جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نبود نظارت را علت اصلی گرانی برنج برشمرد و گفت: تفاوت قیمت در مبدا تا بازار تهران علاوه بر بحث تقلب مبنی بر اختلاط، خرده و غیره به بهانه کرایه حمل بسیار بالاست، در حالی که اگر کرایه حمل را بر کل میزان برنج تقسیم کنیم، رقم چندانی نیست.
او افزود: در زمانی که قیمت هر کیلو برنج درجه یک بدون ناخالصی در مازندران ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان بود، اما همین برنج در بازار تهران با نرخ ۳۰ هزار تومان فروخته میشد، در حالی که کرایه حمل و نقل به ازای هر کیلو برنج ۱۰۰ تومان است.
بیشتر بخوانید
علی زاده شایق با اشاره به اینکه قیمت برنج در استانهای شمالی تفاوتی نداشته است، بیان کرد: طی ماههای مرداد و شهریور همزمان با موعد تولید، برنج در ارزانترین حالت ممکن است که افراد پس از خرید در انبارها نگهداری میکنند.
به گفته این مقام مسئول در ماههای مهر و آبان، خریداران برنج در استانهای گیلان و مازندران محلیها هستند.
دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک مانده است، بیان کرد: با وجود آنکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اذعان میکنند که مجوز واردات و ثبت سفارش را ندادند، این سوال مطرح است که این میزان چطور بدون مجوز وارد شده است و اگر از طریق قاچاق وارد شده، چطور وارد گمرک شده است؟
علی زاده شایق ادامه داد: قیمت برنج خارجی ناگهان از ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید که با این وجود اختلاف معناداری با برنج داخلی ندارد.
دبیر انجمن برنج درباره آخرین وضعیت تولید برنج گفت: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار سال گذشته تولید برنج ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود که امسال شرایط آفتاب بهار و تابستان به مراتب بهتر از سال گذشته بود که با این وجود پیش بینی میشود که حداقل تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن باشد.
او سرانه مصرف برنج ایرانی را ۳۶ کیلو اعلام کرد و گفت: با توجه به جمعیت ۸۳ میلیون نفری و احتساب ذخایر استراتژیک، ۳ میلیون تن برنج در سال مورد نیاز است که با این وجود ۶۰۰ هزار تن کسری مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: واردکنندگان برای واردات اظهاراتی مبنی بر افزایش مصرف برنج در ماه محرم و رمضان داشتند، در حالی که در این ماهها مصرف افزایش نمییابد.
انتهایپیام/
این نظارت چیه