عمویی، عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی را تحت تأثیر فشار مجموعه انتخاباتی حامی ترامپ،برای تأمین دستاورد سیاست خارجی او دانست.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با ابراز تأسف از عادی سازی روابط کشورهای امارات، بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی گفت: این روند عادی سازی بیشتر تحت تأثیر فشار مجموعه انتخاباتی حامی آقای ترامپ است تا بتوانند دستاوردی در حوزه سیاست خارجی او به وجود بیاورند و همچنین به این طریق در فرصت باقیمانده از دولت ترامپ، منافع بیشتری برای رژیم صهیونیستی تأمین کنند.

او ادامه داد: این مسئله را اتفاقی رسانه‌ای و غیر مردمی می‌دانیم؛ مردم منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی به عنوان اشغالگر قدس شریف نفرت دارند و حاکمان منطقه باید بدانند روند عادی سازی با رژیم صهیونیستی چیزی جز دوری از ملتشان و نفرت مردم از آنها حاصل نخواهد کرد.

عمویی بیان کرد: از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی و نتانیاهو مشکلات داخلی بسیاری دارند و تلاش می‌کنند با نفوذ خود در دولت ترامپ، برخی از مشکلات داخلیشان با فشار بر کشورهای عربی جبران شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: متأسفانه سودان نظم اجتماعی کاملی ندارد تا مردمش بتوانند حرکتی علیه رژیم صهیونیستی انجام دهند. البته این کشور، مردمی انقلابی و بیشترین حافظان قرآن را در جهان دارد.  آنها نسبت به موضوع فلسطین و قدس شریف حساسند، ولی دولت موقت سودان تحت فشار ناشی از وابستگی به کشورهای غربی و ارتجاع منطقه است. در نتیجه به نظر نمی‌رسد در زمینه حرکت مردمی، دستاوردی داشته باشد.

او با یادآوری اینکه جایگاه رژیم صهیونیستی تقویت نشده است و مردم منطقه همچنان از این رژیم نفرت دارند، گفت: آمریکایی‌ها تمام تلاش  خود را برای فشار بر کشورهای دیگر به کار می‌گیرند، اما هرکجا قدرت مردم منطقه باشد، مانع این‌گونه اقدام‌ها خواهد شد.

عمویی درباره واکنش‌ها و اقدام‌‌های جمهوری اسلامی نسبت به روند عادی سازی روابط تصریح کرد: در شرایط فعلی باید از پیوندهایمان با جریان های مردمی منطقه استفاده کنیم و به نیروهای مستقل و مردمی فرصت دهیم که از ابزار رسانه‌ای استفاده کنند.


بیشتر بخوانید


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: مهم‌ترین ذی‌نفعان موضوع فلسطین، خودِ فلسطینی‌ها هستند؛ آنها در همه گروه‌ها و جریان‌هایشان از مقاومت گرفته تا جریان وابسته به فتح، با عادی ساری‌ها مخالف هستند.

او گفت: فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که کشورهای عربی با فشارهای آمریکا سرزمین و حقشان برای بازگشت به آنجا واگذار می‌شود و این کشورهای خاص عربی آنها را تنها گذاشته‌اند. چنین اقدام ‌هایی از سوی حکام کشورهای عربی، مشروعیتشان را زیر سؤال می برد و مظلومیت مردم فلسطین را افزایش می‌دهد.

بهره‌گیری از فرصت مجامع بین المللی برای مقابله با عادی سازی روابط

عمویی با تأکید بر اینکه برای مقابله با امر عادی سازی روابط باید از فرصت مجامع بین المللی بهره برد، تصریح کرد: هفته گذشته کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی جلسه‌ای مجازی در مورد انتشار ویروس کرونا داشت و من به عنوان نماینده مجلس ایران، علاوه بر موضوع مذکور، از فرصت استفاده کردم و دوباره مسئله فلسطین را در آن جمع مطرح کردم؛ زیرا این موضوع، موضوع اول جهان اسلام است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: انتظار داریم کشورهای حامی حقوق مردم فلسطین، مانند ایران، ترکیه یا کشورهای مسلمان شرق آسیا و غیره درباره این موضوع صحبت کنند؛ توجه به حقوق اساسی مردم فلسطین و اقدام‌های رژیم اشعالگری صهیونیستی، به عنوان موضوع اصلی منطقه خاورمیانه باید در اولویت باشد. رژیم اشغالگر قدس سعی دارد با فرافکنی، فضای منطقه را دچار بازنمایی غلط کند و اولویت ها را تعییر دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار