بر اساس یک نظرسنجی جریان مطالعه کتاب‌های الکترونیک رو به رشد و جایگاه کتاب کاغذی در سبد فرهنگی خانواده‌ها کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در آستانه نزدیک شدن به روز کتاب و کتابخوانی به مسئله میزان سرانه مطالعه در کشور می‌پردازیم. براساس آماری که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته کتاب سال گذشته اعلام کرد، میزان سرانه مطالعه کشور در هفته یک ساعت و ۳۰ دقیقه و در روز ۱۳ دقیقه است. این آمار نسبت به سال قبل آن تغییری نکرده بود.


بیشتر بخوانید


بر اساس آمار یک نظرسنجی که سال گذشته اعلام شد، جریان مطالعه کتاب‌های الکترونیک رو به رشد است. ۱۹/۲ درصد کل پاسخگویان در سوال‌های صورت گرفته اعلام کردند که کتاب الکترونیک می‌خوانند. در بین افرادی که اهل مطالعه بودند، بیش از ۴۲ و ۴ دهم درصد اعلام کردند که این کتاب‌ها را می‌خوانند.

آمار‌های سال گذشته نشان می‌دهد روند مطالعه کتاب‌های الکترونیک در کشور رو به افزایش است. اما آیا این بدین معناست که کتاب‌های کاغذی با اقبال مخاطبان روبه رو نمی‌شوند؟ در شرایط کنونی کشور که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، به طور طبیعی میزان خرید کتاب کاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت تمام شده انتشار، قیمت پشت جلد کتاب‌ها افزایش یافته است. این مسئله باعث می‌شود کتاب یا به طور کلی از سبد خرید خانواده‌های ایرانی حذف شود یا میزان خرید کتاب در شرایط کنونی کاهش یابد.

از سوی دیگر بنا بر آمار اعلام شده میزان مطالعه رمان و داستان بیشتر از سایر کتاب هاست. این مسئله میزان علاقه مندی مردم را به ادبیات داستانی نشان می‌دهد. از سوی دیگر علاقه مندی بیشتر مردم به مطالعه ادبیات داستانی به معنای مطالعه نکردن موضوعات دیگر نیست؛ بلکه نشان می‌دهد مردم اقبال بیشتری به مطالعه رمان و داستان کوتاه دارند.

کتاب‌های رمان و داستان کوتاه بیشتر از سایر کتاب‌ها مطالعه می‌شوند؛ چون افراد بیشتری در دایره مطالعه این کتاب‌ها قرار می‌گیرند. به دلیل اینکه فهم یک شعر به زمان بیشتری نیاز دارد؛ بالطبع مخاطبان کمتری نسبت به رمان و داستان کوتاه دارد. این مسئله با توجه به ویژگی انسان امروز امری دور از ذهن نیست؛ چون انسان امروز می‌تواند وقت کمتری برای فهم یک مطلب بگذارد. برای همین سراغ کتاب‌هایی می‌رود که نیاز به تامل کمتری دارد.

به هرحال همین که تعدادی از جمعیت ایران برای مطالعه وقت می‌گذارند، نشان می‌دهد هنوز کتاب در خانواده‌های ایرانی جایگاه خود را دارد. هرچند دغدغه‌های امروز باعث شده است مردم نتوانند ساعت‌های زیادی را به کتابخوانی اختصاص دهند و با توجه به مشکلاتی که با آن درگیر هستند، نمی‌توان به آن‌ها خرده گرفت چرا کتاب نمی‌خوانند یا سرانه مطالعه در کشور پایین است.

مهمترین مسئله برای افزایش سرانه مطالعه در کشور این است که دغدغه‌های مردم کاهش یابد کسی که دغدغه کمتری دارد، می‌تواند به مطالعه کتاب بپردازد و کتاب را دوباره به سبد تمام خانواده‌های ایرانی برگرداند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار