مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: جمعیت استان در حال پیر شدن است به طوری که در سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت استان اصفهان سالمند خواهند بود.

حسین غفرانی مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان اظهارداشت: جمعیت نصف جهان در حال سقوط و پیرشدن است به طوری که در سال ۱۴۳۰ نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت استان اصفهان سالمند خواهند بود، در حال حاضر  بیش از ۸ درصد جمعیت استان سالمند هستند.


او افزود:در استان اصفهان از ابتدای قرن حاضر رشد جمعیت رو به پایین بوده و از سال ۱۳۳۵ یعنی اولین سرشماری همواره این عدد بالای ۲/۱ درصد بود و در سال ۱۳۴۵ بالای ۳ درصد ودر سال ۱۳۵۵ با توجه به برخی سیاست گذاری‌های کنترلی جمعیت در سال ۱۳۴۶ قدری کاهش وبه زیر ۳ درصد رسید.

مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان تاکید کرد:برای اینکه جامعه بتواند از نرخ رشد مطلوب جمعیت برخوردار باشد بایدنرخ رشد جانشین جمعیت ۲/۱ در صد یعنی در قبال هر پدر ومادر ۲ فرزند بایدبه دنیا بیایند که متاسفانه این نرخ رشد جمعیت در کشور و استان رو به تنزل است.

غفرانی گفت: درسال ۱۳۴۶ با وجود سیاست‌های تفکر و تعدیل رشد جمعیت کاهش پیدا کرد، اما پس از آن در دروان انقلاب اسلامی با وجود سیاست‌های رهایی جمعیت نرخ رشد جمعیت دو برابر شد و مجدد بعد از آن سیاست‌های کنترلی از سوی دولت بر این مسئله حاکم شد و نرخ رشد زاد و ولد را در جامعه کاهش داد.

او ادامه داد: با توجه به رشد بالا و مطلوب زاد و ولد در سال ۱۳۸۵ پنجره طلایی جمعیت باموقعیت ۷۱ صدوم به وجود آمد که طبق آن ۱۵ تا ۶۵ درصد جمعیت استان اصفهان جوان بودند، اما در سال ۱۴۲۵ به بعد این دوران تمام و مو قعیت سالمندی حاکم خواهد شد.

مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان ادامه داد: در ادامه سال‌ها سرشماری سال ۸۵ و ۹۰، متاسفانه رشد جمعیت به زیر ۲ درصدودر سال ۹۵ در استان اصفهان به زیر ۱ درصد رسیده و رشد نرخ ناخالص ولادت سالیانه هم نزدیک ۱۲ در هزار است که در مقاطع سرشماری این رشد نرخ سالیانه ولادت‌ها تا سال ۱۳۶۵ به ۴۵ در هزار هم رسیده بود.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار