مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با اجرای طرح آبخیزداری درازدره شهرستان بن، سالانه از هدررفت ۷۰ هزار مترمکعب آب جلوگیری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اسماعیل صالحی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری گفت: برای اجرای ۲ بند از مجموع چهار بند سنگی‌ملاتی طرح آبخیزداری درازدره شهرستان بن چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

او افزود: بند شماره یک سنگی‌ملاتی طرح درازدره در حوضه آبخیز بن به ارتفاع شش متر، حجم سازه ۹۴۰ مترمکعب، طول سازه ۴۵ متر و حجم آبگیر شش هزار متر مکعب اجرایی شد.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد: برای اجرای این بند دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارت ملی صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۸ هزینه شده است.

او احجام بند‌های این طرح را باعث کنترل و نگه‌داشت سیل در چند نوبت اعلام و تصریح کرد: بند شماره دو این طرح در حوضه آبخیز بن به ارتفاع چهار متر، طول تاج ۳۲ متر و حجم آبگیر سه هزار متر مکعب در مراحل پایانی قرار دارد.

صالحی گفت: این بند با حجم عملیات ۵۵۰ متر و دو میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۹ در حال اجرا است.

او افزود: بند‌های سه و چهار درازدره بن بر روی آبراهه‌های فرعی پیش‌بینی شده است.

کیانوش نادری فرماندار بن نیز گفت: طرح آبخیزداری درازدره این شهرستان دارای چهار بند سنگی‌ملاتی است.

او افزود: بند شماره یک این طرح افتتاح شده، بند دوم با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی به زودی تکمیل و بهره‌برداری می‌شود و این طرح به‌منظور آبخیزداری و آب‌خوان‌داری در منطقه درازدره بن اجرایی و عملیاتی شد.

نادری اضافه کرد: تامین آب زمین‌های کشاورزی پایین‌دست، تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، جلوگیری از هدررفت سالانه ۷۰ هزار مترمکعب آب، کاهش جریان رواناب‌ها، کم شدن دبی پیک سیلاب در هنگام بارندگی‌ها، ذخیره نزولات جوی و کنترل فرسایش خاک و رسوب از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای طرح آبخیزداری درازدره بن به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار