وزارت دادگستری سودان اعلام کرد مقامات این کشور به توافق تاریخی با آمریکا برای بازگرداندن مصونیت حاکمیتی خارطوم دست یافته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت دادگستری سودان امروز (شنبه) از امضای توفقنامه دوجانبه‌ای میان دولت سودان و دولت امریکا درباره بازگرداندن مصونیت حاکمیتی خارطوم خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مراسم امضای توافقنامه دوجانبه میان دو دولت سودان و آمریکا دیروز (جمعه) در ساختمان وزارت خارجه آمریکا اجرا شد تا به موجب آن پرونده‌های قضایی که علیه سودان در دادگاه‌های آمریکایی در جریان است از جمله انفجار دو سفارتخانه در نیروبی و دارالسلام حل و فصل شود.

در این بیانیه آمده است: دولت سودان در این توافقنامه تاکید کرده است که خارطوم مسئول این حملات نیست، اما برای تمایلی که به عادی سازی و بهبود روابط خود با واشنگتن دارد، با ورود به این پرونده‌ها برای حل و فصل نهایی آن موافقت کرده تا واقعیت قانونی پیچیده‌ای که این مسائل ایجاد کرده و بر اوضاع کنونی و آینده سودان تاثیر می‌گذارد را بررسی کند.

وزارت دادگستری سودان افزود: به موجب این توافقنامه سودان مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار غرامتی که باید به آمریکا بپردازد را در حساب ضمانتی مشترکی بلوکه می‌کند تا زمانی که واشنگتن به تعهدات خاص خود در راستای تکمیل تدابیر ویژه بازگرداندن مصونیت حاکمیتی سودان عمل کند و سودان را از لیست سیاه حامیان تروریسم خارج کند.

به موجب این توافقنامه، تمامی احکام قضای صادر شده علیه سودان که بالغ بر ده میلیارد دلار به عنوان غرامت قربانیان این پرونده‌ها است، لغو می‌شود و در آینده نیز با توجه به خروج از لیست حامیان تروریسم و مصونیت حاکمیتی، دیگر علیه این کشور شکایتی صورت نخواهد گرفت.

امضای توافقنامه مصونیت حاکمیتی سودان پس از مذاکرات یک ساله این کشور با آمریکا و پذیرش عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دست آمده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ۲ اکتبر اعلام کرد که سودان و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط به توافق رسیده اند و بیانیه مشترکی در این خصوص صادر کردند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار