وزیر خارجه روسیه از عوامل خارجی خواست تا از ترویج سناریوی راهکار نظامی برای حل مناقشه قره‌باغ دست بردارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه نسبت به ترویج سناریوی نظامی از سوی بازیگران خارجی در قره باغ هشدار داد.

سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آتن گفت روسیه معتقد است که فقط یک راه حل دیپلماتیک برای بحران قره باغ امکان پذیر است و از همه بازیگران خارجی می‌خواهد که از ترویج سناریوی نظامی خودداری کنند. وی گفت: این موضوعی مخفی نیست که ما از احتمال و قابل قبول بودن راه حل نظامی برای حل این مسئله حمایت نمی‌کنیم. از آنجا که هم مردم ارمنستان و هم آذربایجان را به عنوان دوستان و برادران خود می‌بینیم، نمی‌توانیم چنین آرزو‌هایی را داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد روسای جمهور روسیه، ایالات متحده و فرانسه -رؤسای سازمان امنیت و همکاری در گروه مینسک اروپا - در مورد حل و فصل بحران قره باغ "منحصراً از راه سیاسی" مذاکره کرده اند.

لاوروف در پایان گفت: ما از همه بازیگران خارجی می‌خواهیم که برای جلوگیری از ترویج بیشتر سناریوی نظامی، کاهش احساسات طرفین و هدایت تلاش‌ها به سوی ایجاد شرایط برای آغاز مجدد روند صلح، همه اهتمام خود را بکار بگیرند.

وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای از اجرایی شدن توافق آتش‌بس جدیدی میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه خبر داد. وزارت امور خارجه آمریکا دربیانیه خود با اشاره به بیانیه مشترکی که در تاریخ ۱ اکتبر (۹ مهر) میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی او و «ولادیمیر پوتین» همتای روس آنان، منعقد شده است، اعلام کرد که «این توافق از فردا ۸ صبح به وقت محلی اجرایی می‌شود و واشنگتن مذاکرات با مینسک را سهولت خواهد بخشید تا جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان راه‌حلی برای مناقشات قره‌باغ بیابند.»

از زمان آغاز درگیری‌های تازه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ۲۷ سپتامبر، این سومین توافق آتش بسی است که میان دو کشور منعقد می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
مگر در اشغال قره باغ در 30 سال پیش شما بازیگر داخلی بودید
آخرین اخبار