اولین هفته آبان ۹۹ با کاهش چشمگیر نرخ ارز و سکه سپری شد و بازار سرمایه نیز همسو با دیگر بازار‌های مالی با اُفت مواجه شد.

سکهبه گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین هفته آبان ۹۹ با کاهش چشمگیر نرخ ارز و سکه  آغاز شد و این روند تا پایان هفته ادامه داشت به طوری که نرخ دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت و سکه نیز  قیمت ۱۳ میلیون تومانی را تجربه کرد.

از طرف دیگر در این هفته بازار سرمایه با اُفت شدید شاخص کل همراه بود به طوری در روز‌های پایانی هفته شاهد قرمز پوش شدن تمامی نماد‌ها  بوده ایم.

نرخ دلار  و یورو بیش از یک هزار تومان کاهش یافت 

اولین هفته آبان ۹۹ بازار ارز  با روند نزولی همراه بود به گونه‌ای که دلار و یورو به ترتیب  با نرخ ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان و ۳۴ هزار و ۶۵۰ تومان در ابتدای هفته  معامله شد که در روز‌های پایانی هفته دلار به مبلغ ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد و یورو نیز به قیمت ۳۲ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.می‌توان نتیجه گرفت که هر اسکناس دلار در این هفته حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است و یورو نیز ۲ هزار تومان ارزان شده است.

سکه به کانال ۱۳ میلیون تومانی برگشت 

بازار طلا و سکه نیز همسو با  نرخ ارز روند کاهش قیمت را تجربه کرد به طوری که نرخ  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از قیمت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به نرخ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار  نیز در اولین روز هفته با نرخ یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان داد وستد شد که در پایان هفته به قیمت یک میلیون و ۳۳۸ هزار تومان کاهش یافت.

قیمت طلا و ارز همچنان کاهش می یابد/ بورس چه زمانی روی خوش نشان می دهد؟

نرخ سکه تمام بهار آزادی در یک ماه گذشته

کاهش نرخ ارز باعث اُفت تقاضا در بازار طلا و سکه شد 

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  در باره کاهش قیمت طلا و سکه در بازار گفت: در اولین هفته آبان ۹۹ شاهد کاهش ۲۴ دلاری اونس جهانی بوده ایم  البته با توجه به برخورد‌هایی که   در معاملات کاغذی و غیر فیزیکی صورت گرفت  قیمت دلار به میزان یک هزار تومان کاهش یافت و از نرخ ۲۹ هزار تومان به کانال ۲۸ هزار تومانی رسید.

گشتی آرای افزود: با توجه به کاهش روزانه وتدریجی قیمت ارز و اونس جهانی ،میزان تقاضا در بازار کاهش یافت که این امر باعث کاهش نرخ سکه به میزان یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان در این هفته  شد همچنین نیم سکه با کاهش ۳۵۰ هزار تومانی به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. نرخ ربع سکه نیز ۲۵۰ هزار  تومان کاهش یافت و با قیمت ۵ میلیون تومان به فروش رسید البته  سکه‌های یک گرمی هم  در این هفته ۳۰ هزار تومان ارزان شد.

او افزود: کاهش تقاضا در بازار که به دنبال ریزش قیمت طلا و سکه روی داد سبب شد حباب سکه که در محدوده قیمتی ۲ میلیون تومانی بود با کاهش  ۶۰۰ هزار تومانی  به رقم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان  در این هفته برسد.  

گشتی آرای تصریح کرد: قیمت هر مثقال طلا با کاهش ۲۹۰ هزار تومانی به نرخ ۵ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در این هفته  ۶۷ هزار تومان ارزان شد و به قیمت یک میلیون و ۲۴۹ هزار تومان معامله شد.  

او بیان کرد: وضعیت قیمت طلا و سکه را حتی در کوتاه مدت قابل پیش بینی نیست  و نمی توان روند مشخصی را برای آن تعیین کرد چراکه نرخ  ارز و اونس جهانی   هر لحظه در حال تغییر است  و باید دید نرخ آن ها در روز‌های آینده چگونه خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


تاثیر جو روانی در جامعه از عوامل اصلی اُفت شاخص کل بورس  است

احمد پویان فر کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در باره اُفت شاخص بورس در اولین هفته آبان ۹۹ گفت: کاهش نرخ ارز یکی از عواملی است که باعث اُفت شاخص بورس در این هفته  شد البته با توجه به اینکه در هفته های گذشته شاهد افزایش  قیمت ارز بوده ایم و انتظار می رفت شاخص کل بورس رشد کند ،با وجود برخی اتفاقاتی که بر اقتصاد تاثیر گذاشت  سبب شد اثر  رشد نرخ ارز بر شاخص کل کم شود اما  کاهش نرخ ارز  به سرعت بر بازار سرمایه تاثیر گذاشت چراکه ماهیت بازار های مالی به گونه ای است که اخبار منفی اثر مضاعفی را بر بازار می گذارد. 

او افزود: انتظارات مربوط به کاهش نرخ ارز سبب شد سودآوری شرکت هایی که بر پایه ارز فعالیت می کنند کاهش یابد از طرف دیگر شایعه قیمت گذاری سهام فولاد که شوک بسیار منفی را به بازار القا کرد از دیگر دلایل کاهش شاخص کل بود  اما نکته ای که نباید فراموش شود تاثیر جو روانی در بازار است که بر این آُفت بسیار اثرگذار بود و این عامل را نمی توان به راحتی کنترل یا اثر آن را  حذف کرد چراکه این امر  می تواند یک عامل ماندگار  بلند مدت باشد به عنوان مثال در ابتدای امسال  جو روانی به وجود آمده در بازار،  باعث رشد بی سابقه شاخص کل شد که اکنون  همین امر به عنوان یک عامل کاهنده   اثر خود را در بازار سرمایه می گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سرمایه گذاران غیر حرفه ای که ۸۰ درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهند بسیار تاثیر پذیر نسبت به اتفاقات پیرامون و عوامل روانی هستند و نسبت به اخبار منفی و مثبت واکنش های  بیش از اندازه  نشان می دهند.

پویان فر بیان کرد: با خارج شدن نقدینگی از بازار سرمایه و  میل سرمایه گذاران به سمت بازار های موازی دیگر سبب شده است که شاخص کل روند نزولی داشته باشد.

او گفت: اگر بخواهیم  بازار بورس رادر کوتاه مدت پیش بینی کنیم دور از انتظار نیست که شاخص کل  با نوسان شدید همراه نباشد چراکه محیط سیاسی و اقتصادی در دنیا به دلیل انتخاب آمریکا و شیوع ویروس کرونا  بر بازار های مالی تاثیر می گذارد و نمی توان روند مشخصی را برای بورس  پیش بینی کرد.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
کورش
۲۲:۰۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
ایندگان خواهند نوشت بزرگترین ریزش بورس در سال نود و نه سه روز پس از دعوت رییس جمهور از مردم جهت سرمایه گذاری در بورس رقم خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
سيصد در صد افزايش چشم گير نبود حالا سه / چهار در صد كاهش چشم گير شده است. ؟
چرا روى ناباورى هاى مردم صحه ميگذاريد ؟ چرا روى زخم مردم نمك ميپاشيد ؟
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۹:۳۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
این قیمتها را با دلار بازار سیاه حساب کرده اید نه با قیمت واقعی . اگر یک بطری آب معیار باشد قیمت دلار را حساب کنید.
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۸:۵۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
همچین میگید کاهش یافت انگار اومد زیر یه تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
تازمانیکه عمال دولت به اصطلاح تربیر جیبهای خودشون واقازادهای خارج نشینشون کاملا ازمال ملت پر نشه .بورس روی خوش نخاهن دید دقیقا مثل خودرو سکه وارز وبازار ارزاق عمومی...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
دولت و بانک مرکزی چرا اجازه نمیده قیمت ارز و طلا پایین بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ح / ر
۱۷:۴۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
سلام ،

