به تازگی با انتشار فیلمی از نماینده مردم چابهار در مجلس، مشکل آب سیستان و بلوچستان مجدد مورد بحث محافل قرار گرفته است.

زارع /// گزارش///سیستان تشنه در کنار دریابه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، استان سیستان و بلوچستان با ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع گستره در منطقه کویری و خشک واقع شده که همواره با بحران کم آبی و حتی بی آبی رو به روست این در حالی است که کمبود آب در این استان مشکل دیرینه‌ای دارد و باتوجه به وضعیت نامناسب آب به دست فراموشی سپرده شده است.

وابستگی شمال این استان به رودخانه هیرمند که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد موجب شده است که با قطع آب این رودخانه بحران بی آبی و خشکسالی دامنگیر این منطقه شود و تالاب بین المللی هامون به عنوان منبع تامین آب و امرار معاش و سرسبزی و حیات سیستان نیز به بیابان و کویر و منبع حرکت ریزگرد‌ها تبدیل شود.


بیشتر بخوانید

به تازگی با انتشار فیلمی از نماینده مجلس چابهار در فضای مجازی این مشکل آب سیستان و بلوچستان سرصدا‌های دیگری را درآورد به طوری که برخی‌ها این مشکل را رد و برخی دیگر آن را تایید می‌کنند.

کاهش کمیت و کیفیت آب در سیستان و بلوچستان

عباس سارانی معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در خصوص آب این استان بخصوص مناطق جنوبی آن گفت: میزان برداشت آب از منابع زیر زمینی براساس استاندارد‌های جهانی باید یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال باشد که متاسفانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از این حد برداشت می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: برداشت‌های بی رویه آب از منابع زیر زمینی، تغییر اقلیم، کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی‌های ۱۸ ساله در این استان سطح آب‌های زیر زمینی را به شدت کاهش داده است.

سارانی اظهار کرد: پایین آمدن سطح آب‌های زیر زمینی در سیستان و بلوچستان باعث کاهش کمیت و کیفیت آب در این استان شده است.

وی تصریح کرد: وجود چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه‌های دارای پروانه کسب عامل پایین آمدن منابع آبی زیر زمینی است که به بحران آب در سیستان و بلوچستان دامن زده است.

این مقام مسئول بیان کرد: حدود هشت هزار و ۴۱۶ حلقه چاه غیرمجاز در سیستان و بلوچستان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار حلقه چاه براساس قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز مصوب سال ۱۳۸۹ قابل تعیین تکلیف و حدود ۶ هزار حلقه چاه غیر قابل تعیین تکلیف هستند.

معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: کسری مخازن استان سالانه افزون بر ۱۸۰ میلیون متر مکعب است.

سارانی اظهار کرد: میزان برداشت چاه‌های غیرمجاز موجود در سیستان و بلوچستان افزون بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال است.

با توجه به اهمیت و حساسیت بسیار بالای این موضوع و انعکاس گسترده آن و سوء استفاده رسانه‌های معاند، بلافاصله دستور رسیدگی کیفیت پایین آب به مسئولان این استان داده شد.

زارع /// گزارش///سیستان تشنه در کنار دریا

براساس گزارشات رسیده از سیستان و بلوچستان برخی‌ها کیفیت پایین آب در این استان را رد می‌کنند و آن را یک باور غلط می‌دانند.

از سال ۱۳۹۴ تاکنون، اقدامات زیربنایی مهمی در آبرسانی به جمعیت روستایی استان انجام شده است، به طوری که ر قالب طرح ملی آبرسانی به تک روستا‌ها و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی اولویت دار روستایی با تحت پوشش قرار گرفتن ۲ هزار و ۱۹۴ روستای این استان با جمعیت ۷۵۳ هزار نفر معادل ۵۶.۳ درصد جمعیت روستایی استان، هزار و ۵۹۹ روستای بالای۲۰ خانوار و ۵۹۵ روستای زیر۲۰ خانوار تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در اوایل سال ۹۰ اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای سیستان و بلوچستان تامین شد به طوری که ردیف بودجه کفاف اجرای پروژه‌ها را نمی‌داد.

ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۱۹۴ روستا مشمول طرح تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی شدند که ۷۵۳ هزار نفر در قالب ۱۸ مجتمع آبرسانی را شامل می‌شود.

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور در خصوص فیلم منتشر شده کیفیت پایین آب سیستان و بلوچستان توسط نماینده چابهار گفت: آبی که نماینده چابهار نشان داد آب هوتک بود است نه آب شبکه یا آبرسانی سیار.

کشفی اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد دادیم که ردیف خاصی برای توسعه آبرسانی در سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود و این پیشنهاد به دولت رفته که قرار است ۱۰۰ میلیون یورو برای سال اول تخصیص داده شود.

متاسفانه خشکسالی در سال‌های اخیر به قدری بوده که چنانچه در چند سال آینده بارش‌های خوبی هم داشته باشیم باز هم نمی‌تواند کمبود بارش در سال‌های گذشته را جبران کنیم، وضعیت آب در سیستان و بلوچستان به یک بحران جدی تبدیل شده است.

تکذیب مصرف آب شرب زاهدان از هوتک ها

در این باره قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما باید مطالبات مردم چه در مجلس و یا در دولت مطرح کنیم و این یک هنر است تا بتوانیم مطالبات مردم را عنوان کنیم، باید تمامی مطالبات بر اساس واقعیت و بدون از قصه پردازی و حاشیه سازی باشد.

او ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان در اوایل انقلاب چیزی بالغ بر ۱۹۲ روستا از ۶ هزار و خورده‌ای روستا آز آب سالم برخوردار بودند امسال این عدد به ۷۲ درصد افزایش پیدا خواهد کرد

خوشبختانه وضعیت آب در سیستان و بلوچستان خوب است و دارد به متوسط کشوری نزدیک می‌شود و قرار است امسال ۱۵۰ هزار نفر دیگر را در روستای این شهر تحت پوشش آب پایدار قرار خواهیم داد و امیدواریم در سال اینده این عدد نسبت به امسال رقم بالاتری پیدا کند.

ما سالیانه ۱۰ درصد از اعتبارات کشور را در بخش آب به سیستان و بلوچستان هزینه می‌کنیم، ولی به لحاظ تاکید رهبری به دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان دارند دولت‌ها عنایت بیشتری به این دو استان داشته اند.

خوشبختانه ما تا به امروز بیماری از نظر مصرف آب در سیستان و بلوچستان طبق تحقیقات وزارت بهداشت نداشته ایم و آبی که نماینده چابهار از استفاده کرد برای مصرف احشام به کار می‌رود نه مصارف انسانی و این موضوع آلودگی آب را به شدت تکذیب می‌کنم.

سالی حدود ۵۰ میلیارد تومان به تانکر‌ها برای توزیع آب به سیستان بلوچستان اعتبار می‌دهیم  که امیدواریم این وضعیت هرچه سریعتر بهتر شود.

زارع /// گزارش///سیستان تشنه در کنار دریا

در واقع من نمی‌دانم نماینده چابهار آن آب را از کجا آورده است؟ خوشبختانه در سیستان و بلوچستان وضعیت آب مطلوب شده و از رقم ۷ درصد در اوایل انقلاب به ۷۲ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که در این مسیر وزارت نیرو و دولت همگام با یکدیگر عمل می‌کنند.

خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات جوی باعث شده تا بسیاری از چاه‌ها و قنات‌های این منطقه خشک شده و نبود زیرساخت مناسب و لوله کشی آب مردم را محتاج به آبرسانی سیار کند، اما تعیین سهمیه ۱۵ لیتری آب برای هر نفر در طول شبانه روز آن هم با توجه به گرمای بیش از ۵۰درجه‌ای هوا، خیلی برای مردم آزاد دهنده است، اما به گفته بسیاری از شهروندان این منطقه همین سهمیه آب نیز به مردم نمی‌رسد و مردم مجبور هستند هر تانکر آب را با قیمت‌های بالاتری خریداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۲۳:۴۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
شما بیایید از نزدیک مشکل ما را ببینید به خدا یک ماه با تانکر به ما آب میدهند اون هم شور است کفایت نمی کند و یک ماه ما محبوریم آب هوتک استفاده کنیم پول نداریم همون آب شور رو بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
شما که میگید آب را ازکجا آورده،تهران نمیتونی پیداش کنید بفرمائید بلوچستان دشتیاری هر روستایی که برید میبینی بشرطی که با مردم نوشجان بفرمائید، ان شاءالله که مریض نمیشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
آقایان مشغول رسیدگی به بحران فره باغ و انتخابات آمریکا هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
لطفا به داد غیزانیه فارس (بیرم)هم برسید
اب نداریم اگه داریم هم مخصوص شرب نیست بیشتر مردم بیرم از سرطان مینالند
Iran (Islamic Republic of)
رضا حیدری سیستانی
۱۶:۵۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
حدود 20سال است که در استان س وب خشک سالی است بخصوص در قسمت شمال استان منطقه سیستان شامل زابل -هیرمند-زهک علت ان هم قطع حقه ابه اب هیرمند توسط کشور دوست و برادرمان افغانستان .در قسمت جنوب هم شامل چابهار که کنار دریا است ووضع بهتر نیست . مشکلات زیادی مردم استان مادارند شما را قسم می دهم به سخنان جناب جهانگیری گوش کنید و برای حل مشکلات استان محروم و دور افتاده ما( سیستان و بلوچستان) در مرز افغانستان و پاکستان دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
رئیس مجلس شورای اسلامی محترم قول دادند مشکلات آب شرب آشامیدنی تمامی مناطق محروم ایران حل و فصل خواهد شد انشاءالله مسئولان و مدیران فعال انقلابی بشتابید تا از این ثواب بسیار بزرگ آسمانی غافل نشوید و عقب نمانید از این امتحان الهی که امکانش برایتان بوجود آمده بزرگترین عبادت کمک رساندن و یاری رساندن به خلق الله است .
و من الله توفیق .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
مایه شرمساری مسئولین تا ابد !!!
این مردم شریف و مظلوم و درد کشیده !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
کدوم مسولین مهمه براش آب شرب مردم سیستان چیه به فکر مردم مظلوم سیستان
France
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
نتیجه بیخیالی بودن نماینده زاهدان هست
Iran (Islamic Republic of)
یه شهروند بیرم (استان فارس)
۱۴:۲۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران اگه لطف میکنید درباره اب غیزانیه فارس(بیرم،لارستان) هم گزارش تهیه کنید این چند وقته خیلی توی رسانه ها پخش کردیم ولی کسی جوابگو نیست ما هم اب نداریم ابی هم که داریم مصرف میکنیم نیترات بالا دارد و تمام مردم منطقه ما یا از بیماری های پوستی رنج میبرند یا سرطان و بیماری ها گوارشی
تا به حال نامه نگاری های زیادی که شاید تعدادش به بیش از100 تا برسه کردیم ولی فایده نداشته
لطفا شما پیگیری کنید کلیپ ها و مستند ها درباره اب بیرم هم در فضای مجازی و اپارات موجود هست اگه سرچ کنید دسترسی پیدا میکنید
خواهش میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
رییس جمهور محترم عمدا از خوبی آب تهران تعریف میکند و پز میدهد، اینکار چه معنی دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد صمدی نارمکی
۱۱:۲۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
برادر یاخواهر عزیز این ما تهرونی ها رو هم جوردیگه پوست میکنند وعذاب مون میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
بنظر من کوتاهی مسئولان استان سیستان و بلوچستان در دوره های مختلف بوده .
چطور شده که همجای کشور تقریبا مشکل ندارند و اکثر مشکلات مال همین سیستان و بلوچستانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
بی آبی خیلی خیلی سخته
خدایا خودت کمک کن
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
اگه قدم رنجه فرماید و خودش را یک کم ناراحت کند و از مرکز بیاید پایین خواهد دید . البته اگه بتوانند از روی صندلی بلند شوند . از روی صندلی فقط آب معدنی خواهد دید
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
اگه قدم رنجه فرماید و خودش را یک کم ناراحت کند و از مرکز بیاید پایین خواهد دید . البته اگه بتوانند از روی صندلی بلند شوند . از روی صندلی فقط آب معدنی خواهد دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
لعنت بر ماکرون که توهین کرد به رسول خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
سلام برام سواله این استان نماینده مجلس نداره اگه داره چه کارمیکنه وچه کارهای کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
نماینده داره اما مثل اکثر نمایندگان هیچ،یکی دوتا هم که بعد مدتها پیدا میشن اونا هم که تنها نمیتونن کاری بکنن،بعدشم استان سیستان و بلوچستان با منابع فراوان معدنی و انسانی فراموش شده و انگار از ایران نیست تمام منابع استان برای تهرانه
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۱:۳۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
اینازدن میلیاردتومانی نوشته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
باید گفت که چه دلیلی دارد نماینده چابهار دروغ بگوید اقای تقی زاده با بازی کردن با آمار قصد فریب مردم را دارد باید دید روستاهای دور افتاده چگونه آبی دارند حتی اگر یک نفر آب سالم ندارد باید تامین شود چرا که رهبران انقلاب مدعی هستند این انقلاب پا برهنگان هست پس نیاز اولیه پا برهنگان را برآورده کنند این وظیفه جراید هست برای احقاق حق مردم تلاش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
دوست دارم خودتون به این عکسا دقت کنید قبل از انقلاب هم همین بود بعد از 42 سال از پیروزی انقلاب هم همین شرایط رو داره پس چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
راه داره، یه بار رو میز دولتی ها به جای آب لجن تو بطر بگذارند و بگویید بنوشید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
وزیر و معاونانش با خانواده 1 سال اونجا زندگی کنن همه مشکلات حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
نمی دانی نماینده چابهار ان اب راازکجا اورده چون نرفتی به انجا یک بار بروباچشم باز ببین این اب ازکجااورده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۰۸:۴۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
مدیران در فکر جیب ها و شکم های خود و خانواده هستند و پر مشغله و چند کاره و خیلی سرشون خلوت بشه سوار بر ماشین لاکچری به سمت ویلاهای لاکچری در حرکتند و وقت واسه مردم بخصوص مردم مستضعف ندارند.
Netherlands
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
خیلی وقته این بیچارگی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
دعا میکنیم مشکل آب عزیزان سیستانی رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
ما هم همونطور ک جهانگیری گفت دعا میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۶:۱۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
یکی نیست به آقای جهانگیری بگه دقیقا ما از خدا چه بخواهیم کشور ما بزرگترین منابع و در جهان داره در نفت و گاز رتبه اولیم واقعا خدا هم از حرف جهانگیری خندش می گیره آیا واقعا کم داده به ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
بله ایشون درست میفرمایند البته از مسئول پایتخت نشین هم انتظار بیشتری نمیشه داشت کاش ی ذره از وجدان نماینده چابهار تو وجود شما هم بووود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
مگر اینکه همین رسانه های معاند به داد ما برسند وگرنه مسئولین که به هوش نیستند
همین رسانه ها اونا رو بیدار می کنند
هر وقت رسانه های معاند روی چیزی انگشت گذاشتند مسئولین سعی کردن که اون رو به نحو احسن انجام بدن
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۱۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
سلام
ما مردم ایران از مسئولین و اقازاده هاشون ودلالها بخاطر این مساله عذر میخواهیم .
مقصر مردم هستن
ببخشید خلاصه
آخرین اخبار