یکی از رهبران جریان صدر عراق برخی طرف‌های سیاسی داخلی و خارجی را به تلاش برای کشاندن این کشور به جنگ داخلی متهم و تاکید کرد که وجود مرجعیت دینی سوپاپ اطمینان به شکست کشاندن این توطئه هاست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حاکم الزاملی یکی از رهبران جریان صدر عراق در گفت وگو با بغداد الیوم تصریح کرد: از سال‌ها پیش تاکنون همواره برخی طرف‌های سیاسی داخلی و خارجی وجود داشته اند که به دنبال فتنه انگیزی میان قومیت‌های مختلف و شعله ور کردن جنگ شیعی-سنی یا جنگ داخلی بوده اند و این توطئه‌ها تازگی ندارد.
 
حاکم الزاملی افزود: این اهرم فشار در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به کار گرفته شد، اما به دلیل وجود مرجعیت دینی در نجف و هوشیاری مردم عراق موفقیت آمیز نبود.
 
وی ادامه داد: ما با مصطفی الکاظمی نخست وزیر در این مورد صحبت کرده ایم؛ او خطر و تهدید پیش رو را درک کرده است. شکست خوردن این طرح‌ها مستلزم تقویت دستگاه‌های امنیتی و ایفای نقش درست آنهاست.
 
این عضو جریان صدر با تاکید براینکه مرجعیت دینی در نجف به ویژه آیت الله سید علی سیستانی و نیز مقتدی صدر که پایگاه بزرگ مردمی دارد سوپاپ اطمینان برای خنثی کردن این طرح ها هستند و ایشان تاثیر بسزایی در خاموش کردن آتش فتنه‌ها دارند.
 
عقیل الردینی عضو ائتلاف نصر نیز با اشاره به موضوع جنگ داخلی در عراق گفت: با وجود شخصیت‌های عاقل در کشور، وقوع جنگ داخلی در عراق بعید است.
 
الردینی افزود: بسیاری از دشمنان عراق تلاش کردند که شرایط را به این سمت سوق دهند، به ویژه زمان‌هایی که نیرو‌های الحشدالشعبی مورد هجمه قرار می‌گیرند، حتی برخی اتفاقات جنایتکارانه‌ای که اخیرا در کشور رخ داده است نیز از جمله همین تلاش‌ها بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه مردم عراق هوشیاری فوق العاده‌ای دارند گفت: وجود مرجعیت عالی دینی و ثقل تاثیرگذاری آن سوپاپ اطمینان کشور است و تمام طرف‌های سیاسی و گروه‌های الحشدالشعبی اجازه نخواهند داد تا شرایط به سمت جنگ داخلی پیش برود.
 
الردینی با تاکید براینکه دشمنان عراق خیر این کشور را نمی‌خواهند و قطعا از راه‌های مختلف به این تلاش‌های خود ادامه خواهند داد تصریح کرد: مرجعیت دینی هر زمان که ضرورت ایجاب کند فتوا صادر کرده و فتوای ایشان در سال ۲۰۱۴ بهترین شاهد براین سخن است؛ ایشان به خوبی متوجه شدند که خطر به عراق چشم دوخته است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار