آزادسازی ۴۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: ۴۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی جهت بهره‌برداری مرتع داران طبق ضوابط آزاد سازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: امسال مساحتی در حدود ۴۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی که در سنوات قبل از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی احیاء و اصلاح شده بود جهت بهره‌برداری دام مرتع‌داران ذی‌حق استان از اول آبان با توجه به تعیین ظرفیت به عمل آمده مورد بهره برداری قرار گرفت.

او افزود: ۳۰۰ هزار واحد دامی متعلق به ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار مرتع‌دار و دامدار روستایی و عشایری در ۱۱۵ منطقه در سطح استان به مدت ۸۰ تا ۹۰ روز از این مراتع بهره‌برداری خواهند کرد.

نصرآبادی ادامه‌داد: با احیاء عرصه‌های مذکور علاوه بر حفاظت خاک اهداف مربوط به اصلاح و احیاء مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی محقق شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی افزود: مجموع این عوامل در نهایت منجر به افزایش تولید علوفه خشک و همچنین علوفه قابل برداشت به میزان ۲۷.۳ هزار تن به ارزش ریالی ۳۶۹ میلیارد ریال و بهبود وضعیت معیشتی بهره‌برداران مرتعی خراسان‌جنوبی می‌شود.

او گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی زمان آزادسازی قرق عرصه‌ها از ۱۵ مهرماه بر اساس اعلام کتبی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


نصرآبادی با اشاره به برخی از اهداف مدیریت بر عرصه‌های احیا شده بیان‌کرد: افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی برای رسیدن به پتانسیل تولید و بهره‌برداری پایدار مهمترین هدف در اصلاح و احیاء مدیریت مرتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی ادامه داد: افزایش میزان پوشش گیاهی منجر به افزایش تولید علوفه مرتع، تولیدات دامی، حفاظت از خاک و جلوگیری فرسایش و جا به جایی خاک، تولید بیشتر آب در مرتع و بهبود شاخص‌های اساسی پایداری اکولوژیکی می‌شود.

او  یادآور شد: توقف عوامل تخریب از قبیل فرسایش بادی و آبی در مناطق اجرایی، اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی، ارتقاء توان مهارتی، فنی و مدیریتی و مالی مرتع داران و ایجاد تعادل بین دام و ظرفیت مرتع از دیگر اهداف مدیریت عرصه‌ها است.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.