معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه مشکلات ساختاری اقتصادی، تحریم‌ها و شرایط بیماری کرونا را سه عامل اثرگذار بر شرایط کنونی اقتصادی کشور دانست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت : سه متغیر مهم و اساسی، امروزه باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور شده که هر سه عامل اثرات دیگری را تشدید می‌کند.

او از مشکلات ساختاری اقتصادی و قدیمی مانند ازدیاد نقدینگی، نظام پیچیده بروکراتیک و غیر بهره‌ور، اتکا به درآمد‌های نفتی و... به عنوان یکی از مهمترین این عوامل یاد کرد که کشور طی چند سال اخیر همواره با آن مواجه بوده است.

حاتمی از پیامد جدی تحریم‌ها بر مشکلات اقتصادی کشور هم به عنوان عامل دیگر یاد که امروز هیچ متخصص و کارشناسی کم اثر بودن آن را تایید نمی‌کند و ادامه داد: امروز فروش نفت ایران بسیار کم شده و آمریکا اصرار دارد این میزان به صفر برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه افزود: به دلیل شرایط تحریم‌ها با مشکل عدم انتقال پول به داخل کشور مواجهیم و بنا بر آخرین آمار‌ها نزدیک به ۴۵ میلیارد دلار پول فروش نفت، برق، فرآورده‌های نفتی و... به کشور برنگشته است.

او افزود: از سوی دیگر امکان توسعه زیرساخت‌های تولید نفت که بسیار به آن وابستگی داریم، چندان فراهم نیست.

حاتمی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ما نیز به کشور‌های دور نزدیک به صفر شده و به کشور‌های همسایه نیز بسیار محدود است، گفت: در همین کشور‌های همسایه نیز خریداران محصولات ما تحت فشار آمریکا هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: در کنار پیامد‌های اقتصادی که تحریم‌ها برای کشور دارد، به ایجاد رانت و فساد و عدم شفافیت نیز دامن می‌زند.

او از شیوع بیماری کرونا به عنوان سومین عامل تشدیدکننده مشکلات اقتصادی کشور یاد کرد که نتیجه آن افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد‌های دولت بوده و بسیاری از کسب و کار‌های مردم نیز از رونق افتاده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه حوزه خدمات، گردشگری، سیستم‌های حمل و نقل و لجستیک را از مهمترین بخش‌هایی دانست که با شیوع بیماری کرونا بیشترین آسیب را دیده اند و بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور را نیز به خود اختصاص می‌دهند.

حاتمی از پیامد‌های این سه عامل مخرب بر وضعیت اقتصاد کشور یاد و ادامه داد: در نتیجه این شرایط تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به پارسال کاهش خواهد یافت و این در حالی است که تولید ناخالص داخل کشور در سال ۱۳۹۸ نیز نسبت به دو سال قبل از آن در مجموع یازده درصد کمتر بود.

او با بیان اینکه ایجاد التهاب در بازار‌های اقتصادی نیز از دیگر نتایج این مشکلات اقتصادی است و افزود: این عوامل بیشتر از اثرگذاری واقعی بر بازار‌های اقتصادی کشور، عمدتا ایجاد التهاب داشته و باعث شده هر بار یکی از این بازار‌ها با هجوم سیل نقدینگی از روال عادی خارج شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نبود چشم انداز مثبت پیش روی مردم، کارآفرینان و ... را نیز از دیگر پیامد‌ها برشمرد.

حاتمی با بیان اینکه مدیریت این شرایط اقتصادی کار بسیار پیچیده‌ای است، درباره راهکار‌های بهبود اوضاع اقتصادی ایران گفت: ابتدا باید اهداف اقتصادی که داریم مشخص و سپس برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

او تعیین تکلیف مسائل سیاست داخلی و خارجی را یکی از مهمترین راهکار‌های برای بهبود شرایط اقتصادی دانست و ادامه داد: برگرداندن اعتماد مردم نیز نکته مهم دیگری است که باید بر آن تمرکز کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه توجه به اقشار آسیب پذیر که با هر شوک اقتصادی شکاف طبقاتی آن‌ها با اقشار بالا دست عمیق‌تر می‌شود را نیز ضروری اعلام کرد.

حاتمی گفت: تورم و بیکاری نیز دو مسئله حاد است که برای ثبات اقتصادی کشور باید بر آن‌ها تمرکز کنیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.