دولت آبادی گفت: تیراژ کتاب بیش از ۵۰ درصد افت، ولی در مقابل، قیمت کتاب‌ها تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

احمد دولت آبادی مدیر انتشارات نگارتابان درباره علت گرانی کتاب به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تیراژ کتاب بیش از ۵۰ درصد افت ولی در مقابل، قیمت کتاب‌ها تا ۵۰ درصد افزایش داشته است که بخشی از این افزایش قیمت، از گرانی کاغذ نشات می‌گیرد. همچنین ملزومات چاپ، شرایط اقتصادی جامعه و شرایط گرانی و درآمد‌ها تاثیر بسزایی در قیمت کتاب دارند.

وی افزود: کاغذی که اتحادیه توزیع کرده است و همچنان توزیع می‌شود، به دست اکثر انشاراتی‌ها رسیده و من از دوستان نشنیده ام کاغذ دریافت نکرده باشند؛ همچنین بنده هم چند مرحله کاغذ دولتی دریافت کرده ام.

این ناشر درباره کاهش میزان تیراژ کتاب گفت: ناشران دخالتی در کاهش میزان تیراژ کتاب نداشته اند و این موضوع به خودی خود اتفاق افتاده است. در نتیجه کاغذ دولتی برای چاپ کتاب کافی است، منتهی ممکن است میزان کاغذ ارسالی از طرف اتحادیه برای ناشران دانشگاهی که تیراژ بالایی از کتب درسی را ارائه می‌دهند کافی نباشد.

دولت آبادی درخصوص نمایشگاه آنلاین افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا در تمامی نقاط جهان که ایران هم مستثنی از این ماجرا نیست، احتمال برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی وجود دارد که هم اکنون نیز تعداد زیادی از ناشران کتاب، فروش مجازی را شروع کرده و تبلیغات خود را در این زمینه بیشتر کرده اند. اگر صدا و سیما در این زمینه تبلیغات انجام دهد استقبال از این بستر به مراتب افزایش خواهد داشت. در فضای مجازی تبعیضی نمی‌توان قائل بود، زیرا مخاطب انتخاب می‌کند که چه کتابی و از چه ناشری بخرد. ناشران ضربه زیادی را در این باره متحمل شده اند که فروش آنلاین می‌تواند آرام بخش و تاثیر گذار باشد.

وی همچنین گفت: برگزاری نمایشگاه فقط برای مدتی نه چندان زیاد می‌تواند کمک کننده باشد؛ باید فکری اساسی کرد و مخاطب کتاب را افزایش داد که این موضوع با پائین آوردن قیمت کتاب رابطه مستقیم دارد.

مدیر انتشارات نگارتابان در پایان تصریح کرد: متاسفانه در رسانه‌ها  آنقدر که باید برای کتاب تبلیغ نمی‌شود؛ برای مثال در رادیو، شبکه‌ای تحت عنوان رادیو کتاب نداریم در صورتی که برای مسائل دیگر وجود دارد؛ همچنین در تلویزیون برای ورزش چندین شبکه فعالیت دارند که معمولا یک مجری و چند کارشناس در آن صحبت می‌کنند که باز هم برای کتاب این شرایط فراهم نشده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار