نوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اکنون بهترین زمان برای بهره برداری از فرصت برقراری ارتباط با آمریکای لاتین است

کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت: اکنون ایران این شرایط را دارد که رابطه خوبی را از لحاظ سیاسی و اقتصادی با آمریکای لاتین برقرار کند.

الهه نوری غلامی زاده کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به آمریکای لاتین، گفت: اکنون مهم‌ترین اتفاقی که در منطقه آمریکای لاتین افتاده، بر سرکار آمدن حزب سوسیالیست است،  چراکه در گذشته ایالات متحده و هم پیمانان آن با مداخله گری توانسته بودند رئیس جمهور محبوب بولیوی از حزب والس را از کار برکنار کنند، اما اکنون این حزب دوباره بر روی کار آمده که محبوب بودن این حزب در بولیوی را نشان می‌دهد.

او افزود: بولیوی می‌تواند نقطه آغازی برای دیگر کشورهای آمریکای لاتین باشد و ایران هم باید از‌ این شرایط استفاده کند و از موج‌های سوسیالیست چپ‌گرا در منطقه حمایت کند.

نوری غلامی زاده ادامه داد: اکنون ایران در شرایطی قرار دارد که ایالات متحده سعی می‌کند تا حد امکان آن را منزوی کند، از طرف دیگر آمریکا سعی دارد کشور‌های چپ‌گرا مانند کوبا، ونزوئلا و بولیوی را منزوی کند، اما در بولیوی اکنون این شرایط ایجاد شده که حکومت سوسیالیست چپ‌گرا دوباره بر سر کار بیایند.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین اضافه کرد: ونزوئلا هم با تحریم‌ها و شرایط سخت در حال جنگ است، همچنین ایران هم در وضعیتی قرار دارد که ایالات متحده سعی دارد آن را منزوی کند، اما این شرایط تحریمی می‌تواند تمام شود و مانند همین اتفاقی که در بولیوی اتفاق افتاد چپ‌گرا‌ها بر سر کار بیایند و شرایط تحریمی تمام شود.

او افزود: اکنون سفر ظریف به آمریکای لاتین نشان می‌دهد که ایران آماده است از شرایطی که در منطقه اتفاق افتاده و امیدی برای بر سر کار آمدن چپ‌گرا‌ها دیده می‌شود، بهره برداری کند  و این سفر به نوعی دری برای آغاز این راه است تا ارتباطاتمان با آن منطقه را از سر بگیریم.


بیشتر بخوانید


نوری غلامی زاده با بیان اینکه در چند سال اخیر متوجه شدیم که تعامل با قدرت‌های غربی هیچ فایده‌ای ندارد، گفت: در این دولت‌  به کشور‌های آمریکای لاتین کم توجهی شد، اما اکنون ایران این شرایط را دارد که رابطه خوبی را از لحاظ سیاسی و اقتصادی با آمریکای لاتین برقرار کند و از طرف دیگر هم شرایط کشور‌های آمریکای لاتین مساعد است. بولیوی حتی تا بستن سفارتش در ایران پیش رفته بود، اما اکنون زمزمه‌‌هایی شنیده می‌شود که سفارت بولیوی در ایران بازگشایی شود و دوباره روابط دوستانه ما از سر گرفته شود.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین ادامه داد: با توجه به شرایط برد، بردی که بین ایران و آمریکای لاتین ایجاد شده، اکنون بهترین زمان برای بهره برداری از این فرصت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار