چرا امام ششم را صادق نامیدند؟

یک کارشناس مذهبی به تبیین زندگی امام جعفر صادق (ع) پرداخت.

محمد ابراهیمی پور کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه ولادت با سعادت امام صادق (ع) در روز دوشنبه هفدهم ماه ربیع الاول در شهر مدینه بوده که موافق با روز ولادت پیامبر اکرم (ص) است، گفت: اسم شریف آن حضرت جعفر است و از  کنیه های  او می توان به ابوعبدالله، ابواسماعیل و ابوموسی اشاره کرد.

 او با بیان اینکه لقب صادق را پیامبر عظیم الشان اسلام برای ایشان انتخاب کرده اند، افزود: امام سجاد (ع)  می‌فرمایند که پدرم به نقل از رسول خدا (ص) خبر داد که آن حضرت فرمود: زمانی که فرزند من جعفر بن محمد بن علی بن الحسین متولد شود او را صادق بنامید زیرا پنجمین فرزند او که جعفر نام دارد، ادعای امامت خواهد کرد و بر خدا دروغ خواهد بست و او نزد خدای متعال جعفر کذاب است.

ابراهیمی پور با اشاره به اینکه امام صادق (ع) درتمامی صفات پسندیده و ارزش‌های انسانی گوی سبقت را از همه‌ی مردمان زمان خود ربوده بود، اظهار داشت: عوامل گوناگونی مانند درگیری و کشمکش میان بنی امیه، بنی عباس و ظهور مذاهب مختلف عقیدتی، فقهی و جنبش فکری در عصر امام (ع) موجب شد تا آن حضرت بتوانند گوشه‌ای از دانش خود را به جهانیان عرضه کنند.

این کارشناس مذهبی در ادامه به روایتی از مالک بن انس (فقیه اهل مدینه و پیشوای فرقه مالکی) اشاره و تصریح کرد: مدّتی با جعفر بن محمّد رفت و آمد می‌کردم، او را همواره در یکی از ۳ حالت دیدم، یا نماز می‌خواند یا روزه بود و یا قرآن تلاوت می‌کرد. هیچ چشمی برتر از جعفر بن محمّد در دانش، عبادت و پرهیزکاری ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است.

او افزود: دانشمندان بزرگ اهل سنّت درباره حضرت صادق (ع) گفته اند: به قدری علوم از او نقل شده که زبانزد مردم گشته و آوازه  او در همه جا پخش شده و همه دنیا را پر کرده است. بزرگ‌ترین پیشوایان فقه و حدیث از او نقل کرده اند و شاگردی ابوحنیفه و سفیان ثوری برای اثبات عظمت علمی او کافی است.

ابراهیمی پور با بیان اینکه  علم امام صادق، علم الله است و همه برای یادگیری دانش در محضر آن حضرت باید زانوی ادب بزنند و تا چه بسا از دریای بی کران وجودی آن حضرت بهره‌مند شوند، گفت: روز ولادت امام صادق (ع) پیوسته مورد احترام صالحان از آل محمد صلی الله علیه وآله بوده و روزه گرفتن در این روز، فضل و ثواب بسیار دارد  و همچنین  صدقه و مشاهد مشرفه (مکان‌های زیارتی)  و خوشحال کردن برادر ایمانی در این روز مستحب است.

این کارشناس مذهبی در پایان با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) بیان داشت: در زمان ظهور قائم آل محمد (ع) و برپایی دولت و حکومت آن حضرت، علم در قلوب مومنین گذاشته می‌شود به گونه ای که هیچ مومنی، دیگر برای کسب علم به برادر خود نیاز نخواهد داشت. ان شاء الله در این ایام خجسته خواسته و دعای اول ما تعجیل در فرج، ولی عصر باشد که ظهور ایشان موجب رفع تمام بلا‌ها و سعادت و خوشبختی ابدی است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۴۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
اللهم عجل لولیک فرج
آخرین اخبار