چرا احمدی‌نژاد پول را به آمریکا برد تا مصادره شود؟

نماینده سابق مجلس گفت: حال باید به رئیس‌جمهور وقت بگوییم که این چه تصمیمی است که پول را به آمریکا بردید که مصادره شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اینکه به واسطه تحریم‌ها دولت نمی‌تواند نفت بفروشد و برای این مهم از روش‌های جایگزین استفاده می‌کند و این تبادل و تجارت نیز با برخی کشور‌ها در جریان است موید این نکته است که تحریم‌ها بیشترین نقش، سهم و تاثیرگذاری را در وقوع شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه ایفا کرده است.

از همه مهم‌تر کاهش ارزش پول ملی امروز باعث شده تا مردم نتوانند ارزش سرمایه و دارایی خود را به نحو مطلوب حفظ کنند، البته عده‌ای بر این باورند که وقوع چنین شرایطی منبعث از تحریم به‌دلیل وابسته‌بودن اقتصاد کشور به خام فروشی نفت است.

به هر صورت آنچه مسلم است این وضعیت نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و باید راه‌حلی برای برون‌رفت از این شرایط یافت تا جامعه نیز از این وضعیت سخت نجات یابد.

برای بررسی علل و عوامل موثر در وقوع این شرایط، خام‌فروشی نفت و تاثیرات آن در اقتصاد کشور و مولفه‌های حضور در جنگ اقتصادی  با محمد خوش‌چهره اقتصاددان، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس به گفتگو پرداخته‌ایم که می‌خوانید.

چرا احمدی‌نژاد پول را آمریکا برد تا تحریم شود؟

اساسا سهم و نقش دولت و سایر مولفه‌ها و متغیر‌ها را در بروز شرایط فعلی جامعه چه میزان می‌دانید؟

جنگ اقتصادی یعنی ما در فضای غیردوستانه، تخاصمی و تهاجمی با دنیای سلطه و در راس آن آمریکا هستیم که خود یک تهدید محسوب می‌شود.

منتها آمریکا و اذنابش با ما عناد دارند و می‌خواهند ما را ضعیف نگه دارند، سطحی از سقف را برای ما قائلند، ایران پیشرفته و پر رونق را نمی‌خواهند و در بهترین حالت دنبال ایرانی ضعیف و وابسته هستند.

اینکه نتوانیم از استعدادهایمان استفاده کنیم و شکوفایی داشته باشیم از نظر آن‌ها نظام مطلوب تلقی می‌شود. بنابر این اینکه آن‌ها این را می‌خواهند یک حرف و اینکه ما چگونه آن را مدیریت کنیم حرف دوم است.

در اصطلاح در مدیریت استراتژیک می‌گویند تهدید که تحریم و... نیز مصادیق آن است؛ لذا صرف تهدید معیار قضاوت و ارزشیابی نیست بلکه مدیریتی که در مقابل این تهدید قرار می‌گیرد مهم است.

اگر مدیریتی فهیم، کارا و... باشد قبل از اینکه این تهدید که تحریم یا نارسایی‌ها است بخواهد اتفاق بیفتد آن را رصد می‌کند و سعی می‌کند که قبل از وقوع آن را مدیریت کند.

اگر نه با وقوع آن مواجه شد این مدیریت باید از بسط و گسترش آن تهدید یا نارسایی جلوگیری کند و بعد برای کم اثر کردن و کنترل آن برنامه‌ریزی کند و سپس برای بی‌اثر کردن آن اقدام کند که اکثرا اینگونه هستیم.

این اوج یک مدیریت است. حال اگر ابر مدیریت باشد همان تهدیدی که بوده را به فرصت تبدیل می‌کند که حداقل طی ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته شاهد بودیم دولت‌ها بدون اینکه تهدیدی و میزان آن را تشخیص دهند از همان ابتدا می‌گویند که این تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. اتفاقا اول باید اعلام کنند که تهدید و ابعاد آن را فهمیده‌اند و می‌توانند کنترل کنند بعد آن را تبدیل به فرصت کنند.

چگونه می‌توان این تهدید را تبدیل به فرصت کرد می‌توانید شاهد مثالی برای امر بیاورید؟

بله؛ به‌عنوان مثال وقتی یک آتش‌سوزی در یک جنگل اتفاق می‌افتد گفته می‌شود که پدیده تحت کنترل و مهار است، اما می‌بینید آتش همچنان ادامه دارد، ولی منظور آن‌ها این است که ما برای کنترل رینگی دور منطقه آتش کشیدیم که از بسط و گسترش بیشتر آتش جلوگیری شود و سپسس عملیات اطفای حریق صورت گیرد.

برای سیل نیز همین‌گونه است. سیل خودش بنیادکن است، اما اگر مدیریت فهیمی باشد و تغییرات اکوسیستمی، باران‌های طولانی و روند بارش را می‌بیند و قبل از وقوع سیل تخمین می‌زند که اکنون مسیل‌ها کدام است و مسیل‌ها را طراحی می‌کند یا موانع مسیل را از بین می‌برد و بعد که سیل اتفاق می‌افتد سعی می‌کند آن را طراحی و مهار کند تا جایی را تخریب نکند و به نیروگاه‌ها آسیبی نزند.

سپس با هدایت این سیل آن را در پشت سد مهار کرده و تبدیل به فرصت می‌کند. ما باید در کشور مسائل بزرگ را با این نگاه دنبال کنیم که چقدر توانستیم رصد کنیم. البته این رصد خیلی کم بوده است.

اقتصاد جهانی یا اقتصاد آزاد مثلا دوستانه است، اما در همان دوستانه رقبای بزرگ و شرکت‌های چندملیتی از ضعف یکدیگر استفاده می‌کنند و تلاش دارند که طرف مقابل را از میدان به در کنند.

پس یک تقابل ناگفته و بالقوه‌ای وجود دارد. حال این تقابل مقداری عملیاتی‌تر شده و به تعارض تبدیل می‌شود؛ لذا دامپینگ می‌کنند و قیمت‌های کاذب را پایین می‌آورند که رقیب خود را از میدان به در کنند که در اقتصاد جهانی می‌گویند قوانین آنتی دامپینگ که اگر مثلا یک ایرلاینی قیمت خود را پایین آورد دولت‌ها داخل می‌شوند و تشخیص می‌دهند که ممکن است سایر ایرلاین‌ها ورشکسته شوند و جلوی این کار را می‌گیرند.

پس بنابراین تقابل در اقتصاد جهانی وجود دارد و در جایی به تعارض تبدیل می‌شود و در مرحله بعدی به تهاجم می‌رسد. اکنون در اقتصاد ما این رویه برقرار است که پس از تقابل و تعارض تهاجم است یعنی جنگ اقتصادی علنی که صنایع، شرکت‌ها و افراد را تحریم می‌کنند.

بار‌ها شنیده شده که مسئولان گفته‌اند در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم؛ از دیدگاه شما مولفه‌های حضور موفق در جنگ اقتصادی و راهکار‌های آن چیست؟

این جنگ است و اگر جنگ اقتصادی است روش‌های گل و بلبلی، خوش‌باوری و حتی فراتر از آن خام خیالی نمی‌تواند منطق داشته باشد. اکنون ما داریم چوب این را می‌خوریم که دوستان با تاخیر به این جنگ اقتصادی رسیدند. در زمان برجام که واشنگتن پست یا نیویورک تایمز با من صحبت می‌کردند گفتم که این قوت آمریکا نیست که ما سر میز مذاکره کشانده بلکه ضعف دولت قبل ماست، چون می‌گفت تحریم‌ها کاغذ پاره است.

حال می‌خواستند این را برای تبلیغ داخل بگویند یا هر چیز ظاهرا باور داشت و این را در تصمیم‌گیری‌هایش نیز می‌آورد. موقعی که می‌گویید تحریم کاغذ پاره است و قدرت و شگرد‌های حریف را نمی‌دانید و خود هم ضعف دارید مجبورید با گارد بسته بروید.

دولت قبلی با گارد باز رفت و هوک چپ و راست خورد. این مساله قبل از اینکه به قدرت حریف آمریکایی برگردد در نتیجه ضعف آرایش ما بوده است.

برای مثال نیز آن موقع گفتم که دومیلیارد دلار را تحت عنوان سرمایه‌گذاری به آمریکا برده و گوشت لخم را در دهان آمریکا گذاشت و دادگاه آمریکا هم آن را مصادره کرد. حال باید به رئیس‌جمهور وقت  بگوییم که این چه تصمیمی است که پول را به آمریکا بردید که مصادره شود.

البته اشکال این است که الان در یک شرایط حب و بغضی هستیم و متاسفانه جناح‌ها در این دو سه دهه بیشتر با نفی دیگری سعی کردند خود را اثبات کنند. بنابر این امثال ما مجبوریم مباحث خود را کنترل کنیم که از بحثمان سوء‌استفاده جناحی و تقابل باندی و حزبی و... نشود.

ولی واقعیت این است که ما در دولت و مجلس و ... کوتاهی داریم. اگر آن فضای تقابل و سوءاستفاده حزبی و جناحی را کنار بگذاریم خیلی عیان می‌شود گفت و بعد هم مصلحانه باید این حرف‌ها را بشنوند و بگویند که خوش‌باوری بوده، ولی مسائل بیش از ظرفیت و اختیارات ما بوده است.

تبیین این مسائل به بازسازی و اصلاح نظام تصمیم‌گیر، سیاستگذار، برنامه‌ریز و قانونگذار فارغ از اینکه اصلاح چه جناحی روی کار است کمک می‌کند.

این فضا می‌تواند فضای علمی، َ آکادمیک و خوبی باشد و با نگاه آسیب‌شناسانه و تشخیص دلایل و ریشه‌ها به مفهوم واقعی خود بعد از تشخیص عالمانه روش‌ها را اصلاح کنیم تا مسائلی که در کاهش ارزش پول ملی، سقوط ارزش پول، افزایش قیمت دلار و... تکرار می‌کنیم رخ ندهد.


بیشتر بخوانید

فرمودید دولت قبلی (احمدی نژاد) با گارد باز وارد شد و ناکام بود؛ اساسا رویکرد دولت فعلی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

رئیس دولت قبلی اشاره کرده بود که تحریم کاغذ پاره است. ما از اول تحریم‌ها را داشتیم، اما نه به این شدت که حتی تحریم شورای امنیت نیز به ما برخورد کرد. به خاطر اینکه ساده گرفتیم، خوش باور بودیم و گاردمان را باز کردیم.

در حالی که گارد بسته این است که شما پول‌های خود را در هر جایی سرمایه‌گذاری نکنید و اقتصاد را به شدت وابسته به خام فروشی نفت نکنید. هر دو دولت هم اقدام به خام فروشی نفت کردند.

البته من نمی‌گویم که فروش نفت را قطع کنند، چون قطعا نمی‌شود، ولی باید برای آن شمارش معکوس گذاشت. مثلا دولت قبلی خودش نمی‌خواست، اما در آخر کار به روزی ۹۰۰‌هزار بشکه در روز رسید.

دولت جاری هم که آمد خام‌فروشی نفت را در اولویت قرار داد. وقتی اقتصاد و درآمد ملی را به یک متغیر برون‌زا به اسم خام فروشی نفت وابسته می‌کنید بهانه خوبی به دست آمریکا می‌دهید و معلوم است که آمریکا اگر عقب افتاده و منگل سیاسی هم باشد می‌تواند شرایط را محدودتر و سخت‌تر کند؛ لذا تحریم‌های نفتی اعمال می‌کند، بازار‌های فروش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و چرخه مالی منابع درآمدی را محدود می‌کند.

