محققان مازندرانی با ساخت دستگاه تبدیل اسید اگزالیک به بخار سرد به کابوس زنبورداران پایان بخشیدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، صنعت زنبورداری اگرچه قدمت بسیاری در ایران دارد، اما زنبورداران همواره با مشکلاتی از جمله کنه‌ها و آفت‌ها روبه رو هستند و نمی‌توانند بهره وری بالایی داشته باشند.

در سال‌های گذشته محققانی با هدف متحول کردن این صنعت روی کار آمدند و تحقیق روی چالش‌های پیش روی زنبورداران را در اولویت قرار دادند.

یکی از این شرکت‌های دانش بنیان در محمودآباد مستقر است و چند محقق با تلاش و تحقیق فراوان در چند زمینه از جمله ساخت ادوات نوین زنبورداری فعالیت می‌کنند و سعی دارند با به روز کردن تجهیزات زنبورداری تحولی در این صنعت ایجاد کنند.

گواهی ثبت اختراع  دستگاه کنه کش صنعتی بخار سرد

عظیمی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می‌گوید: دستگاه تبدیل اسید اگزالیک به بخار سرد جهت کنترل و نابودسازی کنه واروا  سه سال پیش از سوی شرکت ما در صنعت زنبورداری کشور مطرح شد و توانستیم گواهی ثبت اختراع برای این دستگاه بگیریم.

او افزود: این دستگاه ابتدا نیمه صنعتی بود و سپس نمونه صنعتی آن ساخته شد که می‌تواند در مدت زمان کوتاه بیش از ۱۰۰ کلنی زنبور را اسیدپاشی کند.

عظیمی گفت: دستگاه تبدیل اسید اگزالیک به بخار سرد از دو بخش اصلی مدیریت زمان و کنترل هوشمند و کوره دستگاه ساخته شده است که زنبوردار اسید اگزالیک را می‌تواند در داخل کوره دستگاه بریزد و از دستگاه استفاده کند.

این مخترع مازندرانی با بیان اینکه قبلا اسید اگزالیک به روش تصعید استفاده می‌شد که معایبی از جمله دمای غیر استاندارد، تلفات زنبور و خروج زنبور‌ها از کندو را به همراه داشت، ادامه داد: در روش بخار سرد اسید در دمای کنترل شده و استاندارد به کندو‌ها تزریق می‌شود و کنه کشی استاندارد رخ می‌دهد.

عظیمی افزود: در دنیا برای مقابله با مایت واروا روش‌های مختلفی از جمله نوار‌های کنترل استفاده می‌کنند که مشکلاتی از جمله اعصاب را ایجاد می‌کند و این موضوع روی عسل و موم زنبور تاثیر گذار است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: استفاده از دستگاه بخار سرد اسید اگزالیک بهترین روش برای مقابله با کنه واروا بوده و بالاترین بازدهی را به دنبال دارد.

او ادامه داد: یکی از چالش‌های ما آگاهی نداشتن زنبورداران است، به همین دلیل ابتدا در برابر تولیدات و دستگاه‌های ما مقاومت می‌کنند، اما زمانی که یک زنبوردار استفاده می‌کند و بازدهی می‌بیند، مقاومت آن‌ها شکسته می‌شود و به دستگاه اعتماد می‌کنند.

عظیمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان

اختراع دستگاه کنه کش صنعتی


بیشتر بخوانید


کنه واروا کابوسی تلخ برای صنعت زنبورداری

یکی از زنبورداران مازندرانی می‌گوید: قدرت تکثیر کنه واروا بالا است و تا قبل از خرید دستگاه کنه کش همه زنبورستان‌های ما دچار خسارت می‌شد.

او افزود: برخی از زنبورداران کندو‌های خود را به علت خسارت این کنه جمع آوری کردند و ضرر میلیونی به آن‌ها وارد شد.

این زنبوردار ادامه داد: روش‌های قدیمی مانند استفاده از نوار برای از بین بردن کنه خیلی هزینه و دردسر داشت و تلفات زنبور در این روش‌ها زیاد بود، اما از وقتی این دستگاه را خریدم تلفات زنبور خیلی پایین آمد و مشکلمان کاملا برطرف شد.

زنبوردار بابل

روح الله زاده مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران بابل گفت: هر چه زنبور سالم‌تر باشد پرواز بهتر و عسل آوری بیشتری خواهد داشت.

او افزود: کنه واروا، چون از لنف زنبور می‌خورد توان کارکردن را از زنبور می‌گیرد و با این دستگاه کنه کش صنعتی بخار سرد زنبورستان سالم‌تر شده و میزان تولید عسل هم به مراتب بالاتر خواهد بود.

روح الله زاده گفت: زنبورداران در گذشته از روش‌های دیگری مانند نوار استفاده می‌کردند که علاوه بر هزینه‌های بالا، مرگ زنبور‌ها را برای آن‌ها به همراه داشت.

روح الله زاده تعاونی زنبورداران بابل

ساخت دستگاه کنه کش با همفکری ۵ محقق مازندرانی

دلفانیان عضو هیات مدیره این شرکت دانش بنیان می‌گوید: دستگاه تبدیل اسید اگزالیک به بخار سرد حاصل تلاش یک تیم ۵ نفره است که دارای مدارج علمی بالا و تجربه هستند.

او افزود: ساخت این دستگاه حساسیت بسیار بالایی داشت چرا که با یک موجود زنده به نام زنبور رو به رو بودیم.

دلفانیان گفت: برای این که این دستگاه اصولی ساخته شود، آزمایش‌های مختلفی زیر نظر اساتید دانشگاه و نخبه‌های کشوری انجام شد و در نهایت هیچ اثر منفی روی زنبور نداشتیم و توانستیم یک معضل بزرگ در صنعت زنبورداری کشور را حل کنیم.

عضو هیات مدیره این شرکت دانش بنیان ادامه داد: در ابتدا یک محصول ابتدایی درست کردیم و پس از آزمایش‌های فراوان سازه را به صورت صنعتی و جامع‌تر طراحی کردیم.

او افزود: تاکنون این دستگاه به ۵۰۰ زنبوردار فروخته شد و خدمات پس از فروش، گارانتی بی قید و شرط و ۷ روز مرجوع کالا از مزایای این دستگاه کنه کش صنعتی است.

دلفانیان عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان محمودآباد

استفاده از دستگاه کنه کش صنعتی بخار سرد بدون نیاز به برق شهری

محمود جانلو مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می‌گوید: از دستگاه تبدیل اسید اگزالیک به بخار سرد علاوه بر استفاده از برق شهری ۲۲۰ ولت، می‌توان با کمک باتری ماشین، اینورتر، موتور برق و پنل‌های خورشیدی از آن استفاده کرد.

او افزود: اینورتر‌ها برق باتری ماشین که ۱۲ ولت بوده را به برق ۲۲۰ ولت شهری تبدیل می‌کنند و استفاده از پنل‌های خورشیدی هم با این اینورتر‌ها قابل تغییر است تا زنبوردار در هر شرایطی بتواند از این دستگاه استفاده کند.

محمودجانلو عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان

تلفات ۷۰ درصدی کنه واروا به زنبورستان‌ها

میرمحمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران با بیان اینکه کنه واروا یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها برای زنبور‌ها است، گفت: این کنه تلفات ۷۰ درصدی را به زنبورستان‌ها وارد می‌کند و در صورت مبارزه با آن تلفات  تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه کنه واروا در دهه ۶۰ وارد زنبورستان‌های ایران شد، افزود: کنه واروا اولین بار روی زنبور‌های عسل در آمریکا مشاهده شده بود و به مرور زمان در کل جهان به جز چند کشور که حالت جزیره‌ای دارند، شیوع پیدا کرده است.

میرمحمدی ادامه داد: کنه واروا روی زنبور عسل می‌نشیند و از همولنف یا خون زنبور تغذیه می‌کند و  در صورت درمان نشدن سبب مرگ زنبور می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران گفت: زنبورداران راه‌های مختلفی برای مبارزه با آن را در پیش گرفتند و بهترین روش مبارزه با کنه واروا روش‌های ارگانیک و غیر شیمیایی مانند استفاده از اسید اگزالیک، اسید فرمیک و تیمول مارول است.

او وجود زنبور‌های مرده، زنبور‌ها و شفیره‌های ناقص، زنبور‌های افتاده روی زمین که بدون هدف حرکت می‌کنند و زنبور‌های بدون بال با پا‌های ناقص را از جمله علایم وجود کنه واروا در کندو‌ها اعلام کرد و افزود: بهترین زمان مبارزه با این کنه در فصل پاییز و بعد از اتمام تخم ریزی است و زنبورداران بعد از عسل گیری، یک یا دوبار از اسید فرمیک برای مبارزه با واروا استفاده کنند.

کنه‌های واروا تخم مرغی شکل و مسطح به طول ۱/۱ تا ۲/۱ میلیمتر و به عرض ۵/۱ تا ۶/۱ میلیمتر به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت هستند و به دلیل داشتن مو‌های سخت و محکم قادرند به بدن زنبورعسل چسبیده و از خون یا همولنف زنبور تغذیه کنند.

میرمحمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران

مازندران با تولید سالانه بیش از ۶ هزار تن عسل در تولید این محصول رتبه چهارم کشور و از نظر تنوع تولید جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

دستگاه تبدیل اسید اگزالیک به بخار سرد می‌تواند کام ۶ هزار و ۶۰۰ زنبوردار مازندران را با افزایش تولید عسل شیرین کند.

دستگاه کنه کش صنعتی بخار سرد

 

 

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار