به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ١٣٧ شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا با موضوع بررسی روابط علم و فناوری ایران و چین و واگذاری اختیار پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاهها برگزار شد.
عاملى در ابتداى جلسه ضمن تبریک آغاز امامت امام زمان (عج) و میلاد پیامبر اکرم (ص) ابراز امیدواری کرد: این ایام که منشاء وحدت برای مسلمانان شده است برای برادری و وحدت تلاش بیشتری انجام شود.
او با اشاره به وحدت شکل گرفته در کشور در روزهای اخیر تأکید کرد: افزایش وحدت هم در سطح جامعه و هم در سطح بینالملل یک نیاز و ضرورت است.
عاملی در مورد دستور اول جلسه که به ارائه گزارش تعیین سیاستهاى تعاملات علمى و فناورى جمهورى اسلامى ایران و چین اختصاص داشت، گفت: بنا نداریم روابط دوجانبه علمی و فناوری با همه کشورها را در ستاد نقشه جامع علمی کشور بررسی کنیم. در عین حال روابط علم و فناوری ایران و چین به جهت اهمیت راهبردی و برنامه ۲۵ ساله در ستاد نقشه طرح و بررسی میشود.
رابطه ایران با کشور چین یک امر راهبردی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رابطه ایران با کشور چین یک امر راهبردی است، گفت: در بسته تعیین سیاستهاى تعاملات علمى و فناورى جمهورى اسلامى ایران و چین باید تنوع بخشی ایجاد و از امکانات فرصت مطالعاتی، سفرهای یک ماهه و... استفاده شود.
او ادامه داد: جلسهای با حضور رئیس دانشگاه شریف، معاون آموزشی وزارت بهداشت، سالارآملی و امیرینیا و همچنین به همراه نماینده معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری برای جمع بندی نهایی موضوع تشکیل و گزارش نهایی به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شود.
عاملی گفت: در بسته تعیین سیاستهاى تعاملات علمى و فناورى جمهورى اسلامى ایران و چین باید تنوع بخشی ایجاد و از امکانات فرصت مطالعاتی، سفرهای یک ماهه و... استفاده شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: طرح پیشنهادی سیاستهاى تعاملات علمى و فناورى جمهورى اسلامى ایران و چین باید ناظر به نظر دانشگاههای کشور و پیشنهادهایی بر اساس نیازهای موجود و واقعی باشد.
اهمیت تبادل علم و فناوری در سند جامع روابط علمی بین الملل
در ادامه حمیدرضا امیری نیا، مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور بینالملل با بیان اینکه کشور چین در چند دهه گذشته رشد چشمگیرى در آموزش عالى داشته است، گفت: چین در مجموع دارای ۲۷۰۰ مرکز آموزش عالی است که از این لحاظ در رتبه دوم جهان قرار گرفته است و با تعداد ۲۸ میلیون دانشجو در رتبه اول جهان قرار دارد.
او در مورد حضور دانشجویان کشورهای خارجی در چین بیان کرد: کشورهای کره جنوبی، آمریکا، تایلند، هند، پاکستان و روسیه به ترتیب بیشترین سهم از شمار دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاههای چین را به خود اختصاص دادهاند.
امیری نیا با اشاره به اهمیت تبادل علم و فناوری در سند جامع روابط علمی بین الملل، افزود: تدقیق چهارچوب تعاملات علمی بین المللی توسط سند جامع روابط علمی بین الملل در سه سطح هدف، راهبرد و اقدام تعیین شده است.
مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور بینالملل تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی روابط ایران و چین، برنامهریزی برای بهره برداری از فرصت تبادلات علمی با این کشور اهمیت بالایی دارد.
امیری نیا در تشریح پیشینه مذاکرات ایران و چین گفت: بعد از انتصاب لاریجانی به عنوان مسئول پیگیری روابط ایران و چین توسط مقام معظم رهبری ، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی اهمیت موضوع روابط علمى با کشور چین پرداخت.
او اضافه کرد: کارگروهی برای بررسی تبادلات علم و فناوری با کشور چین در ستاد نقشه جامع علمی کشور تشکیل و برنامه پیشنهادی علم و فناوری در این مورد ارائه شد.
امیری نیا "استفاده از ظرفیتهاى فناورانه و علمى چین"، "لزوم تعیین ارگانهای ذیصلاح داخلی" و "اعزام افراد متخصص در حوزههای اولویتدار" را از جمله سیاستهاى پیشنهاد شده تبادلات علم و فناوری با کشور چین توسط کمیسیون علم و آموزش و کمیسیون روابط علمى بین الملل شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد.
او تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع تشکیل یک کارگروه ویژه برای بررسی و ارائه مدل هوشمندانه تبادل تکنولوژی ضروری است.
همکارى با چین به صورت پروژهاى انجام شود
در ادامه محمدرضا عارف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر پرهیز از اعزام یکطرفه دانشجو و اهمیت تبادل دانشجو بین جمهوری اسلامی ایران و چین گفت: فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دکتری و اساتید، همکاری جدی در سطح فرهنگستانها و مراکز پژوهشی به عنوان سیاستهاى تعاملات علمى و فناورى ایران و چین مدنظر باشد.
او بر ضرورت همکاریهای علمی در سطح بینالمللی به صورت متقابل تأکید کرد و پیشنهاد داد: همکارى با چین به صورت پروژهاى و در مقاطع آموزشی کوتاه مدت انجام شود.
دانشگاه تهران طولانیترین روابط را با چین دارد
در ادامه محمود نیلى احمدآبادى، رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران طولانیترین و گستردهترین روابط را با چین دارد، گفت: دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه در کشور آموزش زبان چینى را آغاز کرد.
او افزود: با توجه به اینکه معتبرترین آموزش زبان چینی در دانشگاه تهران تدریس میشود، این دانشگاه دارای مجوز صدور سرتیفیکیت زبان چینی (کنفوسیوس) نیز است.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه همکاری علمى و فناورى جمهورى اسلامى ایران و چین باید در قالب دورههای مشترک و همچنین فرصتهای مطالعاتی باشد، تأکید کرد: تعاملات علمی و فناوری با کشور چین باید در سطح نهادهای علمی باشد نه افراد و ضرورت دارد از فرصت پیش آمده با تدبیر استفاده شود.
در حوزه علوم پزشکى، چینشناسى نداریم
همچنین علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: در شرایط فعلی باید از تمام فرصتها استفاده کرد لذا فرصت چین فرصت خوبی است و حتی در چانهزنیهای ما با دیگر کشورها نیز مؤثر خواهد بود.
او ادامه داد: در حوزه علوم پزشکى، چینشناسى نداریم که ضرورت دارد یک مرکز در کشور در امور چینشناسی مأموریت پیدا کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد: فرصت مطالعاتی به صورت دو طرفه در همکاری علمى و فناورى جمهورى اسلامى ایران و چین بسیار اهمیت دارد.
در ادامه حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با بیان اینکه کشور چین به عنوان کشور هدف براى توسعه همکاریهای کشورمان مطرح است، گفت: درحال حاضر ۱۶۰۰ دانشجوی ایرانی عمدتاً در مقطع دکتری در کشور چین مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۳۰۰ دانشجوی چینی در ایران تحصیل میکنند.
او ادامه داد: مرکز چین شناسى در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل شده و کرسیهای زبان فارسی و زبان چینی در دو کشور فعال هستند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل افزود: حدود ۲ سال پیش با نامه وزارت امور خارجه جرقه شروع همکاریهای ایران و چین در حوزه آموزش عالی در وزارت علوم زده شد که در این راستا نظرات دانشگاههای مختلف و معاونان وزارتخانه در این زمینه دریافت و گزارشهای جلسات در چارچوب سند روابط بین الملل تهیه شد.
سالار آملی بیان کرد: در حال حاضر موضوعات نیروی انسانی، هوش مصنوعی و شرکتهای دانشبنیان و کسب و کارهای نوآورنه برای توسعه روابط ایران و چین در حوزه آموزش عالی دارای اولویت هستند.
همکاریهای ایران و چین نباید محدود به بورسیه تحصیلی شود
در ادامه محمود فتوحى رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: دانشگاه شریف از سال ۱۳۹۶ مسئولیت کارگروه روابط با چین را بر عهده دارد و مشکل اصلى در این مسیر، عدم شناخت دانشگاهیان کشور از دانشگاههاى چین است.
او بر لزوم ایجاد راه ارتباطی بین دانشگاهها و پژوهشگران ایران و چین تأکید کرد و افزود: در حال حاضر وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری با کشور چین ارتباط دارند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: ارتباطات دانشگاهی با دانشگاههای اروپا و آمریکای شمالی به صورت مستقل امکانپذیر است، اما برای برقراری ارتباط با دانشگاههای چین با توجه به ساختار موجود در این کشور سختیهایی وجود دارد.
فتوحی تأکید کرد: همکاریهای ایران و چین نباید در حوزه آموزش عالی محدود به بورسیه تحصیلی شود؛ این همکاری باید در مقاطع تحصیلات تکمیلی و پروژههای مشترک دانشگاهی تعریف شود.
براین اساس دستور دوم جلسه به بررسی موضوع تخصیص سهمیه برای بهیاران در آزمون سراسری اختصاص داشت که پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این موضوع مقرر شد از آنجایی که ساماندهی کلیه سهمیههای کنکور در دستور کار شورای اسلامی شدن دانشگاهها است، سهمیه بهیاران نیز در کنار ساماندهی سایر سهمیهها در نظر گرفته شود.
دستور سوم جلسه به بررسی پذیرش در مقطع دکتری اختصاص داشت که ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش به ارائه گزارشی در این خصوص پرداخت و پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این موضوع ماده واحده "دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور در پذیرش دوره نیمه متمرکز (ph.D) اختیار دارند از سال ۱۴۰۰ به بعد برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات، سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری، مصاحبه و سنجش علمی طرح واره (در رشته محلهای پژوهش محور) میباشد، حد نصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین و در پذیرش نهایی عمل کنند. " در این جلسه به تصویب رسید.
بر اساس تبصره این ماده واحده سازمان سنجش با همکاری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، موظف است لایحه سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را ظرف مدت ۳ ماه برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.
انتهای پیام/