عملیات ریل‌گذاری قطعه اول راه‌آهن چابهار به زاهدان به طول ۸۴ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز (چهارشنبه) با حضور وزیر راه و شهرسازی مراسم ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار به زاهدان از مسیر چابهار به نیک‌شهر انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش طول مسیر راه‌آهن چابهار – زاهدان ۶۲۸ کیلومتر است که با احتساب خطوط ایستگاه‌ها به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد و مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری این پروژه ۲۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال است که با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ساخته می‌شود.

ظرفیت انتقال مسافر در این پروژه در سال ۱۴۲۰، ۲.۰۴ میلیون مسافر است و ظرفیت انتقال بار هم در سال، ۱۴۰۱، ۲.۸ میلیون تن و در سال ۱۴۲۰، ۷.۷ میلیون تن است و سرعت این پروژه در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و در بخش باری هم ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.

عباس خطیبی معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر ۴۸ درصد و در بخش زیرسازی هم پیشرفت فیزیکی آن به ۱۶۳ درصد رسیده است، گفت: هم‌اکنون با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات ریل‌گذاری قطعه اول که حد فاصل چابهار به نیک‌شهر می‌شود را به طول ۸۴ کیلومتر انجام می‌شود و طبق برآورد‌های صورت گرفته و با توجه به تأکیدات مقامات معظم رهبری و همچنین وزیر راه و شهرسازی امیدواریم تا خرداد سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد و هم اکنون این پروژه با فازبند‌ی‌هایی که انجام شده در حال پیشرفت است.

به گفته خطیبی فاز اول این پروژه مسیر زاهدان تا خاش هم اکنون در حال انجام است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

او با بیان اینکه ما تا سال ۱۳۹۳ پیشرفت چندانی در اجرای این پروژه نداشته‌ایم، گفت: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین وزیر راه و شهرسازی از سال ۹۳ با توجه به اهمیت خاص این پروژه و استراتژیک بودن آن شرایط برای اجرای آن فراهم شد و کارگاه‌ها و عملیات اجرایی آن در ۸ قطعه صورت گرفت.

این مقام مسئول بیان کرد: پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان یکی از مهمترین پروژه‌های ریلی کشور است و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با توجه به آنکه یکی از مهمترین پروژه‌ها به شمار می‌رود اجرای آن را برعهده گرفته و سرعت اجرای این پروژه هم افزایش یافته است.

خطیبی همچنین درباره منابع اعتباری این پروژه هم گفت: منابع این پروژه از صندوق توسعه ملی تأمین شده و حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰۰ میلیون یورو برای آن پرداخت شده و ۲۰۰ میلون یورو معادل ۸ هزار میلیارد تومان باقی مانده که امیدواریم با تخصیص آن بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

گفتنی است، قطعه مسیر زاهدان تا خاش از تیر ماه امسال به طول ۳۲ کیلومتر آغاز شده و تا پایان امسال هم به اتمام می‌رسد. هم‌اکنون با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور مراسم ریل‌گذاری این پروژه آغاز شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار