تامین نیاز‌های فن‌آورانه وزارت نفت، در گرو حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این حوزه است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فاصله بین مراحل تحقیقاتی و پژوهشی تا صنعتی شدن در حوزه فن آوری، درّه مرگ نامیده می شود که برای به سلامت عبور دادن شرکت های فن آور از این درّه، نیاز به حمایت های جدی تری از سوی دولت است. نهادهای مختلف دولتی نیاز به استفاده از ایده های شرکت های دانش بنیان دارند و به طور متقابل این شرکت ها هم نیازمند مورد حمایت قرار گرفتن به وسیله این نهادهای دولتی هستند.

یکی از نهادهای حساس در کشور ما که به دلیل وجود تحریم های همه جانبه، نیاز به استفاده از ایده های شرکت های دانش بنیان دارد، وزارت نفت است. موضوعی که روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی هم به آن تاکید داشتند.

به همین منظور سال گذشته با برگزاری یک گردهمایی تلاش هایی در این وزارتخانه برای حمایت از این شرکت ها صورت گرفت که به نظر می رسد خیلی موثر واقع نشده اند.

دانش بنیان های نفتی در درّه مرگ

تصویری از حضور وزیر نفت در گردهمایی شرکت های دانش بنیان حوزه نفت

به سراغ سلمان قربانی زاده، از اعضای هیئت مدیره یکی از شرکت‌های دانش بنیانی رفتیم که در بهمن ماه سال گذشته در گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان حوزه نفت، حائز رتبه طلایی شده است و از عملیاتی نشدن وعده‌های وزارت نفت پس از ۸ ماه خبر می‌گوید.

دانش بنیان های نفتی در درّه مرگ

لوح و تندیس طلایی اختتامیه گردهمایی شرکت های دانش بنیان حوزه نفت

این فعال حوزه نفت به خبرنگار تولیدبان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وزارت نفت از سال ۱۳۹۸ به دلیل تحریم‌های ظالمانه تصمیم گرفت برای تامین نیاز‌های فناورانه حوزه نفت، از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها کمک بگیرد که طی چند فراخوان ۵۷۰ شرکت دانش بنیان شناسایی شدند و پس از چند مرحله ارزیابی توسط وزارت نفت، در نهایت ۱۰۲ شرکت برتر در بهمن ماه ۹۸ در سه گروه طلایی، نقره‌ای و برنزی، حائز رتبه شدند.

دانش بنیان های نفتی در درّه مرگ

تصویر زمان اعلام نتایج گردهمایی شرکت های دانش بنیان حوزه نفت از پایان بهمن ماه سال گذشته سامانه توسعه زیست بوم نوآوری و فن آوری صنعت نفت

وی افزود: در مراسم افتتاحیه این گردهمایی وعده راه اندازی پارک فن آوری ری (به منظور استقرار)، صندوق پژوهش و فن آوری (به منظور پرداخت تسهیلات) و برطرف شدن موانع و ارائه انواع حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های صنعت نفت و رفع انواع نیازمندی های آن ها، به شرکت کنندگان داده شد.

قربانی زاده در ادامه گفت: متاسفانه از بهمن ۹۸ تا کنون و بعد از پیگیری‌های متعدد، حتی یک تماس تلفنی هم از طرف وزارت نفت نداشته ایم و پیگیری‌های خودمان هم بی نتیجه بوده است و اکنون تقاضا داریم به وعده‌های خود عمل کنند.

دانش بنیان های نفتی در درّه مرگ

 

اهمیت پارک فن آوری ری برای دانش بنیان های نفتی

پارک های فن آوری در هر کشور با استفاده از دانش تخصصی نخبگان آن کشور و کمک به تجاری سازی ایده های آن ها برای دستیابی به ثروت، نقش به سزایی در تولید ثروت جوامع توسعه یافته و در حال توسعه دارند.

در این پارک ها، شرکت های دارای حوزه فعالیتی مشابه، گرد هم جمع شده اند و امکان تبادل یافته های علمی با سهولت بیشتری بین آن ها فراهم می شود و با کمک به یکدیگر و استفاده از خدمات  پارک می توانند نیازهای علمی و غیرعلمی خود را برطرف کنند.

یکی از مهمترین نقش های پارک های فن آوری، کمک به اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم از راه تقویت استعدادهای داخلی است؛ وزارت نفت نیز در شرایطی که بخش مهمی از تحریم های همه جانبه و تحمیلی متوجه این وزارتخانه است و برای برون رفت از شرایط تحریمی نیاز به استفاده از ایده های شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها دارد، باید با همت بیشتری به استقرار این فعالان حوزه نفت در پارک فن آوری ری کمک کند.


بیشتر بخوانید


بیژن زنگنه، وزیر نفت، در حاشیه اولین رویداد توسعه فن آوری ویژه اقلام پرمصرف گاز که آذرماه سال گذشته در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد اعلام کرده بود که وزارت نفت بنا دارد تا پایان سال ۹۸، استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه نفتی را در پارک فن آوری ری مستقر کند که تا کنون این مهم عملی نشده است.

گفتنی است مقام معظم رهبری روز گذشته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر این موضوع تاکید کردند که با وجود انجام برخی کارها، شعار امسال تحقق نیافته است. ایشان همچنان ضمن بیان این که کارشناسان بخش‌های دولتی و غیردولتی برای تحقق شعار جهش تولید راهکارهایی را ارائه کرده اند، «افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنایع نفتی» را از جمله این راهکارها دانستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار