عضو کمیسیون کشاورزی گفت: لوایحی که دولت به مجلس ابلاغ کرده در اولویت نیستند، اما هر لایحه‌ای که ضرورت‌های اولیه مردم را در دستور کار قرار بدهد نمایندگان خارج از نوبت به آن رسیدگی خواهند کرد.

لوایح دولت اولویت جامعه نیستندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز و در جریان بررسی  لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان در موافقت با این لایحه گفت: این موافقتنامه در راستای تسهیل امور تجاری است و این مسئله یکی از مطالعات مجلس در راستای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی به شمار می رود.

او ادامه داد: موافقتنامه مذکور بین ایران و صربستان ۳۱ خرداد ۹۷ امضا شده و پیش‌نویس آن مهیا شده است، اما تاکنون تکلیف آن مشخص نشده است.

حجت‌الاسلام نقدعلی اظهار کرد: سازمان فائو در گزارشی بیان کرده که ۴۰ درصد خسارات‌ در اثر عوامل بیماری‌زا به کشاورزی جهان وارد می‌شود و این موافقتنامه در راستای جلوگیری از خسارات کمک رسان است. مشابه این لایحه و موافقتنامه بین ایران و چین و کشورهای دیگری مانند روسیه و عراق منعقد شده و اولین نمونه نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تراز تجاری بین ایران و عربستان ۲۵ میلیون دلار و مثبت است، تصریح کرد: حدود ۱۵ میلیون دلار صادرات و ۱۱ میلیون دلار واردات داریم به عبارتی حدود دو و نیم میلیون دلار تراز مثبت تجاری. به علاوه صادرات و واردات ما عمدتاً شامل کشمش، خرمای تازه، صیفی‌جات و سبزیجات است که باز هم در راستای موضوعات کشاورزی است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس توضیح داد: صربستان یکی از کشورهای مورد عنایت اتحادیه اروپاست که ۲۰۰ میلیون دلار به این کشور برای پیشرفت کشاورزی از سوی اتحادیه داده شده است و کشاورزی پیشرویی دارد. این موافقتنامه در کشور قزاقستان و ازبکستان نمونه مشابه و در دستور کار مجلس دارد.

او بیان کرد: از سویی مجلس مورد نقد برخی قرار گرفته که لایحه‌های تقدیمی دپو شده و تصویب نمی‌شود. در حال حاضر رسیدگی به برخی از تفاهم نامه‌های دولت با کشورهای خارجی در دستور کار قرار داریم که اولویت کشور هم نیستند، اما این لوایح را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و حتی در این رابطه نیز به عنوان موافق صحبت کردم تا سریع‌تر به تصویب برسند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در بندر امام خمینی(ره) دیدیم که نهاده‌های دامی به اندازه کفاف دپو شده، اما در تخصیص ارز و کیفیت نظارت سامانه‌ها و متصل نبودن آنها به یکدیگر مشکل به وجود آورده است. همچنین همراه نمایندگان در هفته‌های گذشته در این بندر مشاهده کردیم که بندر از کیفیت ترخیص کالا از سوی گمرک بی خبر است و در جلسه مفصل با مسئولان جهاد کشاورزی استان خوزستان سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرک نقاط ضعف را یادآوری کردیم.

حجت الاسلام نقدعلی تصریح کرد:  البته موضوعی از دیرباز مرسوم شده که چنین موافقتنامه ها و لوایحی باید به صورت کلی تصویب یا رد شود و باید ساز و کاری اندیشیده شود و نظارتی پیش از تنظیم و امضا داشته باشیم و قبل از آنکه دولت به امضا و تنظیم پیش نویس مبادرت کند مجلس راهکاری داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تبادل اطلاعات در این موافقتنامه توضیح داد: منظور از این موضوع تبادل اطلاعات اساسی نیست و اطلاعاتی درباره آفت های گیاهی و مسائلی از این دست است. زمانی که باید حواسمان را جمع می‌کردیم، در این کشور بهترین و ناب ترین اطلاعات هسته‌ای درباره دور زدن تحریم‌ها را به دشمن دادند و بعضی در این کشور خوابشان برد و جاسوسان و نفوذی ها در سیستم ما نفوذ کردند.

او تاکید کرد: ناب ترین اطلاعات ما به دستگاه های خارجی و امنیتی داده شد و امروز می‌بینید در زمینه صادرات و فروش نفت به دلیل رسوب اطلاعاتی و از دست دادن آنها به مشکل خورده است. مواد موافقتنامه در کنار سایر ماده ها باید دیده شود و تکلیف شده اگر موردی در حین بازرسی بافت گیاهی ملاحظه شد اندر لزوم باید به آن رسیدگی شود و موضوع داوری فائو هم در زمینه رفع اختلافات مانند دیگر موافقتنامه هاست و در نهایت به این سازمان منتهی خواهد شد.

حجت الاسلام نقدعلی یادآوری کرد که با اشاره به اصل قانون اساسی تکمیل و اصلاح در موافقتنامه باید با تصمیم مجلس باشد و البته به دولت باید گوشزد کرد در مراودات اولویت با کشورهای برادر و مسلمان و تراز تجاری بالاتر قرار دهد. به علاوه معطل ماندن این موافقتنامه پیش از این به صلاح نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار