آیت الله علوی گرگانی:

اقشار مختلف مردم از مواهب وقف بهره‌مند شوند

آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید گفت:موقوفات باید عام المنفعه باشند و اقشار مختلف مردم از آن‌ بهره‌مند شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید امروز  در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف و امور خیریه قم گفت: به سهم خودم از تلاش‌های مجموعه اوقاف قم به خاطر تلاش برای  تامین نیاز‌های مادی و معنوی جامعه تشکر می‌کنم.

او افزود: واقفان خیراندیش در گذشته ناظر به نیاز‌های روز جامعه، وقف‌هایی داشته‌اند و آثار و برکات این اقدام آن‌ها هنوز در اختیار ما قرار دارد، امروز بر عهده ماست که این سنت حسنه را تداوم بخشیم و میراث وقف را به نسل آینده واگذاریم.

آیت الله علوی گرگانی با بیان این که موقوفات باید عام المنفعه باشند و تمام مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند، گفت: سه حوزه اصلی نیاز‌های روز که از سوی اوقاف و امور خیریه احصا شده، جزو ضروریات جامعه محسوب می‌شوند و ما هم به مردم توصیه می‌کنیم در این حوزه‌ها وقف کنند.

او ادامه داد: یکی از مهم ترین مسائل در این زمینه که مورد توجه امام راحل هم بود، این است که در دوران شاه بسیاری از موقوفات آسیب دیده بودند، بعد از انقلاب هم عده‌ای به دنبال سوء استفاده از املاک وقفی بودند، ولی ایشان  در مورد مسئله وقف اهتمام جدی داشتند و با هوشیاری دستور دادند که موقوفات به دقت مورد ثبت و ضبط قرار گیرند و دقیقا در جهت نیت واقفان مصرف شوند.

آیت الله علوی گرگانی تصریح کرد: ممکن است الان هم افرادی باشند که حق موقوفات را ادا نکنند و به دنبال سوء استفاده از املاک وقفی باشند بنابر این باید حساسیت زیادی داشته باشید و اجرای امینانه نیت واقفان را اولویت اصلی خود قرار دهید.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که تمام متولیان و مباشران وقف باید بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان اوقاف عمل کنند، بیان کرد: امیدواریم با سیاست‌های جدید که ناظر به نیاز‌های روز جامعه هستند، وقف به اعتلای بیشتری برسد و تمام اقشار جامعه نهایت استفاده از وقف ببرند.

او افزود: تقوا و رویکرد احسان‌محور، دو عامل اصلی در فعالیت‌های شماست که تاکنون به خوبی از عهده آن بر آمده‌اید.

توزیع ۱۲ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان

حجت‌الاسلام عباس اسکندری،مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این دیدار گفت: برای وقف ناظر به تامین نیاز‌های روز جامعه، سه حوزه اصلی مسائل دینی و معرفتی، تولید دانش بنیان و کمک به نیازمندان احصاء شده است.

او افزود: مشکل‌های اقتصادی جامعه و شیوع کرونا، موجب شده خانواده‌های زیادی در قم و سایر شهر‌ها از نظر تامین معیشت دچار گرفتاری شوند، به همین دلیل و از محل عواید موقوفات طی این مدت و در قالب چندین مرحله رزمایش مواسات و همدلی ۱۲ هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان توزیع شده است.

او افزود: با توجه به تغییر‌هایی که در جوامع بشری دیده می‌شود و زندگی انسان‌ها را متحول کرده است، نیاز‌های جدیدی در جامعه ما وجود دارد که لازم است خیرین و واقفان، با نگاه به این مسائل وقف را انجام دهند و چنانچه در این زمینه بزرگان حوزوی و مراجع تقلید پیشگام شوند و توصیه‌هایی داشته باشند، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف قم با بیان این که نیاز‌های روز جامعه در سه حوزه احصاء شده است، گفت: مسائل معنوی، دینی و مذهبی از جمله این موارد به شمار می‌رود، اداره حوزه‌های علمیه و نشر معارف و کتب دینی به شدت نیاز به موقوفاتی دارد که لازم است وقف‌هایی برای پشتیبانی از آن‌ها وجود داشته باشد.

او ادامه داد: بر این اساس موقوفات قرآنی و مذهبی و حوزوی جزو نیاز‌های روز جامعه هستند.

اسکندری به مسائل معیشتی و اقتصادی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است به عنوان دومین نیاز اصلی جامعه پرداخت و گفت: این مسئله نیاز به تولید علم دارد بنابراین موقوفاتی که برای پشتیبانی از محققان و دانشمندان در زمینه‌های گوناگون از طرح‌های دانش بنیان گرفته تا مسائل زیست محیطی و تا سلامت آحاد جامعه اسلامی از جمله نیاز حتمی و قطعی روز جامعه‌ی ما است.

مدیرکل اوقاف قم تصریح کرد: تولید انبوه در صنعت و کشاورزی، موجب سر و سامان دادن زندگی دنیوی مردم می‌شود و وقف در این زمینه می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

او کمک به فقرا و نیازمندان را سومین نیاز اساسی جامعه دانست و گفت: این کمک‌ها در قالب بسته‌های معیشتی، ایجاد اشتغال، تامین دارو و درمان، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و تامین جهیزیه زوج‌های جوان، ارائه می‌شوند که لازم است موقوفات بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار