مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: علی رغم توسعه مکانیزاسیون طی سال‌های اخیر، اما کشاورزان همچنان با کمبود ماشین آلات برداشت و نشاکار روبرو هستند.

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، کمبود ماشین آلات برداشت را یکی از علل اصلی گرانی برنج در بازار برشمرد و گفت: ضعف در ماشین آلات برداشت و جایگزینی نیروی کارگر به جای آن در قیمت نهایی محصول اثر گذار است.

وی افزود: فرسودگی ماشین آلات فرآوری برنج و خشک کردن به روش سنتی منجر به افزایش ضایعات و قیمت برنج شده است.

حسینی با اشاره به اینکه ماشین آلات نشاکار به اندازه کافی نداریم، بیان کرد: با وجود توسعه ماشین آلات نشاکار و برداشت برنج طی سال‌های اخیر، اما میزان عرضه با تقاضا همخوانی ندارد که همین امر منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است که نمی‌توان آن را کتمان کرد.

مشاور ارشد نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: هزینه‌های تولید اعم از کود، سم و کارگر نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش چشمگیری داشته است، هر چند قسمتی از محصولات تولیدی تابع افزایش هزینه امسال نیست.

وی وجود واسطه‌ها و دلال ها را دلیل اصلی اختلاف قیمت از تولید تا بازار اعلام کرد و گفت: دولت باید تدابیری بیندیشد تا فاصله مزرعه تا مصرف کاهش یابد و محصول با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده برسد.

حسینی در پایان تصریح کرد: اتخاذ تدابیر برای کاهش هزینه تولید وظیفه کشاورز نیست، اما دولت با ایجاد بازارچه‌هایی می‌تواند فاصله مزرعه تا بازار را کاهش دهد، هر چند واقعیت آن است که علی رغم افزایش قیمت برنج، تولید فعلی سود اندکی برای کشاورز در بر دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار