کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی به تشریح علائم بیماری MS پرداخت.

رضا انوری کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه مولتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری عصب شناختی پیشرونده است و باعث میلین زدایی از سیستم عصبی مرکزی می شود، گفت: دوره بیماری MS متغیر بوده و درمان آن در شرایط فعلی همچنان چالش بزرگی محسوب می شود.

او با اشاره به اینکه بیماری MS در زنان شایع تر از مردان بوده و سن شروع آن از اوایل تا اواسط دوره بزرگسالی است، افزود: از نشانه های این بیماری می توان به بی حسی یا ضعف در یک یا چند اندام، احساس برق گرفتگی در گردن به خصوص هنگام خم شدن آن به جلو، لرزش، ناهماهنگی یا راه رفتن ناپایدار، از بین رفتن جزیی یا کامل بینایی، دوبینی و تاری دید اشاره کرد، که کاهش توانایی های حرکتی و خستگی از مشکلات اساسی افراد دارای این بیماری است.

انوری بیان داشت: بیماری های مزمن، از جمله MS بر تمام جنبه های اقتصادی، مالی، اجتماعی و عاطفی فرد، خانواده و جامعه اثر می گذارند بنابراین درمان های دارویی و کنترل دوره های بیماری برای مبتلایان کافی نیست.

کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی تصریح کرد: از طرفی درمان های دارویی بار مالی سنگینی را به جامعه، خانواده و بیمار تحمیل می کند و به دلیل بالا بودن هزینه ها، بیمار از ادامه درمان باز می ماند که مصرف طولانی مدت داروها باعث ایجاد عوارض جانبی مانند افزایش فشارخون، دیابت، پوکی استخوان، خونریزی گوارشی و استعداد ابتلا به عفونت می شود.

او ورزش درمانی را یک فرم کم هزینه و موثر در کاهش اختلالات عملکردی در مبتلایان به MS دانست و ادامه داد: یکی از مشکلات این بیماران اختلال در فعالیت های زندگی روزانه است که انجام تمرینات ورزشی به برگشت حرکات کامل اندام ها و جلوگیری از افزایش در محدودیت های حرکتی بیمار کمک می کند.

انوری اظهار داشت: اصلاح کیفیت زندگی باتوجه به جنبه های سلامت ذهنی و به دنبال آن بهبود در سلامت روانی ناشی از ورزش ها به عملکرد بهینه فرد می انجامد که در میزان فعالیت زندگی روزمره بی تاثیر نبوده و از میزان وابستگی فرد در امور شخصی به دیگران می کاهد بنابراین برنامه های ورزشی منظم و مستمر بر بهبود و پیشرفت تعادل، افزایش سرعت راه رفتن، سهولت حرکت، کاهش خستگی، افزایش و ارتقای سطح کیفیت زندگی بیماران اثرات بسیاری دارد.

کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در پایان گفت: ورزش یکی از ارکان مهم برنامه های درمانی مبتلایان به MS است ولی در انتخاب نوع ورزش در این بیماری باید به نکات خاصی توجه نمود زیرا نوع ورزشی که بتواند مناسب فرد مبتلا به این بیماری باشد به شدت، وسعت و نیز سن و دیگر مشخصه های سلامت فرد بستگی دارد.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.