مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: نمایشگاه اسباب کتابت و خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی در موزه خراسان بزرگ افتتاح شد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت:در  نمایشگاه  کتابت، بیش از ۵۰ قلم از اسباب و وسایل کتاب و خوشنویسی ازجمله انواع ظروف دوات (جا مرکبی) از جنس سفال لعاب‌دار، سنگ، فلز و هم‌چنین قلم‌تراش، قلمدان، قطع زن قلم، آب دوات کن، انواع مقراض یا قیچی کاغذبری و انواع قلم از دانگ کتابت تا دانگ بزرگ کتیبه‌نویسی به نمایش گذاشته‌شده است.

او افزود: در کنار اسباب کتابت یک جلد قرآن خطی نفیس متعلق به دوره قاجار به همراه ۱۰ تعداد قطعه خوشنویسی از آیات قرآن که متعلق به قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری تا دوره قاجار است به نمایش گذاشته‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: هدف از نمایش این آثار آشنایی بازدیدکنندگان با سیر تحول و تطور خط و خوشنویسی و کتابت قرآن مجید در قرون مختلف دوران اسلامی است.

مکرمی فر بیان کرد: یکی دیگر از جلوه‌های هنری این نمایشگاه، نمایش ۸ جلد از انواع جلد‌های ضربی، سوخت و همچنین جلد‌های لاکی و روغنی با نقوش گل و مرغ است.

او تصریح کرد:از دیگر آثار نفیس این نمایشگاه دو اثر نقاشی سنتی مکتب گل و مرغ متعلق به دو هنرمند فقید معاصر هنر نقاشی مرحوم استاد «کاظم ظریفیان تبریزی» و مرحوم استاد «عیسی آلفته» است که برای اولین بار در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان هنر‌های اصیل هنر کتاب‌آرایی و خوشنویسی قرارگرفته است.
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.