همه این‌ها به این جهت است که اقتصاد را به خام فروشی نفت وابسته کردیم. تازه اکنون چند سال است که برخی می‌گویند به جای خام فروشی نفت خام را به نیروگاه‌های کوچک منتقل کرده و انرژی و پتروشیمی‌های کوچک صادر کنیم. این حرف‌هایی است که باید در ۱۵ سال گذشته تصمیم‌گیری شده و عملیاتی می‌شد.

البته بحث خام‌فروشی نفت از ابتدای انقلاب در همه دولت‌ها بوده و متوجه یک دولت نیست پس چرا پس از این سال‌ها هنوز هم به این روش متوسل می‌شوند؟

پیش از انقلاب به‌طور رسمی نزدیک عربستان یعنی بالای شش‌میلیون بشکه در روز صادرات خام نفت داشتیم. بعد زمان انقلاب شعار‌ها این بود که صادرات نفت خام کاهش پیدا کند. اول هم تعطیل نشد بلکه با کاهش معنی‌دار شد یعنی صادرات نفت خام به ۲ تا ۳‌میلیون بشکه رسید.

در جریان جنگ تحمیلی نیز درآمد‌های نفتی دولت دفاع مقدس به چیزی حدود ۴‌میلیون دلار رسید. البته بعد از جنگ در دولت سازندگی این تلاش ادامه داشت، اما کماکان این اراده نبود که وابستگی اقتصاد و درآمد ملی به نفت کاهش پیدا کند.

من در مجلس هفتم که بودم و پیگیر بودیم بیش از ۷۰‌درصد درآمد ارزی کشور در بودجه از فروش نفت خام بود و سی‌درصد از مالیات که آن هم محقق نمی‌شد. بعد‌ها پتروشیمی این‌درصد را پایین آورد وگرنه جریان خام‌فروشی ادامه داشته است.

ولی ما شاهد بودیم در طول دو دولت قبلی و جاری مسابقه‌ای نامیمون در افزایش خام‌فروشی داشته‌اند. هرچند در جایی تحریم‌ها آن را کم کرده وگرنه اینکه ما خام‌فروشی را پایین بیاوریم با وجود تحریم‌ها و فروش زیر قیمت و خارج از مناسبات در طول ۱۵ سال گذشته پیش رفته است.

اساسا تحریم‌ها را می‌توان نقطه آغازی برای کاهش خام فروشی نفت و رفتن به سمت صنایع دیگر در نظر گرفت؟

جواب کنکوری این سوال بله است. به جای اینکه ما در فکر خودمان باشیم آن‌ها با فشارهایشان ما را در مسیر‌هایی می‌اندازند. البته در این مسیر با آسیب پیش می‌رویم. اگر برنامه ریزی مناسبی صورت نگیرد نمی‌توان امیدی به آینده داشت.

یک موقع است که وابستگی شما به نان است. در سبد غذایی ایران و خاورمیانه نان، در آسیای شرقی برنج، در آمریکا کورن و ذرت و در اروپا سیب‌زمینی در سبد غذایی مردم قرار دارد و حرف اول را می‌زند.

پس شما باید در گندم سعی کنید با ضریبی تا ۷۰‌درصد خودتان تولید کنید و به سمت نوعی خودکفایی حرکت کنید. حتی اگر قیمت‌های جهانی ارزان‌تر است شما باید سعی کنید بهتر عمل کنید. چون اگر گندم ندهند بحران نان پیدا کرده و بحران اجتماعی ناشی از نان خواهید داشت.

هرچند که دنیای سلطه طی این ۳۰، ۴۰ سال گندم و دارو را جزء ابزار‌های فشار گذاشته است. پس اگر شما برنامه نریزید آن‌ها با فشار شما را به سمت دیگری می‌برند؛ بنابراین فضا اکنون برای جلوگیری از خام‌فروشی زیاد شده، ولی با تاخیر در حال پیشرفت است که یکی از آفت‌ها است. البته این به مفهومی نیست که بگوییم دولت‌ها هیچ‌کاری نکردند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۰۴ ۲۲ دی ۱۳۹۹
احمدی نژاد تنها دلسوز ملت ایران
Iran (Islamic Republic of)
Moeinmm
۱۰:۵۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
فقط دکتر احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
احمدی نژاد چند کارایی انجام داد۱_.مسکن معرکه بامترمربعی۳۰۰۰۰۰تومان شروع شد.۲_اجرای ماده۴۴قانون اساسی اشتباه نکنم منجر به سهام عدالت شد.و...فقطسیاست خارجی خوبی نداشت.الانم بهترین کاندیدای.
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
احسنت، مقاله معناداروگره گشایی بود، اگرازابتداحضرات نمیگفتن اقتصادمال خره، شایدالان شاهداین پس رفت نبودیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۲۱:۱۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
درود بر احمدی نژاد تنها کسی که میتونه به مستمندان و ضعیفان رسیدگی کنه فقط ایشان هستند 8 سال پیش با اندک پولی که داشتیم ما رو صاحب خانه کرد اگه این خانه های مسکن مهر رو به امثال مثل بنده نمی داد الان معلوم نبود الان باید کجا چادر میزدیم به هرصورت تا همین الان بزرگترین کارهای که یک رئیس جمهور میتواند انجام بده فقط ایشان بودند و آرزو میکنیم ان شاءالله دوباره رئیس جمهور کشورمان بشوند ان شاءالله درود خداوند متعال بر احمدی نژاد و تمام کسانی که در دوره ریاست جمهوری ایشان کمک کردند به ایشان که بهترین کارها رو انجام دادند درود بر شرف احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
واقعا که خیلی متاسفم برای مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۵:۱۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
درود خدا بر احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
اگر مردم بیچاره ومظلوم ایران سرمایه وبضاعتی دارنداز وجود دکتر احمدی نژاد بود اونهم درچهارسال چون چهارسال از دولت ایشون را مافیای قدرت عملا از کار انداختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
اون چهار سال اول هر چی که پول بود از ذخایر دولت قبلیش بود وگرنه اگر توان خودش بود باید تو 4 سال دوم نشونش میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
یادمان باشد دردوران اجرای شدیدترین تحریمها هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۰:۵۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
خودش تاتونسته خورده وبرده حالا اومده بعداز سالها حرف مفت تحویل مردم میده...چرااون موقع لال بودی حالا زبون بازکردی ...درثانی اگه مردی یه مناظره با آقای احمدی نژادبزار تا بهت بفهمونه خیانتکار چه کسایی بودن وهستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
دیگه واضحه که احمدی نژاد این حرفا رو زد دیدگه یه سریا هر چقدرم واسشون توضیح بدی در برابر فهمیدن مقاومت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
دکتر عشقه . شما ها هنوزم یارانه اونو دارین میگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
منظورتون همون دو قرون صدقه هست ؟؟؟؟؟مگه از جیبش بوده ؟؟؟؟؟هر چی بدبختی داریم از بی تدبیری اونه .تحریمها کاغذ پاره ای بیش نیستند از سخنان گهر بارشون بود.روزی در تاریخ خواهند نوشت چه کسانی خیانت کردند .متاسفم برای شما ها که یا نمی دونید چه به روز کشور اورد یا نمی خواهید بفهمید .تو استان ما زمان همی اقا چندبن کارخونه ورشکست کردند چند هزار نفر بیکار شدن این یه نمونه کوچیکش هست .ان شاالله روزی می رسد که حق مردم مظلوم ایران را پس خواهدداد تمام اطرافیانش هم خوب در کانادا با پول ما دارن عیش و نوش میکنن .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۰۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
ناشناسی که ده خط پاسخ دادی هم ورشکستی چند کارخونه وجودداشت و ارتقای تولی و درآمد کارخونه های دیگه و فقط توی یه دولت نبود و اکثر دودتها لخصوص همین دولت دوحانی.
ورشکستی کارخونه همیشه دلیلش دولت نیست و خیلی وقتا اشتباهات برنامه ریزی یا تولید یا بازاریابی و فروش در کارخونه یا کارگاهها باعث ورشکستگی میشه و یا حتی تغییر ندادن وابستگیهای خارجی با وجود توان داخلی.
متاسفانه کمی جناحی گفتی و هیچی از ده ها برابری این دولت کنونی نگفتی
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۰:۳۴ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
احمدی نژاد کارش درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
احمدی نژاد داشت درست کار میکرد
Iran (Islamic Republic of)
Omid
۱۰:۲۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
همه ما می دانیم این ۸ سال دوره روحانی از ۸ سال جنگ تحمیلی بدتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
سکوت سکوت دراین دنیای فتنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
همه بدبختی ما از احمدی نژاد که با حمایت دلواپسان واصولگرا ها اندازه هشتاد سال به عقب رفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
کل دولت احمتی نژاد ازبالا تا پایین از قبل تا حالا یک دهم شرافت وصدا قت احمدی نژاد را نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
کینه ای که از احمدی‌نژاد دارید کار رو بجایی رسونده که فکر میکنید بر علیه احمدی‌نژاد حرف میزنید ولی با خدا دشمنی میکنید چرا که هر حرفی که میزنید دروغه
و دروغگو دشمن خداست
بزودی خدا ریشه دشمناش را خواهد سوزاند
و این احمدی‌نژاده که هر روز سرافرازتر و محبوبتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
پیش شما بی سوادا هر روز محبوب تر میشه وگرنه کسی که یکم مطالعه داشته باشه میدونه شروع بدبختیای ما از همون زمان بوده و الان به اوجش رسیده البته اوج تا این لحظه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
بهتر نیست بجای گشتن دنبال مقصر و حرفهای تکراری که "کی بود کی بود ، من نبودم.. تقصیر آستینم بود..." سنگ جلوی پای مردم نندازید؟ چرابجای اینکه از تحریم واسه خودتون غول بسازید و هی بهش شاخ و برگ بدید و بی تدبیری خودتون رو پای تحریم نذارید، درست کار کنید... بی زحمت شماهایی که کار بلد نیستید، برید کنار تا شاید افراد باکفایت تری بیان سر کار که بجای حرف زدن کار انجام بدن؟! معلوم که راحت ترین راه برای توجیه اشتباهاتتون انداختن تقصیر گردن تحریم هاست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
اگر دکتر احمدی نژاد این تکرارکرده است پس لازم بوده و باید انجام میداده است او یک رئیس جمهور بی نظیر و یک مرد بزرگ وبی مانند است
Germany
ناشناس
۰۲:۰۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
اگر مردید باهاش مناظره کنید و این سئوالات و اتهامات رو جلوی چشم ملت بپرسید؟
Iran (Islamic Republic of)
علی اراکی
۲۳:۴۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
شما که لالایی بلدی و تو مجلس بودی چرا کاری نکردی شما به دولت ها نظارت دارین میکنید پس معلوم هست که حقوق مفت داشتین میگرفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
چیزی نبرد ، پولی که بایستی میداند به ایران ، گفته شد بگذارید در حساب خوتان در اینجا و سود اش را بگیرید ، همان کاری که ایشان در اول حضور گرامی اش در دولت گفت سود بانکی کاهش داده میسود و بعد دید مملکت کمبود پول پیدا کرد و بعد سود را آزاد کرد و تا توانستند نقدینگی را افزایش دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
راست میگن چرا به آمریکا بردید؟ باید به روسیه یا به چین می بردید-- ولی بهر حال نباید به ملت ایران بدهید چون لوس و پررو می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
چراماقانونی نداریم که مسئولین رو بخاطر عملکردشون باز خواست ومحاکمه کنه؟واگر هم داریم چرا اجرا نمیشه؟
دومیلیارد دلار یعنی حدود ۶۰هزار میلیارد تومن.یعنی دراین شرایط کرونا میشد به ۶۰میلیون ایرانی نیاز مند نفری یک میلیون تومن کمک بلا عوض داد تا یکماه از خونه نیان بیرون کرونا کنترل میشدواین همه ادم نمیمردن .این یکی از استفاده های اون همه پوله.
ااین یکی از خیانت های احمدی نژاده.اونوقت یارانه ۴۵هزارتومنی رو طرفداراش به رخ ملت میکشن.ادم پر ادعای کم ظرفیت بی دانش وتخصص .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
احمدی نژاد مصیبتی بود برای این ملت. شانسی که آورده بود نفت بشکه ای بالای 120 دلار شده بود اما بر اثر رفتار های اشتباه و فساد شدید پول ملی از زمان او شروع به سقوط های جهشی کرد و فلاکت های مردم شتاب گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
مسبب بدبختی های کشور احمدی نژاد
Netherlands
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
احمدی نژاد عاشق مردم چشم دشمنانش امریکا کور بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
قابل توجه کسانی که برا انتخاب شدن دور اول احمدی نژاد مناظره کردند و حالا پشیمون اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
چرا
Iran (Islamic Republic of)
محمدزاده پرمهر
۲۲:۰۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
لعنت به خیانت گران مملکتی مسئولین خوائن مملکت پرازنعمت خدادادی است اعم ازخاک معدن گشاورزی ومغزهای متفگرو........
Iran (Islamic Republic of)
بابازاده گرمیلی
۲۱:۵۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
سلام.چرا در دولت اقای روحانی صدها اختلاس هزاران میلیاردی شد و برخی مدیران و مسئولین بانک و سایر،هر کدام هزاران میلیارد دلار پول کشورمان را اختلاس کرده و به اروپا و امریکا فرار کردند،چه کسی به اینها کمک کرد و چگونه این افراد دوتابعیتی در پستهای کلیدی مملکت مدیر بودند.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۱:۴۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
5=2×2 کی به کیه چرا تا به حال رئیس جمهوری به قوه ی قضاییه نرفته چرا این همه تصمیمات اشتباه دزدی های کلان چرا واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
مثال سیل و آتش مشابه دعوت مردم به بورس بود. بپذیرد که مدیر نیستید و برای ما غیر قابل اعتماد. هر کس و هر جناحی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
خدا نگذره از کسایی که به امثال احمدی‌نژاد و روحانی رای میدن اون دنیا حتما جلوتون رو میگیریم شک نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
شما فعلا این دولتو جمع کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
متاسفم برای این دست از کارشناسان که تا صحبت اقتصاد و ضعف آن میشود سریع و کلیشه ایی به خام فروشی نفت اشاره میکنن و با ژست مخصوص در مورد درون گرایی و فرآوری فقط لفاظی میکنن
عربستان روسیه ونزوئلا مکزیک کانادا نروژ امارات ایران سودان سوریه عزاق لیبی و حتی آمریکا اقتصادشان وابسته به نفت هست
عزیزان فقط لفاظی میکنن فرآوری پالایشگاه و پتروشیمی میخواد فن آوری میخواد بودجه میخواد سرمایه میخواد که همه اینها زمان بر هست یه پالایشگاه ده سال ساختش زمان میخواد در ایران تحت فشار تحریم
اینقدر دولتها رو در این زمینه مواخذه نکنید اما صحبتش در مورد سرمایه گذاری ذخایر ارزی در آمریکا توسط احمدی نژاد درست و بجا بود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۵۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
چرا دولت عمدا سرمایه های کشور را به خارج میبره و اونجا انبار میکنه تا خارجیها آنرا مصادره کنند مگر در جریان تحریم ها نیستند
Germany
Jorj
۲۳:۳۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
کاربسیارخوبی کرد.میفهمیداگه ایران باشه همش بین اقازاده هاشون تقسیم میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
احمدی نژاد پول را برد آمریکا چون اونجا امن تر از اینجا بود برای پولها آقایان میخواستن بین آقازاده ها تقسیم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
همه فقط دارن حرف میزنن فقط حرف ، منتظر موقعیت هستن تا پول به جیب بزنن.شما هم آقای کارشناس بجای ایراد گرفتن از گذشته فکر برون رفت از شرایط فعلی باش که این دولت بوجود آورده.اگه اون پولارو هم که شما میگی تو ایران بود الان دولت فعلی به باد فنا داده بود.همین کمبود پول هست که مسوولان رو به خودشون میاره نه فراوونی آآآآآآقای اسسسسستاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
قابل توجه کسانی که سنگ محمود رو به سینه میزنن
تاریخ بعدا راجب خیانت اینجور ادم ها خواهد نوشت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
آره توخوبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
بیا برو بابا تو هم از آب گل آلود ماهی میخوای بگیر ی کدوم خیانت ؟خیانت و شماها کردید که الان چوبش داریم میخوریم.
Iran (Islamic Republic of)
رسول بهزاد
۲۱:۳۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
آقای خوش چهره یکی از همون آدمایی هستند که اون دوره سنگ دکتر احمدی نژاد رو به سینه میزد.
Denmark
میثم.
۰۰:۱۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
درسته گذر زمان همه چیزو مشخص میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
شما که سنگ روحانی رو به سینه میزنید با تورم ۵۰درصد چه میکنید
Netherlands
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
دکتر احمدی‌نژاد مردیست ک هر چ تلاش جهت تخریب ایشان از طرف افراد نالایق ک هیچ جایگاهی بین مردم ندارد،محکوم ب شکست هست
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۸:۲۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
زمانی می گفتید تورم ۴۵ درصد احمدی نژاد
حالا دومیلیارد احمدی نژاد واقعا این دو میلیارد مقابل تسلیم شدن شما که باعث سقوط قیمت نفت شد وصدها میلیارد از جیب ملت پرید ارزشی دارد
اگر دولتی کاملا قوی که محکم به آمریکا نه بگوید نفت از ۲۰۰دلار هم عبور می کند
ثانیا با این حرف ها مناظره شما با احمدی نژاد خواست همه ی مردم است.
صلاحیتش را تایید ودر مناظرات افشاگری کنید
ما هم طرفدار حقیقتیم شما یا ایشان
مرد باشید ومناظره کنید کار برای همیشه یکسره می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
همچین میگی نه قوی قیمت نفت به بالا ۲۰۰ دلار میرسونه انگار دنیا محتاج نفت ماست ... خبرنداری اونای که تو میخوای بهشون نه بگی الان به ما نه گفتن و فروش نفت تحریمه ... التماس فکر
Iran (Islamic Republic of)
Bm1
۱۸:۰۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
بالا بری پایین بیای ، فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
اینجاست که می گن کار رو باید به کاردان سپرد
باید کسانی رو انتخاب کنیم که عالم و شجاع و آگاه و خداترس باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
عشق اول اخر فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۶:۵۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
باز خواب دیدین برای وکیل مردم
Iran (Islamic Republic of)
با سلام
۱۶:۲۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
با سلام ظرفیت کشور ما بلطف خدا خیلی بالا است متاسفانه بعضی از دولتها کم کاری میکنند به واسطه اینکه کسانی در اطراف دولتها هستن علاقه خاصی به واردات دارند تولید ز بین می بردند چو ن به زمانشان نمی سازددولت مجبور به فروش نفت مکند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۶:۰۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
بصورت زنده مناظره کنین

منم میتونم در غیاب کسی سلطان بازی در بیارم و یه چیزی بندازم برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
خوبه
داش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۳:۲۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
با سلام،خوبه باز داره انتخابات نزدیک میشه باز حرف از اشتباهات دولت قبل به میان میاد،بجای تحلیل دولت گذشته الان این هفت سال رو برامون تحلیل کنید.چون فقط بلدید نق بزنید و حرف بزنید، تحلیل کنید و راهکار بدید
آخرین اخبار