یک کارشناس هواشناسی گفت: در کلانشهرهای کشور از جمله تهران، اصفهان و اراک شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها هستیم.

امیر حسین سرکرده کارشناس هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه از امروز تا پنج‌شنبه شاهد جوی پایدار در بسیاری از مناطق کشور هستیم، گفت: امروز در برخی از شهرهای صنعتی و پر جمعیت شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها هستیم.

او ادامه داد: این جو پایدار در برخی از شهرها از جمله تهران، کرج، اصفهان و اراک در مقایسه با سایر شهرها بیشتر است.


بیشتر بخوانید


این کارشناس هواشناسی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت آینده برای گروه‌های حساس شرایط ناسالم است، گفت: این شرایط برای گروه‌هایی از جمله سالمندان، بیماران ریوی، زنان باردار و کودکان خطرناک است، این گروه‌ها باید از ترددهای غیر ضروری خود خودداری کنند.

به گفته سرکرده این شرایط تا روز پنج‌شنبه در شهرهای پر جمعیت ادامه خواهد داشت.

گفتنی است، همزمان با فرارسیدن فصل سرما و پایدار شدن شرایط جوی کشور از ابتدای پاییز شاهد آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور هستیم. در شش ماه دوم سال، چند عامل، غلظت برخی آلاینده‌های هوا را افزایش می‌دهند، در سال‌های گذشته، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها موجب افزایش سفر‌های درون‌شهری و تشدید ترافیک و در پی آن، بالا رفتن غلظت آلاینده‌های مرتبط با ترافیک نظیر NO ۲ و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون می‌شد.

همزمان با سردتر شدن هوا و کاهش ارتفاع لایه مرزی، آلاینده‌های مذکور با افزایش غلظت روبه‌رو می‌شوند و این شرایط در زمان وقوع پدیده وارونگی می‌شود. از عوامل تشدید آلودگی هوا در روز‌های سرد سال، افزایش میزان مصرف گاز طبیعی و اقدام برخی صنایع و نیروگاه‌های بزرگ در جایگزینی سوخت‌های سنگین به‌جای گاز طبیعی است که منجر به افزایش SO ۲ در برخی روز‌ها به ویژه در مناطق مجاور این واحد‌های آلاینده می‌شود.

براساس این گزارش طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی از امروز تا روز پنج شنبه در بیشتر مناطق کشور جوی آرام حاکم خواهد بود. امروز و فردا در سواحل مرکزی و غربی دریای خزر بارش پراکنده پیش بینی کرد.

در حال حاضر طبق پیش‌بینی این سازمان، شاهد افزایش چشمگیر آلاینده‌های هواشناسی هستیم که این شرایط برای بسیاری از گروه‌های حساس کشور خطرناک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار