نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور دبیر این جشنواره برگزار شد.

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور دبیر این جشنواره برگزار شد.

سیدصادق موسوی در ابتدای این نشست ضمن آرزوی عافیت برای اهالی رسانه و ادای احترام به مدافعان و شهدای سلامت گفت: امیدوارم شرایط کشور و جهان به شکلی پیش برود که بتوانیم از روز‌های پس از کرونا به زودی یاد کنیم. سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مقرر بود و هست که در آبان ماه طبق تقویم بین‌المللی جشنواره‌ها برگزار شود، اما به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن شرایطی است که کرونا تحمیل کرده است، از فردا (۷ آبان) فعالیت‌های آنلاین خود را در قالب نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته میزبان مدرسان ایرانی و خارجی بودیم و این جلسات در کاخ جشنواره با جمعیت حداکثر ۲۵۰ نفر از علاقه‌مندان برگزار می‌شد امسال استفاده از ظرفیت اینستاگرام این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم محتوای آموزشی و فرهنگی خود را به صورت آنلاین و رایگان در این بستر منتشر کنیم. امیدوارم از ۷ تا ۱۷ آبان از این بخش به شکل قابل قبولی استقبال شود و مباحث علمی و آموزشی که در این ۱۰ روز و در قالب هر شب دو نشست عرضه خواهد شد مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در ادامه به ارائه اطلاعاتی درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد سینمایی، پرداخت و توضیح داد: سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فعالیت خود را از اسفند ۹۸ آغاز کرد و مجموعا چهار هزار و ۹۸۶ فیلم کوتاه خارجی به دبیرخانه ارسال که بیشترین فیلم‌ها از کشور‌های فرانسه (۶۰۴ اثر)، آمریکا (۲۷۸ اثر)، هند (۲۷۰ اثر)، اسپانیا (۲۵۷ اثر) و آلمان (۲۱۵ اثر) به دبیرخانه ارسال شده است که از این میان حدود یک درصد آثار انتخاب شدند، به این معنا که ۵۶ فیلم کوتاه خارجی به جشنواره امسال راه پیدا کرد. در بخش ملی هم نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم کوتاه مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی به دبیرخانه ارسال شد و این ایام به انتخاب آثار در بخش ملی و بین‌الملل گذشت که البته نتایج آن نیز منتشر شده است.

موسوی تاکید کرد: امیدوارم جشنواره امسال با همه شرایطی که به واسطه کرونا به ایران و جهان تحمیل شده است دستاورد‌هایی هم از حیث تکثر انتشار و دسترسی بهتر علاقه‌مندان به محتوای تصویری ما فراهم کرده باشد؛ ما توانستیم از تمام صاحبان آثار بخش بین‌الملل این اجازه را بگیریم تا فیلم‌های خارجی راه یافته به جشنواره راه را به شکل آنلاین پخش کنیم، امیدوارم که امانت دار خوبی باشیم و این فیلم‌ها در بستر اینترنت پخش و قاچاق نشود و همزمان با پخش فیلم‌های ایرانی، این آثار به شکل آنلاین به نمایش گذاشته شود و مخاطبان و علاقه‌مندان فیلم کوتاه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

در ادامه این نشست، دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

سوال: باتوجه به تفاهم‌نامه جشنواره با وزارت آموزش و پرورش که امکان استفاده از خدمات انجمن را برای دانش‌آموزان مهیا می‌کرد، حضور نوجوانان در جشنواره به چه صورت و با چه تعدادی خواهد بود؟ چه تعداد از فیلم‌ها به بیان موضوعات اجتماعی می‌پردازند و درباره ویروس کرونا هستند؟

پاسخ: در خصوص استفاده از برنامه‌های جشنواره به دلیل شرایط کنونی که داریم در بخش بین‌الملل همه دوستان باید از پلتفرم‌ها استفاده کنند. در بخش ملی هم اگر سینما‌ها بازگشایی شوند، تمرکز بر این است که فقط صاحبان آثار بتوانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند تا تراکم جمعیت نداشته باشیم و شرایط را ایمن نگه داریم.

عمده تولیدات فیلم کوتاه کشور را که ملاحظه می‌کنید در حال و هوای اجتماعی به سر می‌برد و کرونا هم مانند هر پدیده اجتماعی بزرگ مانند جنگ، بیماری‌های واگیردار جهانی و ... آثاری را بر تولیدات سینمایی دارد و من اثر کرونا در زندگی افراد را در برخی از فیلم‌ها دیدم که تاثیرگذار هم هستند و می‌فهمیم که حال و هوای هنرمندان و فیلمسازان برخاسته از شرایط عمومی ایران و جهان است. البته تعداد فیلم‌هایی که با موضوع کرونا به جشنواره راه پیدا کردند، محدود است.

سوال: چطور می‌خواهید در فضای مجازی این جشنواره را برگزار کنید و به فیلم‌ها هیچ آسیبی نرسد و دزدیده نشوند؟ آیا از سطح برگزاری در دورانی که دبیر جشنواره بوده‌اید، راضی هستید یا نه؟ و چه نمره‌ای به عملکرد خود می‌دهید؟

پاسخ: به همین دلیل نگرانی از انتشار آثار و قاچاق شدن فیلم‌ها بنا نداریم آثار را در بستر اینترنت یا پلتفرم‌های داخلی پخش کنیم. حفظ امنیت فیلم‌های ایرانی بسیار برای ما مهم است و با فعالان این حوزه صحبت کردیم و فهمیدیم که هیچ مکانیزمی برای حفظ امنیت وجود دارد. به همین دلیل جشنواره را به تاخیر انداختیم و پخش فیلم‌های ایرانی منوط به بازگشایی سینماست و هر زمان ستاد ملی کرونا اعلام کرد سالن‌های سینما باز هستند و مردم می‌توانند با ظرفیت ۵۰ درصد به سینما‌ها مراجعه کنند، آن زمان جشنواره را در بخش ایرانی و خارجی برگزار خواهیم کرد. نمی‌دانم چه زمانی است، اما امیدوارم هرچه زودتر باشد.

در خصوص پرسش دوم باید دیگران قضاوت کنند، اما در این سه سال تلاش کردیم فیلم کوتاه که همیشه پیشرو و متشخص بود از محل برگزاری اختتامیه، فعالیت‌های جنبی جشنواره، آداب برگزاری جشنواره و سطح برگزاری جشنواره تا یک گام جشنواره پیش‌تر رود. به جز فجر، اولین جشنواره‌ای بودیم که در حوزه بلیت فروشی پیشگام شدیم تا به مخاطب برای داشتن صندلی احترام بگذاریم، این مسئله به افزایش فضای حرفه‌ای جشنواره فیلم کوتاه تهران کمک کرد و پس از آن جشنواره‌های دیگر هم به بلیت فروشی و احترام به مخاطب جشنواره توجه ویژه کردند. همچنین استقبال بی‌نظیر از این جشنواره در سال‌های اخیر مثال زدنی است، تا نیمه‌های شب شاهد بودیم که هر ساله جمعیت چند هزار نفری در کاخ جشنواره حضور دارد. به نظر می‌رسد فیلم کوتاه وضعیت خوبی دارد و اگر من هم نبودم و دیگران هم مدیریت می‌کردند، در جایگاه خوبی از نظر توجه و اقبال عمومی به فیلم کوتاه قرار داشت.  امیدواریم دوستان و مخاطبان همراهمان از نحوه برگزاری جشنواره راضی باشند، به هر ترتیب یک نکته‌ای وجود دارد، حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه می‌رسد که نزدیک به ۱۰ درصد به جشنواره راه پیدا می‌کنند و ۹۰ درصد آثار بیرون می‌مانند. در مجموع خودم از نحوه برگزاری جشنواره در سه سال گذشته ناراضی نیستم.

سوال: سال پیش به دلیل مسائل و شرایط اقتصادی ۵۰ درصد بودجه جشنواره کاهش پیدا کرد، با توجه به شرایط بیماری کرونا، امسال هم شاهد کاهش بودجه خواهیم بود؟ (سال پیش اعلام شد قرار است حدود دو میلیارد از سازمان سینمایی گرفته شده و شهرداری هم از این رویداد حمایت کند.)

پاسخ: سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران هر سال تفاهم نامه‌ای باهم عقد می‌کنند و ماموریت‌هایی که به انجمن سینمای جوانان ایران تفویض می‌شود برای هرکدام اعتباری اختصاص پیدا می‌کند. این تفاهم نامه‌ها را هم منتشر می‌کنیم و سازمان سینمایی پیشرو در شفاف سازی است. برای امسال سازمان سینمایی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از ابتدای سال برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نظر گرفته است. امسال اگر جشنواره را پیش ببریم و برگزار کنیم و نتایج و هزینه‌های آن روشن شود حتما مانند سال گذشته اسناد و صورت هزینه‌ها را منتشر خواهیم کرد.

سوال: جشنواره‌ها علاوه بر نمایش تولیدات یکساله سینما، به ارتقای سطح دانش مخاطبان نیز کمک می‌کنند. با توجه به برگزاری آنلاین جشنواره، برای کمرنگ نشدن برنامه‌های جنبی و کاربردی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ باتوجه به برگزاری جشنواره به صورت آنلاین چه‌قدر می‌شود از این فرصت برای نمایش فیلم‌ها به صورت گسترده استفاده کرد؟ آیا صرفا برای نمایش فیلم‌ها به پلتفرم‌های رایج بسنده یا امکانات دیگر هم تدارک دیده شده است؟

پاسخ: اتفاقا شرایط جدید ما کمک کرد تا فعالیت‌های جنبی توسعه پیدا کند، بخش آموزش و نشست‌های تخصصی ملی و بین المللی امسال فراگیرتر از قبل است، زیرا از ظرفیت آنلاین استفاده می‌کنیم. در خصوص پخش فیلم‌ها اصلا این امکان وجود ندارد در پلتفرم‌هایی که وجود دارد فیلم‌های ایرانی را پخش کنیم، چون امکان حفظ امنیت وجود ندارد، اما از صاحبان آثار خارجی اجازه گرفتیم تا در بستر‌هایی داخلی که تعریف می‌کنیم، فیلم‌ها را نمایش دهیم.

سوال: درباره اسپانسر جشنواره و میزان بودجه این رویداد در صورت برگزاری آنلاین و همچنین برگزاری حضوری توضیح دهید.

پاسخ: فقط بخش آموزشی جشنواره برگزاری آنلاین خواهد داشت و اگر شرایط به نحوی پیش رفت که سینما‌ها بازگشایی شد و توانستیم در حداقل سه نقطه از تهران که باعث کاهش تراکم جمعیت شود، جشنواره را برگزار کنیم، اخبار حمایت‌های جشنواره را نیز منتشر خواهیم کرد. در حال مذاکره با بخش‌های مختلف هستیم، اما موکول به برگزاری جشنواره است و حامیان مالی جشنواره امیدوار هستند جشنواره در شرایطی برگزار شود که بتوانیم در سینما‌ها حضور داشته باشیم و صاحبان آثار بتوانند به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما بنشینند. بعد‌ها حتما اخبار و اطلاعات آن منتشر خواهد شد، اما مانند همیشه فیلم کوتاه نیاز به حمایت گسترده‌تر حوزه فرهنگ و هنر دارد، آنچه تا به امروز محقق شده است حمایت شهرداری تهران نظیر سال گذشته است. خوشبختانه تا امروز هم این حمایت تداوم داشته و شهرداری همچنان از فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره حمایت می‌کند.

سوال: با توجه به این که سینما‌ها عموما فیلم‌های کوتاه را اکران نمی‌کنند و بستری برای نمایش این آثار وجود ندارد و وعده‌های بسیاری که در این زمینه داده شده است، این بار تصمیم شما برای حل مسئله نمایش و اکران فیلم‌های کوتاه چیست؟ برای مثال به امکان پخش آثار کوتاه، در شبکه نمایش خانگی فکر شده است؟

پاسخ: انجمن سینمای جوانان ایران تنها تولید کننده فیلم کوتاه نیست، بخشی از تولیدات متعلق به انجمن است. چند ماهی است انجمن جوانان سینمای ایران با همکاری پلتفرم‌های داخلی در قالب برنامه‌ای تحت عنوان «چهار ایده چهار فیلم» هر پنجشنبه تعدادی از فیلم‌های کوتاه تولیدی را منتشر می‌کند که استقبال خوبی هم از آن شده است. این تنها مسیر ما نیست، اما ظاهرا مهم‌ترین مسیری است که می‌شود برای نمایش فیلم کوتاه در نظر گرفت. شرایط کرونا باعث شده تا فیلم‌های بلند سینمایی امروز هم در سینما نباشند و تنها در قاب وی او دی‌ها و پلتفرم‌های داخلی منتشر شوند.

سوال: باتوجه به این که در شرایط کرونا بسیاری از فیلمسازان به ساخت فیلم‌های کوتاه روی آوردند، آیا بانیان جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصت‌ها و سیاست‌های جدید را در جهت توجه به فیلم‌های کوتاه در نظر گرفته اند؟ و امسال چه وجه تمایزی نسبت به سال گذشته دارد؟

پاسخ: در حوزه تولید انجمن سینمای جوانان ایران از سال گذشته فعالیت خود را نامتمرکز کرده است و به واحد‌های استانی بیشتر توجه می‌کند، ۸ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه تولید در نظر گرفته است و همچنان تولیدات هنرجویی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای را در سراسر کشور در قالب فعالیت‌های دفاتر استانی تعقیب می‌کند. شرایط فیلم کوتاه هر سال بهتر از سال گذشته است، هر چند هزینه‌های تولید هم هر سال افزایش پیدا می‌کند.

شرایط به این علت هر سال بهتر می‌شود که استعداد‌ها و خلاقیت‌های بیشتری روز به روز دیده می‌شود، تکنولوژی هم فراگیرتر و در دسترس‌تر است، با این حال هزینه‌های تولید امسال به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد. انجمن مانند گذشته حمایت خود را از فیلمسازان جوان و خلاق انجام خواهد داد.

از حیث تولید علی رغم اینکه شرایط کرونایی حاکم شده بود، نزدیک به تعداد سال گذشته و حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید؛ در واقع کرونا باعث تعطیلی پروژه‌ها نشده بود. مانند سال گذشته انجمن از تولیدات فیلم کوتاه در سراسر کشور در قالب فعالیت ۸۰ دفتر و نمایندگی خود حمایت می‌کند، شورا‌های تولید و فعالیت پیجینگ ما در استان‌ها ادامه دارد. اگر می‌گویید شرایط کرونا باعث شده فیلم کوتاه جدی‌تر گرفته شود، به نظرم می‌تواند نویدبخش باشد تا ما شاهد حضور چهره‌های جدیدتر و حتی علاقه‌مندان بخش‌های دیگر صنعت تصویر باشیم که به فیلم کوتاه روی آوردند. شرایط دیگری که می‌توانم از آن یاد کنم، تولید تعداد زیادی فیلم موبایلی است که به موضوعات مرتبط با کرونا و مسایل و مصائب آن پرداختند. امیدوارم بتوانیم از فرصت آنلاین برای انتشار بهتر فیلم‌های کوتاه استفاده کنیم.

سوال: آیا امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش آنلاین فیلم خواهید داشت؟ در این صورت، با توجه به گستره زیاد نمایش آنلاین آیا تدبیری اندیشیده اید که برای فیلم‌ها حواشی پیش نیاید؟  با توجه به وضعیت شیوع ویروس «کرونا» در شهر تهران، برگزاری نیمه حضوری جشنواره کار درستی خواهد بود؟ اگر شهر «تهران» قرنطینه شود، چه تدابیری اندیشیده‌اید که جشنواره نیمه کاره رها نشود؟

پاسخ: جشنواره در بخش نمایش برگزار نمی‌شود و به زمان دیگری موکول شده است که من هم نمی‌دانم چه زمانی است، اما امیدوارم به زودی محقق شود. نمایش فیلم‌ها در حوزه بین الملل حتما آنلاین خواهد بود، چون اجازه این اقدام را از صاحبان آثار گرفته ایم. در بخش ملی برای حفظ امنیت آثار صرفا فیلم‌ها در سینما نمایش داده خواهد شد. اما اگر شرایط به نحوی پیش برود که تهران برای مدت طولانی قرنطینه شود و ما سال ۹۹ را از دست دهیم حتما می‌توانیم آثار ایرانی و خارجی را صرفا به دست داوران برسانیم و داوران نتایج را اعلام کنند و اختتامیه‌ای مجازی برگزار کنیم، این بدترین سناریو برای جشنواره فیلم کوتاه تهران است، ولی امیدواریم به این شرایط نرسیم. اگر چنین اتفاقی رخ داد باید موضوع در شورای سیاست گذاری جشنواره مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

سوال: با توجه به شرایط ویژه این دوره از جشنواره، چه تمهیداتی را برای پخش فیلم‌ها در نظر گرفتید؟ با توجه به شرایط امروز و عدم توفیق در پخش حضوری آثار، آیا بستر‌های لازم برای پخش آنلاین فیلم‌ها فراهم شده است؟ اگر آثار به صورت آنلاین پخش شوند، به چه تمهیداتی برای جلوگیری از قاچاق و بحث کپی رایت فیلم‌ها اندیشیده شده است؟

پاسخ: هیچ امکان فنی برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها وجود ندارد لذا از پخش آنلاین فیلم‌های ایرانی بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری صرف نظر کردیم. راه‌های مختلفی برای کاهش ریسک آن وجود داشت، اما همه آن‌ها راه حل‌های دیگری هم برای قاچاق چیان فیلم‌ها داشت. آثار بخش ملی جشنواره امسال یا در سینما پخش خواهد شد یا پخشی نخواهد داشت و نهایتا داوری خواهد شد، اما در حوزه بین الملل از صاحبان آثار اجازه گرفتیم تا در شبکه‌های ملی خود آثار را پخش کنیم. همانطور که می‌دانید امکان استفاده از پلتفرم‌های داخلی از خارج از کشور وجود ندارد و این اتفاق باعث می‌شود آثار بخش بین الملل سرقت نشود. مگر اینکه کسی شیطنت کند، فیلم را از بستر‌های ایرانی بردارد و در اینترنت جهانی منتشر کند، امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و اعتماد فیلمسازان خارجی به ما خدشه دار نشود.

سوال: با توجه به شرایط کرونایی این روز‌ها و عدم امکان پخش آثار در سینما شما چه بستری را برای نمایش فیلم‌ها در نظر گرفته‌اید؟ احتمال اینکه این فیلم‌ها در تلویزیون، وی‌او‌دی‌ها و پلتفرم‌های مختلف پخش شوند، وجود دارد؟

پاسخ: در بخش بین الملل با توجه به اجازه‌ای که از صاحبان آثار دریافت کردیم، فیلم‌ها در پلتفرم‌ها پخش خواهد شد، اما در بخش ملی نه و اگر سینما‌ها باز نشوند، ما هیچ فیلم ایرانی را در قالب پلتفرم‌ها و تلویزیون نمی‌توانیم پخش کنیم.

سوال: بودجه امسال جشنواره چه‌قدر است؟ از فیلمسازانی که جوایز اصلی جشنواره را دریافت می‌کنند، برای ساخت فیلم بعدی‌شان حمایت می‌شود؟

پاسخ: در خصوص بودجه جشنواره آنچه مصوب شده است در تفاهم نامه بین سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. اینکه تا چه اندازه از این اعتبار صرف خواهد شد، منوط به برگزاری جشنواره خواهد بود. به محض برگزاری جشنواره اسناد آن و همچنین اگر حمایتی از اسپانسر‌ها جذب کنیم مانند هر سال در قالب شفاف سازی فعالیت‌ها منتشر خواهد شد. در خصوص حمایت از اثر برگزیده برای تولید فیلم بعدی، این مساله همواره محل مناقشه بوده است، در بسیاری از جشنواره‌ها این جایزه را برای حمایت از تولید فیلم بعدی اعلام می‌کردیم، اما در تولید فیلم بعدی، فیلمنامه و... صاحب اثر با شورای تولید گاهی به نتیجه نمی‌رسد؛ لذا به نظرم این وعده واقع بینانه نبوده و خیلی محقق نمی‌شده است. به نظرم باید این دو امر را مستقل از یکدیگر دید و حمایت از فیلمساز برای تولید اثر بعدی نمی‌تواند جایزه‌ای برای فعالیت امروز او باشد.

سوال: شیوع ویروس «کرونا» تا چه اندازه بر محتوا و کیفیت آثار تاثیرگذار بوده است؟ آیا برای رسیدن به کمیت مطلوب جشنواره، وسواس در کیفیت آثار را کمتر می‌کنید؟

پاسخ: از سوال دوم شما شروع می‌کنم، ما کیفیت را فدای کمیت نکردیم. ضمن اینکه کرونا بر کمیت آثار تاثیری نداشته است و نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم ایرانی در بخش‌های مختلف تولید شده است. اما اتفاق جدیدی که افتاد تولید تعدادی فیلم‌هایی با موضوع کرونا، مصائب آن و تلخ کامی‌های آن بود. حقیقتا فیلم کوتاه همواره همینطور بوده است و به سرعت به اتفاقاتی که در جامعه دیده می‌شود، واکنش نشان می‌دهد و کرونا هم که فکر می‌کنم یکی از غریب‌ترین اتفاقات جهان است و هنرمندان و فیلمسازان هم به آن واکنش نشان دادند. تعدادی از آثار با موضوع کرونا تولید شده بود که به دبیرخانه ما رسید و برخی هم به جشنواره راه پیدا کردند.

سوال: جشنواره چه نوع حمایتی از تولیدات امیدبخش و در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی و به طور خاص شعار امسال انجام داده است؟ انجمن سینمای جوانان ایران به منظور حمایت از تولیدات امیددهنده به آینده، و نیافتادن تولیدات با موضوع کرونا در دام سیاه نمایی برنامه‌ای دارد یا خیر؟

پاسخ: من به حوزه تولید و فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران باز می‌گردم. قطعا این نکته که گفتید بسیار تعیین کننده است. ما در اولویت‌های تولیدی خود به همه شورا‌های پیچینگ در سراسر کشور ابلاغیه فرستادیم که آثار تولیدی باید در قالب اولویت‌های مفهومی مصوب ما باشد و آن هم چیزی نیست جز آثاری که بتواند به افزایش همبستگی اجتماعی، امید به آینده ایران عزیز، افزایش اعتماد و مشارکت، آثاری که مبارزه با فساد و تبعیض را تبلیغ می‌کنند، آثاری که به نهاد خانواده توجه می‌کنند، آثاری که مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند و ... این مفاهیمی است که اولویت ماست و می‌خواهیم در سراسر کشور به آن توجه کنیم و بودجه اندکی را که در تولید داریم، مصروف این دست از آثار می‌کنیم و به تمام شورا‌های خود در سراسر کشور اطلاع دادیم آثاری که تصویب می‌کنید، باید موید این فضا باشد ولو اینکه اثری در بستر دراماتیک خود روایت تلخی دارد، باید در نتیجه نهایی به افزایش این مفاهیم و همبستگی ملی کمک کند. گفتید در زمینه جشنواره چه حمایتی می‌کنیم، جشنواره در حقیقت فراخوانی دارد در آن که اولویت‌ها اعلام شده و بخش‌های متعدد و جوایز هریک اعلام شده است. اما مهم‌ترین نکته که در سوال شما نهفته بود و باور شخصی من است، این است که فیلم کوتاه به دلایل مختلف علاقه‌مند است به موضوعات ملتهب بپردازد. اشکالی ندارد اگر از ظرفیت‌های دراماتیک بهتری می‌خواهد استفاده کند و در آن زمان محدود زیر ۳۰ دقیقه که ما تعریف می‌کنیم می‌خواهد بر مخاطب اثربخش باشد.

دبیر جشنواره ضمن قدردانی از همراهی همیشگی اهالی رسانه‌ها که همیشه فیلم کوتاه، جشنواره و انجمن سینمای جوانان را همراهی کردند، گفت: وقتی نتایج فیلم‌های راه یافته به جشنواره منتشر شد، با تاخیر هم بود و علت تاخیر هم طولانی بودن فرآینده انتخاب و ارسال ۱۷۰۰ فیلم به جشنواره بود، برخی از فیلم‌ها باید از شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی موفق به اخذ پروانه نمایش می‌شدند و به این دلیل فرآیند انتخاب و اعلام زمان برد. وقتی کامنت‌ها را خواندم مقداری متاثر شدم، از این حیث که سوتفاهم‌هایی ایجاد شده است و برخی از فیلمسازان حاضر در شهرستان‌ها کامنت می‌گذاشتند که جشنواره برای کارگردانان تهرانی است، چون اثر تولید شده از تهران به جشنواره راه پیدا کرده است و، چون داوران تهرانی هستند یا اینکه این فیلم‌ها دعوت شده اند، اساسا جشنواره به اسم خود بازگشته، چون نامش جشنواره تهران است و از این دست سوتفاهم‌هایی که معمولا وجود دارد.

نگاه شهرستان ستیزی مطلقا وجود ندارد

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فکر می‌کنم عمده داوران و تولید کنندگانی که در جشنواره فعالیت داشته و دارند، پایگاهشان در شهرستان هاست و از شهرستان‌های مختلف فیلمسازی را شروع کردند، شاید الان در تهران ساکن هستند و به فیلمسازی می‌پردازند، اما این تعلق خاطر که خدایی نکرده نگاه شهرستانی ستیزی در تصمیمات ما باشد، درست نیست و مطلقا اینطور نبوده است. اینکه بخواهیم بگوییم جشنواره فیلم کوتاه تهران باید سهمیه‌ای برای شهرستان‌ها قائل باشد دست کم تا به حال در شورای سیاست گذاری چنین چیزی مطرح نشده است. برخی هم این ایده را دارند که جشنواره به بخش الف و ب تقسیم شود تا فیلم‌هایی که از کلان شهر‌ها که احتمالا شرایط اقتصادی و امکانات بهتری دارند در یک رقابت قرار بگیرند و فیلم‌هایی که مثلا در شهر‌های کوچکتر و حتما با امکانات کمتر تولید شده اند در یک رقابت دیگر قرار بگیرند.

وی ادامه داد: جشنواره‌های منطقه‌ای فیلم کوتاه توسط انجمن سینمای جوانان نیز با همین هدف توجه به تولیدات سایر استان‌ها برگزار می‌شوند و سالانه سه جشنواره منطقه‌ای در انجمن برگزار شده است. مطمئنم هیچ نگاهی از شورای سیاست گذاری و ستاد برگزاری جشنواره وجود ندارد که نه تنها به آثار شهرستانی توجه نکنیم بلکه خلاف آن است و همیشه در داوران، اعضای هیات داوران توجه دارند که اثر از کدام شهر آمده و با چه امکاناتی تولید شده است.

پاسخ به برخی گلایه‌ها در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سید صادق موسوی در پاسخ به برخی گلایه‌ها در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: در خصوص تولیدات انجمن سینمای جوانان هم که برخی از دوستان کامنت می‌گذاشتند جشنواره تنها آثار انجمن را می‌پذیرد و در جدول نمایش‌ها می‌گذارد، باید بگویم که سال گذشته مجموعا ۲۷ درصد آثار راه یافته به جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان بود. امیدوارم ظرف دو روز آینده دوستان من در ستاد خبری این خبر را منتشر کنند که چه تعداد از آثار بخش ملی جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان ایران است. هر چند طبیعی است که بیشتر آثار متعلق به انجمن باشد، چون انجمن مهم‌ترین مرکز تولید فیلم کوتاه تهران است، ولی مطلقا چنین سیاستی نداریم که اگر اثری تولید انجمن یا تهران نباشد از اولویت کمتری برخوردار باشد.

وی افزود: می‌فهمم دوستان جوان من، هنرمندان فیلمساز خوب کشورم با چه سختی‌هایی کار می‌کنند و منابع مالی خود را تامین می‌کنند و با چه رویا‌ها و آرزو‌هایی پا در مسیر ساخت فیلم کوتاه گذاشتند و دوست دارند در مهم‌ترین ویترین فیلم کوتاه کشور که جشنواره فیلم کوتاه تهران است، دیده شوند، اما قبول کنید از یک رقابت تنگاتنگ که نزدیک به ۱۷۰۰ فیلم ایرانی برای آن ثبت نام کردند و حداکثر ۱۰ درصد آثار به جشنواره راه پیدا می‌کنند ما باید منتظر این گله‌ها و نارضایتی‌ها باشیم. بیش از ۹۰ درصد متقاضیان به جشنواره راه پیدا نمی‌کنند، اما به این دلیل بخواهیم جشنواره را متهم به توجه ویژه به تهرانی‌ها و تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران کنیم از انصاف به دور است. امیدوارم این همه فیلم خوبی که تولید می‌شود و ممکن است ما نتوانیم در جشنواره میزبانشان باشیم بتوانند به جشنواره‌های معتبر دیگر داخلی و خارجی راه پیدا کنند و اگر فیلم خوبی باشند و هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران با مهربانی کافی با آن‌ها برخورد نکرده باشد و قدرشان را به جا نیاورده باشد، حتما در جشنواره‌های دیگر قدرشان به جا آورده خواهد شد، دیده می‌شوند، شناخته می‌شوند و می‌توانند جایزه کسب کنند.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار