به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، لایکی یک شبکه اجتماعی جدید ساخته کشور سنگاپور و توسعهیافته کشور چین توسط شرکت ایمو با هدف ساخت ویدئوهای کوتاه به بازار آمد که دارای افکتها و ایموجیها و برنامههای جذابی برای تهیه فیلم است که یک فرد میتواند با استفاده از تمامی امکانات آن یک ویدئو جذاب تولید و تدوین کند و به اشتراک بگذارد و لایک جمع کند.
طبق بررسیها و تحقیقهای صورت گرفته تا ۲۰۱۹ تنها ۳۰۰ میلیون نفر این برنامه را دانلود کردند و در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۰ این جمعیت به ۵۰۰ میلیون نفر رسید که این رشد قارچگونه یک زنگ خطر بزرگ است که البته طبق بررسیها سهم ایران از این جمعیت ۶ الی ۷ میلیون نفر تا اوایل تابستان بوده و متأسفانه بیشترین رنج سنی این جمعیت را نوجوانان تشکیل میدهند.
برای عضویت در "لایکی" باید حداقل ۱۳ سال سن داشته باشی، ولی اگر۱۰ ساله هم باشی منعی برای ورود ندارد، یعنی برای این شبکه هویت مهم نیست بلکه فقط و فقط تعداد کاربر اهمیت دارد. در کشورهایی، چون هند و هلند، چون زیرساخت لازم وجود دارد افراد زیر ۱۶ سال امکان ورود به این شبکه را ندارند و دانلود آن ممنوع است.
لایکی را باید جدی بگیریم، زیرا با این رشد فزاینده و جذابیتی که در میان قشر نوجوان پیدا کرده در حال تبدیل شدن به بهشتی برای آنها است، بهشتی که خیلی چیزهایش از اعتماد به نفسش گرفته تا لذتش زودگذر و کاذب است.
" لایکی" اول ماجرای جنگ نرم نبوده و آخرش هم نیست، لایکی این قابلیت را دارد که یکتنه فرهنگ ما را از اساس زیرورو کند. آسیبها از همان زمانی که فرد یا افرادی فیلم نوجوان را لایک کنند و تعداد دنبالکننده بالا برود شروع میشود، زیرا نوجوان درک میکند برای اینکه تعداد دنبالکننده بالا برود باید فیلمهایی متفاوت و حتی گاهی نامتعارف و چالشی بگذارد و این یعنی خطر.
مثلا یکی از این چالشها بازی شکستن جمجمه است که سه نفر در کنار هم قرار میگیرند و یک نفر هم فیلم لایو میگیرد و دو نفر چپ و راستی همزمان بالا میپرند و نفر وسطی که میخواهد بالا بپرد آن دو نفر به پشت پای او زده و فرد وسطی با پشت سر به زمین میخورد این بازی منتهی به مرگ یا آسیب جدی به جمجمه میشود. این تنها یکی از بازیهای چالشی نوجوانان در فضاها و شبکههای اجتماعی برای جمع کردن دنبالکننده است.
یکی دیگر از آسیبهای جدی این است که در "لایکی"، لایکها سطح دارد یعنی اگر لایک و کامنت زیاد داشته باشی به سطح بالاتر رفته و الماس به عنوان امتیاز داده میشود و وقتی الماسها زیاد شد میتواند به صورت ارزها و پولهای دیجیتال آنها را بفروشد و این میشود منبع درآمد.
بیشتر بخوانید
از دیگر آسیبها بلد کردن و چهره کردن نوجوانی است که هیچ تخصصی ندارد، ولی با گرفتن فیلم و تعداد دنبالکننده زیاد تبدیل به چهره یا به اصطلاح "شاخ لایکی" شده و شرکتهای بزرگ تبلیغاتی برای تبلیغ محصول خود سراغ آنها رفته که در صفحه لایکی خود تبلیغ محصول آنها را برای فروش بیشتر بکند و مبلغ زیادی را به حساب نوجوان واریز میکند. یعنی فرد هیچ تخصص فرهنگی، سیاسی، هنری، ورزشی و .. ندارد، ولی چهره شده او تنها با خوردن چیزی غیرمتعارف، انجام عملی چالشی و... صورت میگیرد.
از طرفی دیگر فعالیت گسترده در "لایکی" بلوغ زودرس برای نوجوان آورده که این خود ایجاد مشکلات زیادی برای والدین، نوجوان و جامعه میکند.
نوجوانان تأثیرپذیری بالایی از یکدیگر دارند و وقتی فردی "شاخ لایکی" باشد میتواند بر روی لباس پوشیدن، مدل مو، مدل آرایش و ... در کل سبک زندگی و رفتاری نوجوانان تأثیر خودش را بگذارد و تبدیل به الگو و تصمیمگیر برای عده زیادی از نوجوانان شود.
از دیگر آسیبها سواستفاده افراد با مشکلات روحی خاص جنسی و قلدرهای اینترنتی از این قشر است. این افراد بیمار به راحتی از سادگی نوجوان سوءاستفاده کرده و با دادن افکتهایی اندام فرد را به صورت عریان از روی لباس نمایش داده و آن قدر بر روی عریان بودن و نداشتن پوشش نوجوان و نشان دادن تیپهای عجیب و غریب خصوصا روی دختران کار میکند که این عریان بودن را عادی کرده و نوجوان بدون هیچ ترس و حیایی با پوشش نامتعارف وارد جامعه میشود.
درصد زیادی از ویدئوها و کامنتهای "لایکی" مربوط به محتوای جنسی است و جالبتر آنکه این محتواهای جنسی به سختی ریپورت و حذف میشود. حتی ابزارهای تعبیه شده در "لایکی" طوری است که فرهنگ شایع آن نمایش اندام است. این سوءاستفادههای جنسی آنقدر اثر مخرب داشته که در نشریات غرب از "لایکی"به عنوان بهشت بیماران جنسی یاد شده است.
حضور بیشمار کودکان و نوجوانان در " لایکی"، این شبکه را به مکانی مورد علاقه برای بیماران جنسی تبدیل کرده است و تبهکاران جنسی با استفاده از ابزارهای موجود در "لایکی" از ارتباط زنده تصویری برای رسیدن به امیال خود استفاده میکنند و از دیگر آسیبهای آن شکستن حریمها به راحتی یک آب خوردن است.
منبع: صبح توس
انتهای پیام/