح داد: در هر سخنرانی ما اول مواد اولیه را تهیه می‌کنیم، از روایات و آیات قرآن تا مسائل تاریخی که درباره موضوع مورد نظر در دست داریم چندتای آن را که مربوط به بحث است انتخاب می‌کنیم و متناسب با مخاطب آن را بیان می‌کنیم.

شربت رقیق به مخاطب می‌دهیم

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: غالبا آن سخنرانی را رقیق می‌کنم یعنی آن متن را از ۱۰ آیه در دسترس، یک آیه بیان می‌کنم و از احادیث یک حدیث و در ادامه هم مثال‌های عرفی می‌آورم مثل یک فردی که شربتی درست می‌کند و سپس آن را رقیق می‌کند ما هم دقیقا این کار را می‌کنیم اول آنچه که خاص مخاطب است را تهیه می‌کنیم و سپس با توجه به مخاطب و روحیات وی آن را رقیق می‌کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین درباره اینکه آیا منبر در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی هنوز خاصیت خود را دارد و تاثیرگذار است؟ تصریح کرد: پیشرفت تکنولوژی هیچ منافاتی با پذیرش مردم از سخنرانی و وعظ ندارد، حتی منبر مخاطبش هم بیشتر شده است، ما الان می‌بینیم که نه تنها در ایران، سید حسن نصرالله سخنرانی می‌کنند و ملت پای سخنان ایشان می‌نشینند. در مکه مکرمه همینطور، در مسجد الحرام در کربلا و دیگر اماکن مقدسه همینطور.


بیشتر بخوانید


فضای مجازی نتوانست جای منبر را بگیرد

وی افزود: بعنوان مثال شما در ایام ماه رمضان و شب‌های قدر دیدید که به هیچ وجه رسانه‌های مجازی نتوانستند جای مسجد و منبر را برای مردم پر کند در واقع مردم در مناسبت‌های مذهبی و سنتی به دنبال اجرای مراسم سنتی هستند، شما در شب ۲۱ ماه رمضان دیدید که جمعیت‌های زیادی از مردم آمدند در صحن‌های حرم رضوی و پای منبر نشستند و به سخنرانی گوش دادند در واقع پیشرفت تکنولوژی منافاتی با اقبال مردم به منبر ندارد بلکه با پیشرفت انواع رسانه، کارکرد منبر و وعظ کمرنگ‌تر نشده است.

اظهارنظر آیت الله مکارم شیرازی درباره سریال «یوسف پیامبر (ع)»

حجت الاسلام رفیعی درباره اینکه آیا فیلم‌ها و سریال‌ها هم می‌توانند در پیشبرد موضوعات مذهبی تاثیرگذار باشند؟ گفت: سریال و فیلم تاثیر بسیار زیادی در پیشبرد دین دارد و من به این موضوع معتقدم، بعنوان مثال آیت الله مکارم شیرازی درباره سریال حضرت یوسف پیامبر (ع) به من فرمودند این سریال بیش از سایر رسانه‌ها این سوره را تفهیم کرد و من هر وقت این سریال را می‌بینم برای آقای سلحشور دعا می‌کنم.

وی عنوان داشت: در فیلم امام علی علیه السلام هم می‌توانیم چنین کارکرد مثبتی را ببینیم، در واقع فیلم رسانه بسیار قوی برای انتقال مفاهیم دینی است. یا مثلا در سریال پایتخت، وقتی ما نقی معمولی را می‌بینیم که سرمزار مادرش، می‌رود با او درد دل می‌کند و فاتحه می‌خواند یا با تمام مشکلات از پدر پیرش مراقبت می‌کند و به او با احترام رفتار می‌کند، به خوبی می‌بینیم که مفهوم دینی احترام به والدین را بیننده منتقل می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار