آمریکا از ۲۴۲ سال موجودیت خود، فقط ۱۶ سال در صلح بوده که این موضوع، این کشور را به جنگ دوست‌ترین ملت دنیا مبدل کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید کمتر کسی باشد که برایش خوی و سرشت جنگ طلب آمریکا به اثبات نرسیده باشد، چراکه این کشور در طول دوران موجودیت خود یا جنگی را شروع کرده است یا  دست کم در آن دخیل بوده است؛ به گفته جیمی کارتر سی و نهمین رئیس‌جمهور آمریکا که حالا نود و چهارمین سال عمر خود را سپری می‌کند، واشنگتن از ۲۴۲ سال موجودیت خود، فقط ۱۶ سال در صلح بوده و این موضوع ، آن را به جنگ دوست‌ترین ملت دنیا مبدل کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در این  باره، به مناسبت هفتادوپنجمین سال تاسیس سازمان ملل متحد در صفحه خود در فضای مجازی نوشت که سازمان ملل متحد باید در ۷۵ سالگی مهاری بر میزبانش باشد؛ میزبانی که ۲۲۰ سال از تاریخ ۲۴۴ ساله‌اش را در جنگ سپری کرده و تنها از سال ۱۹۴۵، علیه کسانی که به هوی و هوس او تن نداده‌اند، ۳۹ جنگ نظامی و ۱۲۰ جنگ اقتصادی به راه انداخته و البته در اغلب آن‌ها هم شکست خورده است و واقعیت این است که جنگ هیچ برنده‌ای ندارد.

چرا آمریکای امروز به مراتب ضعیف‌تر از آمریکای چهار دهه پیش است؟

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۲ آبان ماه ۲ سال پیش(سال ۱۳۹۷) در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار در دیدار با هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان، «حمله به طبس»، «تحریک صدام برای جنگ با ایران»، «حمله موشکی به هواپیمای مسافری» و «حمله به سکو‌های نفتی» ایران را نمونه‌هایی از «جنگ نظامیِ» آمریکا در این چالش چهل ساله برشمردند و خاطرنشان کردند: «یکی دیگر از تحرکات آمریکایی‌ها در این ۴۰ سال، استفاده از «جنگ اقتصادی» است و اینکه اکنون می‌گویند تحریم‌ها، اقدامی جدید بر ضد ایران است، در واقع کلاه گذاشتن بر سر خود و یا ملت آمریکاست، زیرا موضوع تحریم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای یکی دیگر از ابزار‌های آمریکا در چالش ۴۰ ساله با ایران را استفاده از «جنگ رسانه ای» دانستند و گفتند: جنگ رسانه‌ای آمریکا به معنای دروغ پراکنی، فتنه انگیزی، ترویج فساد و تحریک افراد از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشتع است که البته امروز با استفاده از فضای مجازی، شیوه‌های آن جدیدتر شده است. ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان خاطرنشان کردند: در چالش ۴۰ ساله آمریکا و ایران حقیقت مهمی وجود دارد که گاهی از دیده‌ها پنهان می‌ماند و آن اینکه، طرف پیروز در این چالش، جمهوری اسلامی ایران و طرف مغلوب، آمریکا بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان دلیل این موضوع افزودند: هدف اصلی آمریکا در ۴ دهه اخیر سیطره مجدد بر ایران بود، اما با وجود همه تلاش‌ها و توطئه ها، نتوانسته است به این هدف دست پیدا کند.حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: امروز تنها کشوری که آمریکا کوچکترین نقشی در تصمیمات آن ندارد، جمهوری اسلامی ایران است و این، به معنای شکست آمریکاست. ایشان هدف اصلی آمریکا از تحریک صدام برای تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، شکست و بی آبرو کردن نظام اسلامی در دنیا، برشمردند و تأکید کردند: ایران در جنگ‌های دویست سال گذشته همواره شکست خورده بود، اما در جنگ ۸ ساله توانست طرف مقابل را شکست دهد و یک وجب از خاک کشور به‌دست بیگانه نیفتد.

آمریکا چند سال در جنگ بوده است؟ / جنگ دوست‌ترین کشور دنیا چه کشوری است؟ /۲۴۲ سال جنگ طلبی؛ آتشی که در نهایت یقه خود آمریکا را می‌گیرد!

ایشان سپس به شرایط آمریکا در جهان اشاره کردند و افزودند: در یک نگاه وسیع تر، قدرت و اقتدار و هیمنه آمریکا در دنیا، رو به افول و زوال است و آمریکای امروز به مراتب ضعیف‌تر از آمریکای چهار دهه قبل است.

 اسلحه؛ تنها ابزار دست آمریکا برای پیشبرد اهدافش

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان هم اخیرا در سخنرانی خود  به جنگ طلبی آمریکا و مداخله نظامی این کشور در بسیاری از مناطق جهان پرداخت و گفت که آمریکا می‌تواند جنگ به راه بیاندازد و این حق را برای خود می‌داند که استخوان کودکان در یمن و دیگر جا‌ها را خُرد کند، اما کسی حتی یک کلمه نیز نمی‌تواند در محکومیت این تجاوز صحبت کند. دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفت که آمریکا با زور و سلاح و ارتش و سازمان‌های جاسوسی خود در بسیاری از مناطق جهان مداخله می‌کند.

سید حسن نصرالله خطاب به آمریکایی‌ها گفت که چرا شما این حق را دارید که در امور کشور‌ها مداخله کرده و جنگ به راه بیاندازید، اما ما و غیر ما این حق را ندارد که دست کمک به کشور‌هایی که به آن‌ها تجاوز شده دراز کنیم؟

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، هم درباره خوی جنگ طلبانه آمریکا، گفت که با توجه به نگاه دقیق و کارشناسانه به تاریخ تشکیل، روند شکل گیری آمریکا و اتفاقاتی که در طول ۲۰۰ سال گذشته در این تاریخ مشاهده می‌شود، متوجه می‌شویم که آمریکایی‌ها نزدیک به ۵۰ جنگ را در دنیا آغاز کرده‌اند و به نظر می‌رسد که تنها صحبتی که در ارتباط با علل و عوامل این جنگ‌ها می‌توانیم داشته باشیم آن خوی استکباری است که آمریکایی‌ها دارند.

او همچنین گفت که آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که همه موضوعات و مسائل را باید با زور اسلحه پیش ببرند و در جایی که کوچکترین مقاومتی در مورد خواسته هایشان مشاهده کنند، بلافاصله از توانمندی‌های نظامی شان علیه آن کشور، گروه و جریان استفاده می‌کنند، شاید اوج لیبرال دموکراسی که آمریکایی‌ها مدعی هستند همین مسئله است. علی رغم اینکه شعار‌های آمریکایی‌ها در لسان مقامات سیاسی و رسانه هایشان موضوع دموکراسی، دموکراسی خواهی، آزادی و نگاه تصاحب گرایانه به بسیاری از موضوعات است، اما قطعا آمریکایی‌ها در طول ۲۰۰ سال گذشته اثبات کرده‌اند که برای رسیدن به منافع خود و برای جا انداختن صحبت‌های خودشان حتی اگر هیچ پشتوانه قانونی و مشروعیتی هم نداشته باشند از تسلیحات نظامی خود استفاده می‌کنند.

آمریکا چند سال در جنگ بوده است؟ / جنگ دوست‌ترین کشور دنیا چه کشوری است؟ /۲۴۲ سال جنگ طلبی؛ آتشی که در نهایت یقه خود آمریکا را می‌گیرد!

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، هم در این باره، گفت که  ساختار واشنگتن بر اساس هژمونی نظامی، تحقیر ملت‌ها و رسیدن با اهداف خود به هر قیمتی بنا شده است، آمریکا در کوران جنگ جهانی دوم با پرتاب بمب‌های اتمی در ژاپن هژمونی و قدرت خود را به رخ جهانیان کشاند و ثابت کرد که هرجا منافعش اقتضا کند حتی با کشتار میلیون‌ها انسان به اهداف خود می‌رسد.

او همچنین گفت که مسائل انسانی، حقوق بشر و مصلحت اندیشی‌های عاقلانه هیچ گاه در ادبیات نظامی آمریکا جایی ندارد و ارتش واشنگتن یک ارتش تروریستی خشونت طلب است که خشونت‌های خود را در جنگ ویتنام به خوبی ثابت کرد. آمریکا در جنگ ویتنام میلیون‌ها جنایت را علیه مردم این کشور مرتکب شد. آمریکا با کمک هم پیمانان خود مانند رژیم صهیونیستی در عراق، لیبی و سایر کشور‌ها میلیون‌ها انسان را آواره و قتل عام کرد، این نشان می‌دهد که آمریکا با این چهره خشنی که از خود در جامعه جهانی ارائه داده، به شدت دچار انزوا شده و مورد نفرت جهانیان قرار گرفته است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت که در طول صد سال گذشته به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم که آمریکا به عنوان یک قدرت برتر نظامی در سطح جهان ظهور کرده، نشان می‌دهد که آمریکا کشوری است که نژاد پرستی را در سطح گسترده‌ای ترویج می‌دهد و با توجه به اینکه منافع آمریکا با منافع رژیم صهیونیستی گره خورده است، لذا پشت سیاست خارجی آمریکا لابی صهیونیستی قرار دارد.

تحریم؛ وسیله ای برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل

صدرالحسینی کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها در طول ۵۰ سال گذشته شیوه دیگری هم در پیش گرفته‌اند و آن موضوع استفاده از تحریم‌های اقتصادی است، گفت که در واقع واشنگتن به یک بیماری اعتیاد گونه دچار شده و آن مسئله تحریم کردن مخالفان خودش است که آن به ذات نظام سلطه و استکباری این کشور بر می‌گردد. در حقیقت ساختار سیاسی آمریکا یک ساختار ظالمانه، جنگ طلب و مظلوم‌کش است که تاریخ واشنگتن پر از این صحنه‌های ضد انسانی است.

هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل هم معتقد است که ابزار‌های خشونت آمیز و نظامی اکنون دیگر جایگاهی در ادبیات سیاسی جهان ندارد و آمریکا به تدریج در حال افول است و ملت‌ها با تکیه بر امکانات خودشان در صدد تقابل با هژمونی آمریکا هستند، به همین دلیل به نظر می‌رسد که آمریکا به سمت فروپاشی تدریجی حرکت خواهد کرد، همانطور که اتحاد جماهیر شوروی سابق بعد از سال‌ها قدرت نظامی دچار فروپاشی شد.

آمریکا چند سال در جنگ بوده است؟ / جنگ دوست‌ترین کشور دنیا چه کشوری است؟ /۲۴۲ سال جنگ طلبی؛ آتشی که در نهایت یقه خود آمریکا را می‌گیرد!

او همچنین تاکید می‌کند که با توجه به اینکه جامعه آمریکا، جامعه یک دستی نیست و مهاجران زیادی از شرایط فعلی جامعه آمریکا و گسترش پدیده نژاد پرستی در میان سفید پوستان آمریکا دچار گسست شده‌اند، این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک جنگ داخلی در سراسر ایالت‌های آمریکا شکل بگیرد و این کشور دچار فروپاشی شود.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
آخی بیچاره آمریکا
آخرین اخبار