رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با اشاره به وجود نزدیک به سه هزار واحد صنفی مشاور املاک در کرمانشاه (بر اساس اطلاعات سامانه ایرانیان اصناف) که تقریبا دو برابر نیاز شهر کرمانشاه است، گفت : عمده افراد به دلیل بیکاری به این صنف رو می‌آورند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ بابک مرادی رئیس اتحادیه مشاروین املاک کرمانشاه با بیان اینکه رسته مشاورین املاک نیز مانند بسیاری از رسته‌های صنفی دیگر با مازاد واحد مواجه است، گفت : در حال حاضر نزدیک به سه هزار واحد فعال در کرمانشاه داریم، در حالی که تعداد منطقی بنگاه مشاور املاک برای شهر کرمانشاه حداکثر ۱۵۰۰ واحد است.

او گفت : البته از این تعداد نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد فعلا به دلیل رکود بازار در شرایط تعطیل موقت هستند و فعالیتی ندارند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه دلیل فعالیت مازاد بر نیاز بنگاه‌های مشاور املاک در کرمانشاه را نرخ بالای بیکاری دانست و افزود: بسیاری افرادی که به این کار روی می‌آورند جوانان تحصیل کرده هستند.

مرادی افزود: در شرایط کنونی که راه‌اندازی هر شغل صنفی دیگر حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد، بنگاه مشاور املاک از جمله اصناف خدماتی است که سرمایه چندانی نمی‌خواهد و با ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان قابل راه‌اندازی است، از همین رو بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: از سوی دیگر موضوع رقابت هم در این زمینه بی تاثیر نیست، برای مثال وقتی که در یک خیابان یک واحد مشاور املاک فعالیت خود را آغاز می‌کند با فاصله کوتاهی چندین واحد دیگر هم راه‌اندازی می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با اشاره به پیامد‌های رشد روزافزون تعداد بنگاه‌های مشاور املاک، گفت: برخی از این واحد‌ها فقط مدتی دوام می‌آورند و در نهایت درخواست ابطال مجوز می‌دهند.

 مرادی گفت: گاهی به ازاء صدور هر ۱۰ مجوز برای فعالیت مشاور املاک حدود چهار یا پنج مجوز درخواست تعطیلی موقت فعالیت دارند.

او افزود: کسانی که به تازگی وارد این عرصه می‌شوند اگر خوب کار کنند شاید بتوانند برای مدتی از پس هزینه‌های اجازه ملک بر بیایند، اما بعد از مدتی دیگر توان رقابت نخواهند داشت.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه درپاسخ به این موضوع که بسیاری از واحد‌های مشاور املاک تازه تاسیس در مناطق خوب شهر کرمانشاه و در قالب مغازه‌های لوکس راه‌اندازی می‌شوند، ادامه داد: این موضوع بیانگر این نیست که درآمد بنگاه‌های املاک زیاد است و بسیاری از آن‌ها درآمد چندانی ندارند و مانند هر صنف دیگری که نتواند رقابت کند، بعد از مدت کوتاهی مجبور به تعطیلی خواهند شد.

مرادی گفت: در شرایط کنونی که بازار مسکن از تب و تاب قبل افتاده و احتمال رکود بازار وجود دارد، ممکن است تعداد بیشتری از بنگاه‌های مشاور املاک درخواست تعطیلی بدهند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.