صادرات غیرنفتی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشور محسوب می شود اما تاکنون به درستی از این بخش حمایت نشده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صادرات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی هر کشوری محسوب می‌شود به طوری که برخی از کشور‌ها تنها به این نوع از درآمد وابسته اند و هیچ منبع دیگری در بودجه سالانه آن‌ها تاثیر ندارد.

صادرات در ایران نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و سهم زیادی در درآمد‌های سالانه کشور دارد به طوری که در سال ۲۰۱۷ بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان‌های جهانی، ایران ۵۳.۳ بیلیون دلار محصولات و خدمات به کشور‌های مختلف صادر کرد.

در آن زمان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی تاثیر مستقیم در بودجه و درآمد‌های کشور داشت، اما با دستور مقام معظم رهبری در خصوص حذف درآمد‌های نفتی از بودجه کشور، هم اکنون این وابستگی به صفر رسیده است.
 
بخش تجارت ایران پس از این دستور به دنبال جبران سود حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی با استفاده از محصولات دیگر بود و تصمیماتی نیز در این حوزه صورت گرفت همچنین در راستای حمایت از کالای ایرانی، بسیاری از محصولات داخلی سازی شدند تا صادرات آن‌ها نیز افزایش پیدا کند.
 

بیشتر بخوانید:



در حال حاضر محصولات کشاورزی، معدنی و خدمات مختلف در رده‌های نخست لیست محصولات صادراتی ایران جای دارند ضمن این که برخی از این کالا‌ها بعضا در جهان نمونه مشابه ندارند که از جمله آن‌ها می‌توان به خاویار اشاره کرد.

خاویار ایرانی اگرچه تقاضای چندانی در داخل ندارد، اما در تمام دنیا و در بین دوست داران این خوراکی، از لحاظ کیفیت حرف اول را می‌زند. حجم تولید سالیانه خاویار در چین بیشتر از ایران است، اما خاویار ایرانی محبوبیت بیشتری دارد.

تولید این محصول در مقایسه با تولیدات صنعتی زحمت چندانی ندارد و این نوع ماهی بیشتر در کرانه غربی دریای خزر یافت می‌شود که بیشتر تولیدات نیز در بندر انزلی صورت می‌گیرد.

ارزش صادرات هر کیلو خاویار برابر با ۳۲ بشکه نفت خام است یعنی در صورتی که تولید این محصول گسترش پیدا کند، به تنهایی می‌تواند خسارت حاصل از حذف درآمد‌های نفتی را جبران کند.

خاویار تنها یک مورد از محصولات بخش کشاورزی با ظرفیت بالای صادراتی است . کالا‌هایی همچون گندم، انواع میوه و سبزیجات تازه با بهترین کیفیت در داخل تولید می‌شوند که مشتریان زیادی نیز در بازار‌های جهانی دارند همچنین خشکبار، عسل، خرما، مواد معدنی، سنگ‌های تزیینی و صنایع دستی از جمله کالا‌های صادراتی به حساب می‌آیند که سود زیادی برای کشور دارند.


افزایش ۱۰۰ درصدی منابع ارزی کشور با توسعه صادرات غیرنفتی

 
 ظرفیت‌های صادراتی در کشور بسیار است که در صورت بررسی و استفاده از تمامی آن‌ها علاوه بر پر کردن جای خالی درآمد‌های نفتی، مجموع درآمد‌های سالیانه صادراتی کشور بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، اما تمام این دستاورد‌ها به چند شرط بستگی دارند و رعایت این شروط تنها با حمایت‌های دولت امکان پذیر است.

بخش صادرات غیر نفتی کشور مشکلات بزرگ و کوچک بسیاری دارد که تمام این مشکلات به دلیل نبود حمایت دولت از این بخش بروز پیدا کرده است همچنین صادرکنندگان معتقدند مقررات صادراتی به قدری پیچیده و رعایت آن‌ها دشوار است که تمایل به صادرات از بین رفته است.


نبود حمایت مناسب دولت، صادرکنندگان را نابود می‌کند


در همین راستا جمشید نفر رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در خصوص اهمیت صادرات و حمایت‌های دولت از این مهم اظهار کرد: ظرفیت‌های صادراتی ایران به قدری گسترده و اهمیت بخش است که می‌توان تنها به همین موضوع متکی بود و تمام نیاز‌های ارزی و درآمدی کشور را بر طرف کرد.

وی افزود: مشکل صادرکنندگان با دولت، مصوبه‌های مختلفی است که مرتب تغییر پیدا می‌کند  که در این شرایط فعالان این بخش نمی‌توانند به مصوبه‌های جدید عادت کنند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: صادرکنندگان همچنین با بانک مرکزی نیز در خصوص تزریق ارز در سامانه نیما مشکل دارند به این جهت که تمام هزینه‌های تولید از زمانی که مواد اولیه تامین می‌شود تا زمانی که به دست مصرف کننده در خارج از کشور می‌رسد به دلار آزاد انجام می‌گیرد، اما صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت ارزان‌تر دریافت می‌کند.

نفر ادامه داد: در صورتی که دولت پایبند به قانون تزریق ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما است، باید تمام هزینه‌های تولید به خصوص مواد اولیه را نیز با ارز ارزان قیمت‌تر برای تولیدکننده تامین کند.

وی تصریح کرد: حداقل حجم صادرات برای سال ۹۹ جهت تامین نیاز‌های ارزی، ۴۱ میلیارد دلار پیش بینی شده بود، اما حجم آن در ۴ ماه نخست به ۸.۷ میلیارد دلار رسید که در این صورت حجم صادرات تا پایان سال نهایتا به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد یعنی امسال دست کم با ۱۰ میلیارد دلار کمبود ارز مواجه خواهیم شد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در پایان ابراز کرد: صادرکنندگان به عنوان سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و نادیده گرفتن آن‌ها به نوعی سوختن سرمایه‌های ملی به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر کمبود ارز مهم‌ترین مشکل موجود در کشور است که باعث شده منابع ارزی و ارزش ریال کاهش یابد و در نهایت تورم افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس، تامین ارز می‌تواند تمام این مشکلات را بر طرف سازد.

با تمام این تفاسیر، گرانی، تورم و کمبود اشتغال در کشور تا حد بسیار زیادی با توسعه بخش صادرات بر طرف می‌شود که تنها شرط گسترش آن حمایت دولت از بخش تولید و صادرات است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده
۲۱:۴۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
دامدار مگه چه گناهی کرده چرا همه چی از خوراکی دامی گرفته تا هرگونه وسایل سه برابر شده بجز دام سبک وسنگین چرا ما باید زحمت کش وغیر زحمت کش شغل راحت مساوی برابر نباشیم فاصله طبقاتی این قدرزیادباشد
Germany
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اقتصاد ایران نابود شده
اصلا نمیشه کاری کرد جز مثل یک آدم منطقی با دنیا رفتار کرد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اقتصاد ترکیده و رها شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
ای بابا اینقدر نگید صادرات ، آخه صادرات هم اندازه داره، به قیمت کمبود مواد در کشور ؟ یا افزایش تورم اجناس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
بورس نجات بدین به لبه پرتگاه رسیده قویترین عرضه اولیه ها که تو این چند ماه ارائه شده هم حسابی منفی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
عرض کنم دولت باید جلو نقدینگی کاذب رو بگیره

صادرات هم به موقع وبه جا باشه

زمانی که ما نمی تونیم بازار داخل رو تامین کنیم چرا صادرات
مثل الان گوجه
مرغ
پیاز و...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
این روزا داریم نتیجه میگیریم ماکه پولمون اقتصادمون بورسمون قیمت ماشین و خونه و ارزش پول و قیمت مایحتاج زندگیمون به انتخابات امریکا ربط داره.
Iran (Islamic Republic of)
-
۱۰:۰۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
صادرات نفتی یا غیر نفتی چه فرقی میکنه وقتی نمیتونی پول صادراتتو بگیری!!؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد. ن. ک
۰۹:۴۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
فرض کنید هر چیز غیر نفتی رو صادر کنیم.چه دردی از دردای مردم درمان میشه.
پسته صادر کنیم نفعش میره تو جیب سلطان پسته
زعفران صادر کنیم نفعش میره تو جیب سلطان زعفران
.
.

اقتصاد مردم اونوقت کجاش بهبود می یابه؟؟؟؟
پس الکی نگین راه نجات اقتصاد صادرات غیر نفتیه
راه نجات اقتصاد حق مردم رو نخوردن و دلار گرون نکردن و فرار به خارج نکردنه.
راه نجات اقتصاد تعامل با کشورها برا صادرات هر چیزی که نفعش جیب مردم را پر کنه نه جیب یه عده ی خاص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
صادرات خوبه
نه خام فروشی
صادرات به موقع نه مثل الان گوجه که جوابگوی بازار داخل نیست دارن صادر می کنند وقیمت شده 10برابر تا هفته قبل گوجه کیلویی 1500بود الان شده 15000تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
شما جلوی رانت و فساد فولاد رو بگیر جلوی ضرر مردم رو تو بورس بگیر نمیخاد صادرات غیر نفتی داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
ای وای دوباره این مسئولین چه بلایی می خواهند سرمان بیاورند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۵۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
عزیز مگه چی داریم صادر کنیم چرا خودمون رو گول مبزنیم به جز چند تا محصول کشاورزی هبچی واسه صادرات نداریم.. چیزی بلد نیستیم درست کنیم فقط مردم رو اذیت می کنند ... یه کشوری مثل کره که روزی داشت از ایران پیکان میخرید الان ببینید چه ماشین های میرنهچ.تو لوازم الکتریکی ببین چه چیزهای درست میکنن چون به مردمش احترام میزاره چون دولتش سر مردم کلاه نمیزاره چون به جووناش اعتماد میکنه چون بر حسب لیاقت و استعداد واسه به کاری انتخاب میشه نه بر حسب نماز وریش و انگشتری چون اینا یه چیز شخصی هستن و هیچ وقت مملکت رو اباد نمیکنه ما بر حسب این چیزا و پارتی داریم استخدام میکنیم جوونای نخبه هم میرن اونور اب.. ما یه ملت بدبختیم که همه چیمون قاطی هستش.
Sweden
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اسانس سبزیجات معطر و دارویی برای عطرسازی
پوست دام سبک و سنگین برای چرم
صنایع فولاد و سایر فلزات
محصولات پتروپالایشگاهی که اون خودش صدها شاخه دیگه میشه
و .....
مواردی که بالا ذکر شد باید ارزش افزوده ای صادر بشه نه به صورت خام فروشی
خدا رو شکر ما ملت خوشبخت هستیم مشکل شما و امثال شماها تنبلی بیش از حد و بدبین بودنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
جلوصادرات دام زنده رانگیرید .نگذارید دامدار ضررکندبااین همه هزینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
چشم
اول که مردم نمیتونن گوشت بخرند
بعدش اونایی هم که می تونن باید بخرن کیلو 150هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۴۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تحریم های ایران با وجود کشور های همسایه زیادش واقعا بی معنی است. بفرمایید با وجود بدهی زیاد چین به ایران آیا واقعا راهی برای نقد کردن این بدهی نیست ؟ آیا نمیشود به جای پول مانند ونزوئلا طلا گرفت یا اصلا همه این ها ب کنار نمی توانند پروژه های زمین مانده ایران را به اتمام برسانند یا پروژه جدیدی بکار گیرند بجای بدهیشان ؟
حتما که نباید پول و فلزات بدهند.بسیاری از کارها نیازی به مبادلات بانکی ندارد که از بیم تحریم ورود نمی کنند. چنانچه ما در جنگ اقتصادی هستیم مسئولان با درایت و تدبیر بیشتری به مسائل بنگرند تا این کشتی طوفان زده به سلامت به ساحل نجات برسد.
#خود تحریمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
وقتی همین عراق و افغانستان دیگه نمیتونن از شدت تحریمها و محدودیت بانکی پول صادرات رو به ایران برگردونند چه صادراتی؟! یه کاری کردید با این مملکت دیگه با هیچ کشوری جز ونزوئلا نمیتونید ارتباط داشته باشید. همون چین و روسیه هم به زودی ولتون میکنند چون راهی براشون باقی نمیزارید دیگه خودتون!!
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۰۷:۳۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
همش برعکسش از آب در میاد به مسئولین بگین هر وقت کاری رو کردین بیاین اعلام کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
با تحریم وابستگی به نفت به صفر رسید
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۰۰:۲۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
هرجا میبینن داره پیشرفتی حاصل میشه و کارخونه داره رونق پیدا میکنه و سود میده این نفوذی ها چنبره میزنن و نابودش میکنن
باید یه قانونی بذارن اگه مدیر نفوذی مدیریت گرفت نتونه کارخونه یا تولیدی رو تعطیل کنه
آخرین اخبار