مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد گفت: در صورت تائید طرح‌های مالچ پاشی غیرنفتی، این طرح در بیش از هزار هکتار از بیابان‌های استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدرضا آخوندی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در حاشیه بازدید از طرح مالچ پاشی گودگوار بافق گفت: اجرای این طرح به صورت پایلوت در استان یزد و در شهرستان‌های بافق، میبد و دشت یزد اردکان به همت مجریان پژوهشکده مناطق بیابانی و خشک دانشگاه یزد در حال اجرا است.

او افزود: این طرح به منظور یافتن راه حل‌های علمی برای جایگزینی با مالچ نفتی از سوی مجریان تائید شده محیط زیست کشور اجرا می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح در استان و اخذ مجوز‌های محیط زیست، بیش از هزار هکتار از بیابان‌های استان مالچ پاشی غیر نفتی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد تصریح کرد: بیش از یک سوم سطح استان یزد را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهند که برای مقابله با گسترش آن تاکنون طرح‌های مالچ پاشی، نهال کاری و مدیریت رواناب‌ها اجرا شده است.

او گفت: جنگل کاری در منطقه بحرانی و فرسایش بادی گود گوار بافق از مناطقی است که در دستورکار قرار دارد، این منطقه بیش از پنج هزار هکتار وسعت دارد و تاکنون در حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار آن نهال کاشته شده است.

آخوندی تصریح کرد: در صورت اجرای طرح‌های بیابان زدایی در استان و تثبیت شن‌ها و بیابان‌ها در سطح شش میلیون هکتار از بیابان های استان، می‌توان تا ۵۰ درصد آسیب‌های گرد و خاک به بهداشت و محیط، تاسیسات و زیرساخت‌های اجتماعی را کاهش داد.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.