من که به همین هم قانع هستم ،
طلا ارزان بشود ، نصف کار درست است .
Iran (Islamic Republic of)
Saeid
۱۷:۴۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
دولت یا قوه قضاییه یا مجلس شورای اسلامی باید از بورس و شرکتها حمایت شود بورس جایه کمک ب تولید شرکتهاداخلی کشورخودمان هست ولی متاسفانه هچنین چیزی نمیبینیم برعکسه دولت برای بیشتر فشار ب مردم نرخ ارز دلار و سکه رو افزایش داده این باعث میشه طوفان گرونی سرتاسر گل کشور دربرگیرد این ظلمی هست در حق مردم هست ناجوانمدانه.نرخ دلار 1500تومن نرخ سکه 900هزارتومن این نرخهای ک گفتم میتونه مردم کشورم خوشبخت کنه.و تمام اجناس باید90درصد کاهش پیدا کنه دولت میتونه این کارو انجام بده ولی نمیکنه فشار بیشتر ب مردم فقط......امیدوارم مردم راه رهبری درپیش بگیرن تا صاحب اصلی این مملکت بیاد صاحب اصلی امام زمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
چند ریال ارزان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
امان ازدست گرانی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
کارشناستون یک ماه گذشته اصلا یکبار بازار رو تحلیل کرده، میشه بگید این مدت که دلار رسید به ۳۲ تومن کدوم سهم‌ها افزایش چشمگیر داشته!
من واقعا از شنیدن این حرفهای کارشناسی تعجب میکنم و تعجب بیشترم از سایت‌هایی هست که این صحبت های خلاف واقع رو منتشر میکنن! مطمئن باشید بورس رشد می‌کنه چون اکثر سهم‌ها از کف قیمتی پارسال هم کمتر شدن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
یعنی میرسه روزی که سکه دوباره بشه یک میلیون.فکر کن اونهاییکه سکه خریدن و انبار کردن در جا سکته میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۵۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
کاهش قیمت چیست؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
دولت اجازه کاهش قیمت دلار رو نمیده چرایی این مسئله رو مردم میدونن.
بازاریان هم وقتی دلار بره بالا سود میکنن. وقتی میره بالا میگن ما باید در آنده با قیمت بالاتر بخریم و وقتی بیاد پایین میگن ما خرید گرون داشتیم و پایین نماییم. چون هیچ نظارتی بر قیمت گداری نیست.
وقتی راهکاری برای کنترل بلد نیستید از تجربه کشور های دیگر بهره بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
دلار بشه هزار تومن شاخص بورس هم بیاد روو دو میلیون کل مشکلات من حل میشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
بورس زمانی روی خوش میبیند که دولت دستش را از گلوی قشر فقیر کارگر بیگناه که ۳۰سال سرمایه ۲۰۰ ملیونی پودرشد دهه ۶۰ نسل سوخته که در بورس جزغاله شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
قیمت ارز تا مادامیکه به زیر هشت هزار تومن نرسد ارزان نشده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
پاییین بیاداجناس هم ارزون ترمیشن یه نکته بعضی شهرهاتعطیلی 2هفته واسه کروناکردن مردم همه کارتن کارتن میخرن کاللاوجنس میگن دیگه گیرنمیادمگه میشه گفتن تعطیل بشه شایدکروناکمتربشه بااین خریدی که عده ایی میکننددوباره بعضی کاسب هااجناس گرون ترمیکنند................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
امیدوارم پایین ترازاین هم بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
قیمت موادغذایی چرا کاهش نمی یابد و هر روز افزایش پیدا میکنه
چرا خودرو ساز 3ماه یکبار قیمت خودرو را افزایش میدهد
چرا حقوق کارمند و کارگر 3ماه یکبار افزایش پیدا نمی کند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
BMW⏸♥
۱۱:۳۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
