مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۹ هزار و ۹۰۷ ساختمان در داخل حریم گسل‌های اصلی تبریز ساخته شده‌اند که ۷۵ درصد مسکونی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،ابوالقاسم سلطانی  مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تبریز دارای ۶ گسل اصلی است گفت: در حریم این گسل‌ها ۱۶ هزار و ۴۲ واحد مسکونی، ۱۴ ساختمان دولتی، ۲ مرکز ارتباطات و مخابرات، یک ایستگاه آتش نشانی، ۲۸ انبار، ۴۳ بازار سنتی، ۲ هزار و ۹۰۷ مرکز تجاری و خدماتی، یک مرکز بهداشتی، ۲ بیمارستان، ۲۱ مرکز درمانی، ۳ پادگان ۲۳ ایستگاه پمپ بنزین و ۳۱ باب تاسیسات شهری احداث شده است.

او افزود:در این حریم ۱۵ باب تاسیسات ورزشی، چهار مرکز تفریحی و گردشگری، ۶۰۲ واحد صنعتی، ۹۷ واحد حمل و نقل و انبارداری، ۲۶ مدرسه، ۲ دانشگاه، پنج مرکز آموزشی، چهار مرکز فرهنگی هنری و ۴۴ مرکز تاریخی و مذهبی قرار دارد.

او با تاکید بر وجود خمیرمایه پدافند غیرعامل در هرگونه مطالعات، اقدامات و ساخت و ساز‌ها در سطح استان گفت: در احداث و توسعه شبکه زیربنا‌های حمل و نقل، شهرسازی، مسکن و کلیه رفتار‌های فردی و سازمانی باید نگاه پدافند غیرعامل داشت و ضروری است این کار به فرهنگ تبدیل شود تا تهدیدات به حداقل برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره به شناسایی دقیق گسل‌های تبریز ادامه داد: در راستای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل ادارات و دستگاه‌هایی که ساختمان در حریم گسل‌های اصلی تبریز دارند باید یا آن‌ها را جابجا یا اقدام به مقاوم سازی این ساختمان‌ها بکنند.

سلطانی یادآوری کرد: بیشتر ساختمان‌هایی که در حریم گسل‌های اصلی تبریز ساخته شده اند مربوط به گذشته بوده و در بین آن‌ها ساختمان‌های نوساز نیز وجود دارد که برای جابجایی آن‌ها برنامه ریزی شده و این اداره کل دیگر مجوز ساخت و ساز در داخل گسل و حریم ۱۵۰ متری آن را نمی‌دهد.

او با بیان اینکه ۶ گسل اصلی تبریز بیش از ۱۰ کیلومتر طول دارند، گفت: علاوه بر گسل‌های اصلی، گسل‌های فرعی زیادی نیز وجود دارد که باید مطالعات و تحقیقات لازم برای شناسایی گسل‌های فعال انجام شود.

او با اشاره به اینکه تعدادی از ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌های تبریز در قالب طرح بازآفرینی و مدیریت بحران جابجا می‌شوند، ادامه داد: تا پایان سال جاری، آیین‌نامه و ضوابط برای انتقال، جابجایی و بازآفرینی این ساختمان‌ها ابلاغ می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی   یادآوری کرد: طرح تفصیلی تبریز نیز با نگاه پدافند غیرعامل، طرح بازآفرینی و مدیریت بحران اجرا و اعتبارات آن نیز از محل اعتبارات بازآفرینی تامین می‌شود.

سلطانی گفت: در راستای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران چهارخطه کردن راه‌های استان، اجرای کنارگذر در کنار تمام پل‌های استراتژیک و تونل ها، اجرای جایگزین برای جاده‌های اصلی، اجرای ۴۸۰ کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی برای تخلیه شهر‌ها و کنترل ترافیک انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه مفصل و اتصالات جاده‌های درون شهری و برون شهری استان ضعیف است، افزود: در برخی از جاده‌های استان تقاطع‌ها و تبادل‌های غیرهمسطح اجرا نشده است و تلاش می‌شود با تامین اعتبارات این نقص‌ها برطرف و اتصالات تقویت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.