آنچه باید بانوان از اثرات مخرب کم تحرکی در دوران کرونا بدانند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بی تحرکی و نشستن طولانی مدت به ویژه در دوران شیوع کرونا سلامت بانوان را به خطر می‌اندازد.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سلامت و رفاه زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، نه تنها به عنوان حق انسانی برای آنان شناخته شده، بلکه تاثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روزافزونی پیدا کرده است.

او افزود: سلامت زنان با ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی و تحت تاثیر زمینه بیولوژیکی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آنان تعیین می‌شود که به شکل پیوستاری در طول چرخه زندگی آنان گسترده است و ارتباط بسیار نزدیک با شرایط زندگی آن‌ها دارد.

علوی اظهار داشت: توجه به مسائل مربوط به سلامت زنان در طول چرخه زندگی آنان، حائز اهمیت است و شعار " سلامت زنان در دوره کرونا " دلالت بر این دارد که زنان نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه ایفا می‌کنند به گونه‌ای که رفتار‌های زنان بر ارتقای سلامت سایر اعضا خانواده نیز تاثیر داشته است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: به همین منظور توجه به شیوه زندگی سالم در دوران مقابله با بیماری کرونا ویروس با تکیه بر فعالیت بدنی مطلوب، در این گروه از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه اثرات ناگوار و مخرب بی تحرکی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی نیز می‌تواند منجر به عواقب ناخوشایندی شود.

او وقوع سکته قلبی و مغزی، ابتلا به دیابت و فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی و ... از پیامد‌های کم تحرکی را عنوان کرد و بیان داشت: از سویی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا می‌برد، همچنین در کاهش استرس‌های ناشی از این بیماری مهلک موثر است.

علوی اظهار کرد: این یک واقعیت تلخ است که در دوران مبارزه با ویروس کرونا مجبوریم در خانه بمانیم تا خود را از تهاجم این بیماری در امان نگه داریم، اما باید توجه داشته باشیم که بی تحرکی و نشستن طولانی مدت سهم مهلکی است که به اندازه استفاده
از یک پاکت سیگار در روز می‌تواند ضربه‌های جبران ناپذیر به سلامتی وارد آورد.

سید محمد علوی در ادامه گفت: مهم است بدانیم که انجام فعالیت بدنی هرچند ناچیز بسیار بهتر از بی تحرکی است و افرادی که به میزان کمی تحرک دارند به وضوح نسبت به سایرین وضعیت سلامتی بهتری دارند، حتی تنها ۵ دقیقه فعالیت در ساعت می‌تواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند، همچنین این موضوع نیز اهمیت دارد که انجام فعالیت بدنی و ورزش لازم نیست حتما در زمین بازی یا کوچه و خیابان یا در دل صحرا و دامن طبیعت باشد، بلکه در خانه و در دوران قرنطینه خانگی نیز می‌توان فعال بود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.