راستاد ادامه داد: ما در بنادر تجاری کشور در کنار این عملیات تخلیه و بارگیری اقدامات توسعهای هم انجام می دهیم و در هیچ یک از بنادر کشورمان فعالیت متوقف نشده و همواره پروژههای توسعه ای که در این زمینه تعیین شده در حال انجام است.
مدیر عامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه در سال ۹۷ یک سند چشم انداز ۲۰ ساله توسط سازمان بنادر و اعضای هیئت عامل آن تصویب شد، افزود: در این سند چشم انداز و ماموریت های راهبردی تعیین شده و طرح جامع بنادر بازرگانی کشور هم تا سال ۱۴۰۴ تصویب و ابلاغ شده است، بر اساس این سند طرح های توسعه ای پیش بینی شده و زیرساختهای لازم هم تا افق ۱۴۰۴ ارائه شده و بر اساس آن معیار و پروژهها را تعریف کردهایم.
راستاد تصریح کرد: در سواحل کوچک خلیج فارس و دریای عمان برای ناوگان سنتی و کوچک هم طرح های جامع تدوین شده و در سه فاز پنج ساله تمام این اقدامات و فعالیت ها طراحی شده و با برنامهریزی مناسب این اقدامات انجام می شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجهیز شده و هم اکنون یکی از مهم ترین پایانه های کانتینری کشور به شمار می رود افزود: این بندر قابلیت پذیرش۱۸هزار ۴۰۰ TEU را دارد و با استفاده از این قابلیت بزرگترین نسل کشتیهای کانتینری می توانند در این بندر پهلو بگیرد.
او افزود: ما انتظار داریم تا پایان سال هم ۹۰۰ متر از ۱۴۰۰ متر اسکله برای پذیرش این کشتیها به بهرهبرداری برسد.
راستاد با اشاره به اینکه وظیفه ما در سازمان بنادر استفاده از ظرفیت های داخلی و توان مهندسان کشور است، گفت: در چند سال گذشته با تشدید تحریمها با استفاده از توان داخلی مهندسان کشور سعی کرده ایم عمده نیازمندی های مربوط به کشتی ها و سواحل را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین کنیم.
او ادامه داد: تجهیزات مربوط به تخلیه و بارگیری ، تأمین ناوگان برای خروج کالاها از جمله یدک کش ها،ساخت شناورهای کوچک را برای جستجو نجات دریایی، تجهیزات مربوط به عملیات مقابله با آلودگیهای دریایی را توسط سازندگان داخلی انجام داده ایم.
راستاد اضافه کرد: با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان سعی کرده ایم عمده قطعاتی که پیش از این توسط سازندگان خارجی تامین می شد را با استفاده از توان سازندگان داخلی طراحی و تامین کنیم و در این زمینه هم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم همکاریهای بسیار موثری انجام داده است. تاکنون ۸۳ فروند شناور را با توان مهندسان ایرانی تولید کرده ایم.
معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه به توسعه بندر چابهار هم اشاره کرد و گفت: بندر چابهار به عنوان یکی از استراتژیک ترین بنادر کشور محسوب می شود که ظرفیت تخلیه و بارگیری تا ۸ میلیون تن را دارد و یکی از بهترین و مدرنترین بنادر کشور به شمار می رود.
او گفت: در این بندر اسکله های بسیار خوب نوسازی و با تجهیزات مدرن طراحی شده با توجه به دسترسی بسیار خوب این بندر به عنوان یکی از بنادر تجاری بزرگ کشور محسوب می شود.
مدیر عامل سازمان بنادر توضیح داد: این بندر دارای مزیت های بسیار خوب برای پهلو گیری کشتی ها و همچنین با استفاده از زیر ساخت های که در این بندر وجود دارد قابلیت جابه جایی کالا از این بندر به بنادر سایر کشور های ساحلی از جمله افغانستان را دارد.
راستاد اظهار کرد: امسال میزان تخلیه و بارگیری کالا در این بندر رشد ۹۰ درصدی داشته و این میزان پیشرفت در راستای توسعه فعالیت ها در بندر چابهار است.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه قرار داد ما با کشور هندوستان برای توسعه بندر چابهار در قالب یک قرارداد موقت بوده است افزود: قرار داد دائمی هم در قالب BOT شروع کردیم و عمده فعالیت های کشورهندوستان در این بندر هم اپراتوری بوده به طوری که اقدام به تأمین تجهیزات در بندر میکند.
راستاد تصریح کرد: میزان اعتباراتی که برای این بندر باید تامین کند ۸۵ میلیون دلار است و اولین سری از تجهیزات بندر چابهار تا پایان امسال وارد میشود.
او افزود: خوشبختانه سازمان بنادر از اپراتورهای هندوستان رضایت دارد به طوری که کشور هندوستان تخفیف ۴۰ درصدی برای کشتیهای که از مبدا هندوستان به مقصد چابهار حرکت میکنند در نظر گرفته و این مزیت نقش موثری در حوزه صادرات و واردات دارد.
مدیر عامل سازمان بنادر اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی یک لحظه توقف در بنادر کشور برای تخلیه و بارگیری کالاها نداشتیم و با توجه به اینکه تحریم های بنادر از سال ۹۷ شروع شد فعالیتهای کشتی ها هم توسعه یافت و ما با استفاده از توان داخلی خود یک لحظه توقف در فعالیت ها نداشته ایم.
او تاکید کرد: از نظر ظرفیت های بندری کشور تاکنون احساس هیچ خلعی نکرده و روند فعالیت شبانهروزی در حال انجام است، طبق آیین نامه سازمان بنادر که در سال ۱۳۴۸ تصویب شد ۳۶۳ روز فعالیت شبانه روزی باید داشته باشیم و از آن سال تاکنون یک لحظه توقف هم در انجام برنامه ها نداشته ایم.
او همچنین در مورد هزینههای بنادر هم گفت: هزینههای بنادر نسبت به سایر هزینه ها از مبدا تا مقصد بسیار کم است و هزینه های انبارداری هم که در بنادر در نظر گرفته شده متعارف است.
راستاد اظهار کرد: بخشی از کالاها که در بنادر موجود است حدود ۱۰۰ هزار TEU است که تنها ۱۰ هزار TEU از آن ها مربوط به کالای مترکه است که باید از طریق تشریفات تخلیه و بارگیری شود و ما کالای به عنوان رسوب در بنادر نداریم
راستاد همچنین درباره تجارت دریایی گفت: به طور کلی از نظر معیارها و استانداردها مدیریت دقیقی در حوزه تجارت دریایی داریم و با توجه به نیاز مشتریان در سطح منطقه فعالیت میکنیم و به سمت ارتقاء وتوسعه ناوگان در حال حرکت هستیم و برنامههای در این زمینه پیشبینی شده و با اعطای تسهیلات ارزی و وجود اداره اقدامات لازم درباره نوسازی ناوگان را انجام می دهد.
او با اشاره به مدیریت سواحل کشور هم افزود: ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل در کشورمان وجود دارد و سازمان بنادر از دهه ۸۰ مدیریت سواحل کشور را شروع کرده و در این زمینه هم اطلاعات بسیار مناسبی را تهیه کرده است.
راستاد گفت: سازمان بنادر تاکنون اقدامات، برنامهها و طرحهای لازم را برای مناطق ساحلی کشور انجام داده است و طرح هایی را در مقایسه یک پنجم هزارم طراحی کرده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: طرحی در استان هرمزگان به عنوان پایلوت شروع کرده و خوشبختانه این طرح ها بسیار موفق بوده و در سایر استانها هم به زودی این طرح آغاز میشود که طبق بررسیهای صورت گرفته پیشرفت قابل ملاحظهای داشته و اجرای این طرحها باعث افزایش سرمایه گذاری و توسعه مزیتها خواهد شد.
معاون وزیر راه توضیح داد :مهمترین وظیفه کشورمان در حوزه فعالیت در وهله اول تامین ایمنی دریانوردی در کنار حفاظت از محیط زیست دریایی است و با توجه به آنکه این سازمان یکی از اعضای سازمان بین المللی آیمو است در چارچوب اهداف و وظایف خود اقداماتی در رابطه با حفاظت از محیط زیست را انجام می دهد.
او تاکید کرد: اولویت سازمان بنادر ارتقاء ایمنی و لایروبی آب راه هاست و به صورت کامل تمامی این وظایف را انجام میدهد.
مدیر عامل سازمان بنادر در ادامه به بازدید معاون اول رئیس جمهور از بندر شهید رجایی هم اشاره کرده و گفت: این بازدید بسیار موثر بوده و ما در این بازدید تصمیماتی در رابطه با کاهش میزان ماندگاری کالا تصمیمات بسیار خوبی گرفته شود و اقداماتی هم در تسریع خروج و ورود و خروج کالاها هم گرفته شد.
انتهای پیام/