اشکان رهگذر گفت: انیمیشن باید خودش اقتصاد خودش را بگرداند؛ پول بسازد، فروش کند و دیده شود.

 

اشکان رهگذر نویسنده، کارگردان و فیلم ساز انیمیشن درباره دغدغه تولید انیمیشن ایرانی به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: نمی‌توانیم از لحاظ کیفیت و حجم کار تولیدی، ایران را با کمپانی‌های خارجی مقایسه کنیم، چون انیمیشن ایرانی با توجه به سرمایه گذاری‌ها و منابع موجود تولید می‌شود؛ لذا انیمیشن در ایران از دید نهاد‌های متولی اهمیت خاصی ندارد. همچنین تلویزیون و سینما بهایی به انیمیشن نمی‌دهند؛ بر همین مبنا انیمیشن را عاشقان و فعالان این حوزه با اراده و همت خود زنده نگه داشته اند. در چنین شرایطی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که هم سنگ و هم ردیف کمپانی‌های دیگر کشور‌ها همچون کانادا، فرانسه، آمریکا و یا ژاپنی‌ها قرار بگیریم.

وی افزود: تصور کنید شرایطی پیش بیاید که فقط بخواهیم انیمیشن ایرانی تماشا کنیم اگر سالی ۱۰۰ انیمیشن ایرانی هم تولید شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم جامعه مخاطب فقط آن‌ها را تماشا کند. مخاطب هم فیلم ایرانی و هم فیلم خارجی می‌بیند.

رهگذر درباره برنامه دولت برای سرمایه گذاری در تولید انیمیشن بیان داشت: ساختار انیمیشن در دانشگاه‌ها باید تغییر کند؛ لذا باید کارگردان‌های تجربی انیمیشن به متخصصین انیمیشن تبدیل شوند. دولت باید بستر‌های درستی را برای سرمایه گذاری ایجاد کند در واقع باید زمینه‌ای ایجاد شود که درست مثل یک زمین حاصلخیز باشد. در این صورت هنرمندان کار خودشان را انجام می‌دهند و به مرور تجربه کسب می‌کنند.

این کارگردان درباره آموزش هنرجویان در زمینه ساخت انیمیشن عنوان کرد: هنرستان‌ها و دانشگاه‌های زیادی در مقاطع مختلف در زمینه انیمیشن فعالیت می‌کنند، ولی تعداد قابل توجهی از افرادی که فارغ التحصیل می‌شوند در کار ضعیف هستند و مجدد نیاز به آموزش دارند؛ چرا که در مقدمات هم با مشکل مواجه هستند. تعدادی از دانشجویان با وجود اینکه در استودیو‌ها نمی‌توانند مشغول به کار شوند، در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند!

او با اشاره به میزان بودجه‌ای که در اختیار تهیه کننده برای ساخت انیمیشن قرار می‌گیرد، ادامه داد: مسئله اصلی تولید بودجه نیست؛ کما اینکه انیمیشن تولید می‌شود و مخاطب هم دارد مثل شکرستان و دیرین دیرین، ولی در اصل حجم تولید پایین است. البته کمی بودجه هم تاثیرگذار است. خیلی مواقع بودجه‌های مناسبی در اختیار کارگردان و تهیه کننده قرار می‌دهند. گاهی بودجه مناسب است، ولی کار خوب از آب درنمی‌آید. در مواقعی هم بودجه کم است که هوش کارگردان و تهیه کننده را می‌طلبد تا بتوانند با بودجه کم انیمیشن جذاب و خوبی را بسازند.

کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» درباره حمایت نکردن دولت گفت: عادت اجتماعی بدی است که فقط می‌گوییم ما را حمایت نمی‌کنند؛  «آخرین داستان» هیچ حمایت دولتی نداشته است و حتی تحریم هم شد؛ ولی کاری بود که از طرف ایران نماینده بود و در جشنواره‌های خوب دنیا موفق به کسب جایزه شد.

او اضافه کرد: کارگردانان باید خودشان دنبال حمایت باشند نه اینکه منتظر آن بمانند. در ابتدا باید کیفیت کار را بالا ببریم و یا تولید مشترک ایجاد کنیم و در نهایت انیمیشن ایرانی را در دنیا مطرح کنیم. در نتیجه این کار تهیه کنندگان بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه گذاری می‌شوند. من تا امروز برای ساخت انیمیشن هایم هیچ حمایت دولتی نگرفته ام، ولی در آینده به امید خدا کاری را شروع خواهم کرد که با همکاری یکی از ارگان‌های دولتی است.

رهگذر در پایان تصریح کرد: انیمیشن باید خودش اقتصاد خودش را بگرداند. در دنیا یک مبلغی را دولت برای توسعه پروژه می‌دهد، ولی بعد از آن این خود پروژه است که باید پول بسازد و فروش کند و دیده شود؛ ولی در ایران به این صورت نیست در صورت حمایت از طرف دولت، میزان بودجه تعیین شده کاملا در اختیار تهیه کننده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار