داستان زندگی سردار شهید سید علی دوامی حکایت عجیبی دارد حکایتی که با نمره ۲۱ پیوند خورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید علی دوامی در ۲۱ رمضان سال ۱۳۴۶ اهل شهرستان ساری در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود.

به گفته خانواده سید علی، او دوران انقلاب در تظاهرات شرکت می‌کرد و عشق او هر لحظه به خدا و امام بیشتر می‌شد تا اینکه جنگ تحمیلی آغاز شد و از آنجایی که سید علی عشق جبهه را در سر داشت، درس را فراموش کرد و روانه جبهه‌ها شد،  آنجا سید علی را که بعدا جانشین فرماندهی گردان مسلم ابن عقیل از لشکر ۲۵ کربلا  شد شیر مازندران می‌گفتند، دلاوری که بدون هیچ واهمه برای  شناسایی در عمق خاک عراق نفوذ می کرد و سالم بر می‌گشت.

ماجرای دلدادگی سردار راز ۲۱ به معبودش + فیلم

در حوالی خانه شهید دوامی سراغ مادرش را گرفتم، همانی که روزی حاضر شد تنها پسرش به جبهه برود.

این چندمین دیدار من با خانم فاطمه نیکدوز مادر شهید دوامی در منزلش بود، خانه ای که یک طبقه از آن را به نام سید علی حسینیه ساختند تا همه وسایل به جا مانده از  این سردار شهید را در این حسینیه  جای دهند جلوی چشم مادرش که همیشه او را سرحال و خوش صحبت دیده بودم و این بار جور دیگری بود، توان حرکت و صحبت کردن نداشت.

عکس سید علی را به او نشان دادم و با افتخار به عکس نگاه کرد و اشک در چشمانش حلقه زد، همیشه می‌گفت بعد از شهادت سید علی نماز شکر به جا آورده بود و نمی‌خواست با ناراحتی اش دل دشمن شاد شود.

مادر شهید سید علی دوامی

مادر شهید سید علی دوامی


بیشتر بخوانید


ماجرای راز ۲۱ چه بود؟

خواهر شهید سید علی دوامی می‌گوید: سید علی در ۲۱ رمضان سال ۱۳۴۶  و زمانی که مادرم ۲۱ ساله بود به دنیا آمد و شب شهادت مولایش در ۲۱ رمضان ۱۳۶۷ ، زمانی که خودش ۲۱ ساله بود در شلمچه به شهادت رسید ، نامش " علی" نیز شاید حلقه دیگری از همین نشانه ها به حساب بیاید تا او را سردار  راز ۲۱ بنامند تا بدانیم تولد رمضانی، وقتی با زندگی ایمانی  توام شود، با شهادت رمضانی هم پیوند می خورد.

او افزود: مادرم می‌گفت یکبار در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ساری یادواره‌ای برگزار شد، سید علی هم حضور داشت ، اما برای خوردن ناهار نیامد. از او پرسیدند روزه ای؟ گفت به دلایلی یک شب نتوانستم نماز شب بخوانم، ۱۰ روز خودم را تنبیه کرده ام که روزه بگیرم، او برای یک شب نماز شب نخواندن ۱۰ روز را روزه گرفت.

خواهر شهید دوامی گفت:مادرم همیشه تعریف می‌کرد، علی در مدت ۶ سالی که در جبهه بود، اگرچه بار‌ها مجروح شده و تیر و ترکش خورده بود اما پا پس نکشید و به حد ۶۰ سال بزرگ‌تر و جاافتاده‌تر شده بود.

خواهر شهید سید علی دوامی

ماجرای دلدادگی سردار راز ۲۱ به معبودش + فیلم

تعیین جایزه صدام برای سر سید علی

خواهر دیگر شهید سید علی دوامی می‌گوید: صدام برای سر سید علی جایزه تعیین کرده بود و گفته بود هر کس مرده یا زنده سید علی را بگیرد جایزه دارد.

اوافزود: سید علی همیشه می‌گفت کسی نمی‌تواند من را شهید کند مگر با کالیبر ۶۰ و در آخر هم کالیبر ۶۰ به قلبش خورد.

خواهر شهید سید علی دوامی

شهید سید علی دوامی

تهیه نقشه راه برای پیش بردن عملیات‌ها

آقای نیکدوز دایی شهید سید علی دوامی و برادر شهید محمود نیکدوز می‌گوید: سید علی با اینکه می دانست احتمال اسارت یا شهادت در واحد اطلاعات و عملیات بسیار زیاد است داوطلبانه به این واحد پیوست و  اتفاقاتی را رقم زد که برخی ها به افسانه شبیه هستند مانند اینکه یک بار روی باتلاق پر از گل دراز کشید و برای اینکه حرکت رزمندگان در گل و لای کند نشود گفت از روی بدن من عبور کنید.

دایی شهید سید علی دوامی

سفارش سردار راز ۲۱ در وصیت نامه اش

گوشه‌ای از وصیت نامه شهید سید علی دوامی

بسم الله الرحمن الرحیم

درود و  سلام برامام حسین که چگونه زیستن و چگونه مردن را به ما آموخت

بارال‌ها من نمی‌خواهم که دربستر بمیرم  میروم تاهمچو مردان خدا دردل سنگر بمیرم

و میدانم که به شهادت می‌رسم، میخواهم اگر لیاقتش را داشتم، بدنم مانند فاطمه زهرا (س) مفقودالجسد بشود.

شهادت دریست گران بها که پیامبران وارث آن و خدا خون بهای آن است

اکنون که در سیاهی شب، تنها با خدای خود هستم، این وصیت را روی کاغذ می‌آورم، شاید با این وصیت عده‌ای را به حقانیت در این راه، آگاهی دهم.

انسان تنها درمقابل مرگ تسلیم است و هیچ کاری ازاو برنمی آید، پس چه بهتر که این مرگ در راه عشق خود باشد؛ و شهید چه زیباست این نام، و چه گوش نواز، یعنی کسی که شهادت می‌دهد با خویش، به درستی راهی که رفته است؛ و مادرجان، خوشحال باش از اینکه فرزندت را در راه اسلام از دست داده ای، چون دیگر آن دنیا، فاطمه زهرا (س) از تو گله‌ای ندارد.

دروادی عشق عاقلان مجنونند           درمسلخ عشق عاشقان درخونند.

چون وصف کنم که عاشقان چونند      ازدایره عقل همه بیرونند

مامان جان، این که در زیر نوشتم، معنی را نمی‌نویسم، چون عربی است و می‌خواهم خودتان معنی آن  را پیدا کنید، و وقتی معنی آن را پیدا کردید، منظورم را می‌فهمید، نگران من هم نباشید.

من طلبنی وجدنی *و من جدنی عرفنی*و من عرفنی احبنی* و من احبنی عشقنی* و من عشقنی عشقته* و من عشقته قتلته* و من قتلته فعلی دیته* و من علی دیته فانا دیته.

سید علی دوامی، جانشین فرمانده گردان مسلم ابن عقیل

شهید سید علی دوامی

ماجرای دلدادگی سردار راز ۲۱ به معبودش + فیلم

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

 

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
یک راز هم به راز۲۱شهید وهمه شهدا من ماهها درجنگ۸ بودم.اما ازمرگ می ترسیدم چون۱۶سال بیشتر نداشتم.همه آن‌هایی که شهید شدن عاشق شهادت بودن..آن نقطه که شهید وهمه شهدابه شهادت رسیدن لحظه قبل ازشهادت ما هم در آن نقطه وآن محل ومکان قرار گرفتیم اما نه اینکه ما زرنگ بودیم گوله را رد دادیم نه اینگونه نیست واقعیت ما لیاقت نداشتیم گلوله به ما بخورد.شهید وهمه شهدا که دنبال شهادت بودن شهادت گوهری گرانبهاست او دنبال کسی نمی گردد شهدا بودن دنبال شهادت می گشتن اورا نوش جان می کردن یک لحظه طلایی داشتن موقع اثابت گلوله هرگز فریاد نزدن و نگفتن برادر مرا سریع به آمبولانس بهداری گردان برسان.هرگز نگفتن آخ.دقیق ها شایدساعت ها نفس می کشیدن همه گفتن یاحسین شهید یازهرا س.همه حین جان دادن مولایمان حسین سرشان را به دامن گرفت.اما بچه سیدها را حضرت زینب س یا شخص مادرشان حضرت زهرا س بدامان گرفت.یادم نمی رود در آن شب های تاریک درخط مقدم در فاصله‌ی زیاد نوری را درحرکت میدیدم روشنایی آن اطراف را مثل روشنایی سبز رنگ کرده بود.خوش بحال مادران وپدران شهدا.حضرت زهرا س خودشان شهید همسر عزیزشان شهید خودشان مادر شهدای دشت کربلا.یک پدر شهید را می شناسم عجب مردی بود عجب آقایی بودن ایشان تنها پدری شهیدی بودن که اولین شهیدش۶ماهه بود درروز عاشورا به شهادت رسیدآن آقا خودشان که شهید شدن فرزند شهیدهم بودن.برادرشهید هم بودن.عموی شهید هم بودن.پدر شهیدان هم بودن.هیچ انسانی اینقدر مقام نداشت. خیلی جالب است یک سخن را ازشهیدسلیمانی یادآور شوم.سردار سلیمانی یک گفتگو داشتن که فیلم آن را اگر جستجو کنید قابل به دریافت است میفرمود احدی ازشهدا معاون وفرمانده اطلاعات وعملیات لشکر۴۱ثارلله بنام آقا حسین یوسف اللهی (حسین پسر غلومحسین)و...... همان شهیدی که حاج قاسم سلیمانی عاقبت پهلوی مرقدشریف ایشان دفن شد.آن آقایی که قبر سلیمانی عزیز راحفر کردحین حفرقبر مقداری ازدیواره مرقدآقاحسین یوسف اللهی ریخته بود داخل مرقد روئیت شده بودجسم شریف اقاحسین یوسف اللهی صحیح وسالم ازداخل مرقدایشان بوی عطر استشمام کرده بود.مرحوم دادشم میگفت انسانها پس از وفات ۳دسته می شوند دسته اول افرادکم ایمان شایدفقط سالگردشان روحشان اجازه داده میشود نزدخانواده بیایند خیرات برای خودببرن.دسته دوم صالحان انسان‌های باایمان هستند هرپنجشنبه خداوند به آنان اجازه میدهد پهلوی قبر وبین خانواده خود قرار گیرند دسته سوم اولیا الهی هستن که اجازه دارند همیشه باجسم وپیکر شریف به امر خداوند در زمین حرکت کنند ازافرادی سرکشی نمایند.برای شادی روح شهدا وامام شهدا وهمه شهدا ازصدراسلام تا آخر الزمان.صلوات.
Iran (Islamic Republic of)
مویدی
۲۳:۵۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
شادی روح شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
خوش به سعادتش خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
سلام خدا(جل جلاله ) بر شهیدان...
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۲۱:۴۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
خدا رحمت کند همه شهدای عزیزمان را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
شادی روح شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
با خواندن سرگذشت و وصیت نامه شما عزیزان بزگوار از خودم خجالت میکشم، خدا با سید شهدا محشور تان کند دعا کنید برا مردم ایران و شفاعت
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی شهرستان عنبر آباد
۱۹:۱۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
شهید عزیزسلام.درموقعیت پیچیده ای قرار دارم.تورابه امام حسین کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
خوش بحالت ای شهید... ان شاء الله شفاعت من را هم نزد خداوند کریم بکنید... سلام من را به خداوند عزیز و مهربانم و به انبیا و اولیای الهی برسانید... به نیت همه شهدا و اموات صلوات
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۲۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
روحشان شاد راهشان پر رهرو مارا از شفاعت وعنایتشان شهدا محروم نکنند
آخرین اخبار