به دنبال تاکید مقام معظم رهبری بر هماهنگی دستگاه‌ها برای تامین نیاز بازار و کنترل قیمت‌ها، مسئولان اقتصادی برنامه‌های خود برای رفع مشکلات موجود را ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قبادی رئیس ستاد تنظیم بازار در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر هماهنگی دستگاه ها، جلسه تنظیم بازار را برگزار کردیم. به دلیل شرایط سخت اقتصادی مقداری اختلاف نظر پیش آمده بود. در ستاد تنظیم بازار  تصمیمات با نظر همه دستگاه‌ها گرفته می‌شود.

او افزود : بخش عمده‌ای از مشکلات بازار، دلایل دیگری به جز تحریم دارد که یکی از این عوامل ناهماهنگی دستگاه ها است. جلسات متعددی در خصوص ترخیص کالا داشتیم که تصمیمات خوبی گرفته شد. در جا‌هایی به دلیل مشکلات اقتصادی کشور در اجرا ناهماهنگی هایی وجود داشته است. برخی کالا‌ها بیش از یک سال است که در گمرک رسوب شده بودند از دیروز ترخیص این کالا‌ها شروع شده و  به طور مثال ۲۵ هزار تن برنج ترخیص شده است.

بروکراسی اداری در شرایط جنگ اقتصادی باید کاهش یابد

قبادی اظهار کرد: گمرک، بانک مرکزی، وزارت صمت هر کدام یک سری ضوابطی دارند که برای شرایط عادی است. در شرایط جنگی باید بروکراسی‌های اداری را  کم کنیم و بیشتر با هم هماهنگ باشیم. در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری، جلسه مشترکی برای هماهنگی بیشتر دستگاه های اقتصادی برگزار شد  تاکالا‌های اساسی که مورد نیاز مردم  است هرچه سریعتر ترخیص شوند.

او در خصوص اینکه چرا ترخیص کالاها زمان زیادی طول کشیده است گفت: بازار ارز کشور بر عهده بانک مرکزی است و چند ماه گذشته التهاباتی در بازار وجود داشت . ما به کالا نیاز داریم کالا به کشور وارد شده اما به دلیل مشکلات ارزی در گمرک مانده است  که این مشکلات باید برطرف شود.

او افزود: کمبود کالایی در کشور نداریم و در مورد نظارت  هم شرایط بهتری نسبت به سال‌های گذشته داریم.

قیمت گوشت و تخم مرغ متعادل می شود

در ادامه برنامه رضایی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کشور ، دستورالعمل و ضوابط زیادی داریم که در شرایط عادی کارساز است اما در شرایط جنگی باعث تداخل در وظایف دستگاه های مختلف می شود و نیاز است تفکیکی در وظایف صورت بگیرد.

او ادامه داد: چند دستگاه متولی قیمت گذاری بودند که امروز این مشکل مرتفع شد. تنظیم بازار تا مرحله عمده فروشی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و از مرحله خرده فروشی با وزارت صمت است.

رضایی گفت:  قیمت مصوب ۱۲ هزار تومان برای هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری و ۲۶ هزار تومان برای هر شانه تخم مرغ تعیین شده اما در بازار این قیمت ها رعایت نمی شد. یکی از اصلی ترین عوامل، بحث افزایش صادرات بود که همان ناهماهنگی دستگاه ها محسوب می شود. اکنون صادرات تخم مرغ به صورت موقت ممنوع شده است. دو کفه عرضه و تقاضا باید همیشه تعادل داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مورد گوشت قرمز به دلیل افزایش نرخ ارز  و انباشت دام قاچاق معکوس دام داشتیم. طی چند روز گذشته این مشکل برطرف شده و قیمت به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده که پایین تر از این هم می آید.

تعدد قوانین و مقررات بیماری مزمن اقتصاد

در ادامه میراشرفی رئیس کل گمرک تصریح کرد: در اقتصاد کشور بیماری مزمنی به نام تعدد قوانین و مقررات داریم و در زمانی که بیماری مثل تحریم می آید، تاثیر منفی آن تشدید می شود. ۱۰ هزار مورد قانون مصوب، ۲۰۰ هزار مصوبه و بخشنامه و هزار مورد قانون در حوزه  تجارت داریم.

او ادامه داد: مهمترین راه سهولت کسب و کار، کاهش قوانین و مقررات است . در کشور ما ۲۵ سازمان در حوزه تجارت ، قوانین و مقررات دارند که این امر  ناهماهنگی ایجاد می کند.

میراشرفی گفت: کشورهای پیشرفته ۲ تا ۳هزار قانون دارند. مدیریت هماهنگ مرزی دارند که سازمان های مربوط به تجارت وظایف خود را به یک یا دو سازمان محول می کنند. در دنیا هر امر واحد یک مرجع واحد دارد.

او افزود: در کشور ما در امر واحد، چند مرجع متعدد حکمرانی می کنند و باعث طولانی تر شدن مسیر می شود. در جلسه امروز عنوان کردم که در خصوص نهاده ها باید یک مرجع واحد، تصمیم گیر باشد.

گمرک محل عبور کالا است نه ایستایی کالاها

رئیس کل گمرک تاکید کرد:مرزها و گمرکات کشور محل عبور کالا هستند نه ایستایی آن،  اما تعدد قوانین و ناهماهنگی باعث ایستایی کالا در گمرکات شده است.

او افزود: در ۷ ماهه امسال  ۱۴.۸ میلیون تن واردات کالاهای اساسی داشته ایم که در سال گذشته ۱۴.۶ میلیون تن  بود و کاهشی نداشته ایم.

میراشرفی گفت: در بنادر ۴ میلیون تن کالای اساسی داریم. در حال حاضر ۶۸۵ هزار تن کالا در جریان ترخیص در گمرک است با این مصوبه قسمت اعظم کالاهای رسوب شده ترخیص می شود.

تشدید بازرسی ها و برخورد با احتکار کالاهای اساسی

در ادامه تابش رئیس سازمان حمایت نیز با اشاره به وجود کالا به اندازه کافی در کشور گفت: برای حل مشکلات در کوتاه مدت چند کار در اولویت سازمان حمایت و کلیت نظام قرار گرفته که یک مورد استفاده از ظرفیت سامانه انبار است.

او افزود: از فردا هم از توان بسیج و اصناف و هم دادستانی و نیروی انتظامی برای بازرسی و شناسایی انبار‌ها استفاده می کنیم. نگهداری کالا‌های حساس و ضروری و اساسی در انبار‌هایی که در سامانه انبار عضو نیستند جرم تلقی می‌شود و علاوه بر احتکار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور است. از این طریق فردا بازرسی‌ها بر اساس سامانه انبار انجام می‌گیرد و هر کالایی که در انبار‌ها باشد به کف بازار می‌آید.

تابش تصریح کرد: در بلند مدت ما باید به شبکه توزیع منسجم و شفاف فکر کنیم و سریعا بتوانیم سامانه جامع تجارت را عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان حمایت تاکید کرد: دستگاه‌های مختلف اقتصادی با ایجاد هماهنگی بیشتر با یکدیگر، در عملیاتی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری تعللی نخواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۲:۵۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
سلام، اینا حبابه، درست میشه، اگه مدیران محترم، یکی یک دونه سوزن مخصوص ضد حباب به مردم و به نرخ دولتی ارائه کنند، حتما با ترکوندن این حبابها، مشکل قطعا حل میشه اونم از ریشه، علی چی؟ علی برکت الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
مسئول محترم برا برخی از کالاها مثل گوجه فرنگی پیاز و تره بار تنها راه مبارزه با گران شدن صادر نکردن در شرایط نیاز جامعه و تولید کم می باشد
آخرین اخبار