من که حسابی ضربه خوردم تو بورس . آخه چرا دولت این کارارو میکنه . این همه تورم و فقر کمه . چندرغاز پولی هم که مردم دارن باید اینطوری دولت ازشون بگیره . اصلا حلال و حرام میدونن چیه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
بورسی که هشتاد درصد سرمایه اش متعلق به مردم است چرا باید دولت خودش وحقوقی های بورس که فقط بیست در صد ارزش بورس متعلق به انهاست هر روز با زد بند بخواهند جیب مردم را خالی کنند و باعث فرار سرمایه از بورس و ورود سرمایه به با زا ر دلار و طلا بشوند و باعث نابودی صنعت کشور دست از دله دزدی بردارید وبه فکر قدرت و آبادانی کشور ورفاه مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
چرا دارید آدرس اشتباه می دید؟؟ بله طلا کاهش داشته اما نه به خاطر عملکرد خوب مسولان، خیر.. بازار جهانی تحت تاثیر انتخابات آمریکا و گمانه زنی در مورد انتخاب شدن این نامزد و اون نامزد نوساناتی داره. به خدا این کارکه شما می کنید مسلمانی نیست! با جنجال و تبلیغ یکسری افراد رو هیجانی وارد بورس کردید تو شاخص 2میلیون که آماده اصلاح بود.با تبلیغ یکسری افراد رو هیجانی کردید که دلار ها وطلا شوون رو باضرر بفروشند و بعد بالاتر رفت.... نمی گم دلار و طلا پایین نخواهد آمد، چرا این بالا رفتن ها تا حدودی ناشی از هیجانات است. اما شما به عنوان رسانه نباید با هیجان وارد کردن و نشر اخبار غیر کارشناسی باعث ضرر مردم وبی سامان تر شدن اقتصاد شوید.. یکی دوتا کارشناس منصف و البته دارای مدرک حداقل دکتری بیارید هم تحلیل کنند هم مردم رو راهنمایی. افرادی که در حال حاضر الخصوص در بازار سرمایه خودشون رو کارشناس می نامند و شما هم بارها باهاشون مصاحبه کردید و همه هم اشتباه از آب در اومده، یا منصف نیستند و از فرصت بوجود آمده قصد استفاده دارند، یا اینکه ته مدرکشون لیسانس اونم غیر مرتبط از یک دانشگاه نامعتبر!! برای همین اوضاع اینجوریه نمونه اش کارشناس هایی که تارگت فلان میلیونی برای شاخص می دادند و اتفاقا به تلویزیون هم دعوت شده بودند!! که مدرک لیسانس غیر مرتبط دارند! ولی به واسطه اون برنامه تلویزیونی کلی فالور در کانال تلگرام و اینستا و.. دارند و بازار رو به اینجا کشوندند!!!!! اگه مسلمان هستی ومنصف پیام رو تاییدکن.
Netherlands
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
دقیقا.از یک افرادی مصاحبه می گیرند که فقط اسم و رسم دارند، اما دریغ از ذره ای دانش مرتبط!! من خودم کلی بابت این کارسناس های نابلد، توی بورس ضرر کردم. من که از این افرادی که بلد نیستند اما نظر کارشناسی می دهند راضی نیستم. به قولی می گن تحلیل درست دادن بلد نیستی، تحلیل نکردن هم بلد نیستی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
از باشگاه تقاضا میشود علت اخلال در کارت های بانک قوامین را در نهم ابان 99 پیگیر شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
آره درسته . مردم هم همینو میگن و دارن میبینن Ω ☺ !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
دلار باید بشه 3 هزار تومن وحتی کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
غیر ممکن است البته اگر چها صفر حذف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
بورس ما بصورت کاذب بالا رفت. وگرنه بورس وابسته به صنعت هست. باید پذیرفت که حتی شاخص 1 میلیون هم با این اوضاع اقتصادی رویایی هست! چه برسه به 1.3 میلیون! دوستان بورس باز باید حالا حالاها کاهش شاخص رو به جون بپذیرند چون تا عید به زیر 1 میلیون خواهد رسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
دولت با افزایش کاذب شاخص بورس سرمایه گذاران را بیچاره وکسری بودجه خود را تامین کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
دیگه تو بورس سرمایه گذاری کردن چه صیغه‌ای بود این وسط!
آخرین اخبار