رئیس اتحادیه تولید کننده‌های مرغ گوشتی استان قزوین گفت: به علت توزیع بی برنامه نهاده‌ها یک مقطعی جوجه ریزی کاهش پیدا کرد و این مسئله باعث افزایش قیمت مرغ شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، منوچهر شعبانی رئیس اتحادیه تولید کننده‌های مرغ گوشتی استان در برنامه روی خط باشید رادیو مرکز قزوین با بیان اینکه توزیع نهاده‌ها برای تولید مرغ یک مشکل کشوری است، افزود: بی برنامگی در این زمینه باعث تحت الشعاع قرار گرفتن تولید مرغ شد.

وی افزود: به علت توزیع بی برنامه نهاده‌ها یک مقطعی جوجه ریزی کاهش پیدا کرد و این مسئله باعث شد که قیمت مرغ تحت تأثیر قرار بگیرد.

رئیس اتحادیه تولید کننده‌های مرغ گوشتی با بیان اینکه تا دو هفته آینده پیش بینی می‌کنیم که وضعیت بهتر شود، گفت: بیش از ۲۰ نوع مواد برای دام استفاده می‌شود که همه آن‌ها با افزایش قیمت روبه رو بودند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این برنامه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از نهاده‌های دامی موجود در کشور وارداتی است، گفت: تخصیص ارز و تأمین نهاده‌های دامی به سازمان صنعت معدن و تجارت مرتبط است، اما جهاد کشاورزی بعنوان سفارش دهنده، توزیع کننده و پیگیری کننده رکن اصلی را بر عهده دارد.

فاطمه خمسه ادامه داد: هزینه‌های حمل نهاده‌های دانی چندیدن برابر شده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد نهاده‌های دامی مرغداران و دامداران را در استان تأمین کردیم، عنوان کرد: تولید کنندگان بخش دیگر نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کردند که این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شد و ما مشکل خاصی در تأمین ۶۰ درصد نهاده مذکور نداشتیم.

وی خاطر نشان کرد: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به نهاده‌ها اختصاص یافته، اما مکمل‌هایی نظیر دارو و واکسن با ارز آزاد خریداری می‌شوند که این مسئله هم بر قیمت تمام شده تأثیر گذاشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه در استان کاهش محسوسی در حوزه جوجه ریزی نداشتیم، اظهار کرد: در مهر ماه امسال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی داشتیم.

وی با بیان اینکه استان قزوین بخشی از مرغ استان تهران را هم تأمین می‌کند. اضافه کرد: اگر در استان‌های دیگر این جوجه ریزی کمتر باشد به دلیل عرضه کمتر، در قیمت استان ما هم تاثیر می‌گذارد.

خمسه در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به خسارت بارندگی در تاکستان گفت: در بحث انگور خسارات خیلی زیاد نیست، اما با این وجود انگور کارانی که بیمه هستند حق بیمه آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: در بحث گوجه فرنگی به دلیل اینکه گوجه کاران بیمه نبودند اصلا برای دریافت بیمه رجوع نکردند.

خمسه عنوان کرد: استان قزوین گوجه خیز نیست و به دلیل اینکه مبلغ بیمه برای این محصول بسیار بالا تعریف شده است توجیه اقتصادی برای گوجه کاران ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: به مدیر کل بحران استانداری اعلام کردیم که برای جبران خسارت انگور کاران و گوجه کارانی که بیمه نداشتند از طریق ماده ۱۰ و ۱۲ تسهیلاتی تعلق بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.