به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص ضرورت اصلاح ساختار بودجه تصریح کرد: همواره درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی جزو سرفصل های اصلی بودجه کشور بوده است ، طی سال هایی که با محدودیت هایی در فروش نفت مواجه بودیم، سرفصل جدیدی تحت عنوان انتشار اوراق مطرح شده که این امر به معنی استقراض دولت و بدهکاری دولت های آینده است و نوعی پیش خور بودجه در نظام اقتصادی کشور به شمار می رود.
او با تاکید بر اصلاح ساختار بودجه گفت: ما در مجلس با ارائه طرح ۱۵ محوری امیدواریم که در بودجه سال ۱۴۰۰ بتوانیم حوزه منابع پایدار را جایگزین درآمد نفتی و منابع ناشی از استقراض اوراق بهادار کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در سال های گذشته بودجه های عمرانی در کشور به حداقل ممکن رسیده است و کاهش بودجه های عمرانی نشانه خوبی برای اقتصاد کشور نیست.
پورابراهیمی بیان کرد: تغییر در ساختار هزینه ای بودجه هم باید صورت بگیرد و باید از هزینه های جاری به سمت هزینه های عمرانی حرکت کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص شفافیت بودجه گفت: هرچه قدر بتوانیم عملکرد دولت را با رویکرد برخط و دقیق تری بسنجیم ، مدیریت منابع بهتری انجام می گیرد.
او ادامه داد: یکی از اشکالات موجود، عدم امکان نظارت مستمر مجلس بر بودجه است.
پورابراهیمی تاکید کرد: روابطی که در ساختار بودجه تعریف شده، بعضا غیرشفاف است و مبتنی بر رویکردهایی است که عملا امکان نظارت در ساختار بودجه ای فراهم نمی کند و جزئیات مربوط به این بخش ها باید بیان شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: محدودیت ها در اصلاح و تغییر بودجه توسط مجلس وجود دارد و طی سالیان گذشته بودجه ای که دولت به مجلس آورده تقریبا تنها حدود ۵ درصد تغییر داشته است و اگر دولت خود اقدام به اصلاح ساختاری نکند در این زمینه موفق نخواهیم بود.
او افزود: موضوعی که مجلس به جد دنبال میکند، جلوگیری از فرار مالیاتی است. سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۶ درصد است در حالی که در کشورهای دیگر به ۲۵ تا ۳۰ درصد میرسد و برای همین در جهت اصلاح ساختار مالیات، تلاش میکنیم ضمن ایجاد پایههای مالیاتی جدید، نظام جامع مالیاتی را عملیاتی کنیم.
پورابراهیمی گفت: چالش عمده اقتصادی ما تورم و کاهش مستمر ارزش ریال است که علت اصلی آن استقراض دولت از بانک مرکزی و تزریق پول پرقدرت به اقتصاد است.
او ادامه داد: کسری بودجه دولت از سنوات گذشته ناشی از استقراض دولتها از حوزه بانک مرکزی بوده که علت ریشه ای افزایش نقدینگی است که برای حل آن باید مشکل کسری بودجه را رفع و تعیین تکلیف کنیم.
در ادامه برنامه سبحانیان کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه یک پروژه کلان است که ابعاد گسترده ای دارد و در بازه زمانی کوتاه اتفاق نمی افتد. دولت و مجلس باید اقدامات کلان در این خصوص داشته باشند.
او ادامه داد: تعلل دولت در اصلاح ساختار بودجه طی سال های گذشته پیامد کسری بودجه را به همراه داشته و ریشه رخدادهای نامناسب اقتصادی همچون تورم، فاصله طبقاتی، فقر و گرانی بوده است.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر کسری بودجه پنهان شود به سمت استقراض پیش می رویم.
او افزود: مجلس طرح ۱۵ محوری در خصوص اصلاح ساختار بودجه آماده کرده تا بتواند به دولت کمک کند کسری بودجه را مدیریت کند البته انتظار نداریم دراین زمان محدود اصلاحات ساختاری ایجاد کند اما به جبران کسری بودجه کمک خواهد کرد.
سبحانیان بیان کرد: شفاف بودن منابع، مهمترین پایه شفافیت بودجه است و پیامد منفی شفاف نبودن منابع درآمدی نفت، تصویب یک بودجه صوری است.
او تاکید کرد: خط قرمز مجلس باید کسری بودجه باشد و مجلس هم نباید تصمیماتی بدون توجه به منابع دولت بگیرد که موجب افزایش کسری بودجه شود.
انتهای پیام/