نمک ثروت ناب مناطق کویری است که از دل زمین قهوه ای رنگ سلامت روح و جسم را به ارمغان می آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، اینجا سرزمین آفتاب ، استان سمنان است که از نظر مساحت جزو پهناورترین استان‌های کشور است.یکی از ویژگی‌های استان‌های کویری جدا از بحث جاذبه‌های کویر و تاریخی نمک زار بودن آن است که می‌تواند به عنوان یکی از پتانسیل‌های خاص و اصلی استان‌های کویری شناخته شود.

این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم یکی از مناطق تامین کننده نمک کشور است.

ثروت سفید به تضمین سلامت وح و جسم

نمک  ادویه ای ارزان قیمت است که روزانه با آن سرو کار داریم به گونه ای که اگر بهترین غذا را در اختیار ما قرار دهند ولی نمک نداشته باشد از خوردن آن اجتناب می کنیم.

نمک را می‌توان به عنوان یک جایگزینی مناسب در مقابل بسیاری از محصولات شیمیایی که هر روز از آن استفاده می‌شود، دانست، از نمک می توان به عنوان یک ماده‌ تمیز کننده استفاده کرد.

کاربرد نمک در خانه داری و زیبایی

 رفع بوی دست ها،درمان جوش‌های صورت،درمان زخم‌های داخل دهان ،از بین بردن بوی کفش ،درست کردن رنگ خانگی،تازه نگه داشتن برش‌های میوه،خوشبو نگه داشتن اتاق،برق انداختن سینک،برای ظروف براق مسی،تسکین نیش پشه، نمک جایگزین خمیر دندان، درمان شوره سر،جلوگیری از شکل گیری یخ ، درمان گلو درد و بهبود سلامت دهان با ترکیب آب از جمله کاربردهای نمک در زندگی است.

ثروت سفید به تضمین سلامت جسم

کیفیت بالای معادن نمک در استان سمنان به خصوص در گرمسار با درجه خلوص نمک بالای ۹۸ درصد باعث شده نمک استان سمنان  از دیگر مناطق متمایز شود.

گذشته از این، معادن نمک گرمسار امروز به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در استان تبدیل شده و هر سال، پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، ضمن اینکه هالوتراپی یا نمک درمانی، امروز در بسیاری از کشور‌ها و از جمله در کشور‌های اروپایی مورد توجه جدی است.

معادن نمک استان سمنان جدا از اینکه نیمی از نیاز کشور به این ماده معدنی را رفع می‌کنند، از ظرفیت زیادی در حوزه گردشگری برخوردارند؛ ظرفیتی که اگرچه چند سالی است از آن بهره گرفته می‌شود، اما هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی و جایگاهی در خور، فاصله بسیار دارد.

استان سمنان از ذخایر غنی و متنوع معدنی برخوردار است و این بخش می‌تواند اشتغالزایی زیادی برای استان و کشور به همراه بیاورد.

ثروت سفید به تضمین سلامت جسم

در این استان بیش از ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده بهره‌برداری می‌شود، سالانه افزون بر ۲۰ میلیون تن ماده معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود، در حالی که ظرفیت برداشت بیشتری در این استان وجود دارد.

رفع مشکلات و موانع پیش روی معادن در استان می‌تواند زمینه بهره‌برداری بیشتر از این ظرفیت‌های خدادادی را بیش از پیش در استان فراهم کند، به گونه‌ای که در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم چه بسا بخش معدن به تنهایی بتواند گره معضل اشتغال را در این استان پهناور باز کند.

استان سمنان با داشتن بیش از ۴۵ معدن نمک و ۳۳ معدن نمک فعال بیش از دو میلیون تن سنگ نمک از معادن استخراج می‌کند.

شهرستان گرمسار قطب تولید نمک در استان سمنان است در این منطقه ۲۷ معدن نمک وجود دارد که درجه‌ خلوص نمک بسیاری از این معادن بالای ۹۸ درصد است.یکی از واحد‌های استخراج و فرآوری نمک تصفیه خوراکی مجتمع معدنی املاح ایران است. این مجموعه توانسته با فعالیت دو کارخانه تولید نمک خوراکی و تولید سالانه بیش از ۸۰ هزار تن نمک با خلوص بالای ۹۹ و ۹۵ درصد به بزرگترین تولید کننده نمک تصفیه شده کشور تبدیل شود.

رستمی مدیرعامل مجتمع معدنی املاح ایران گفت: این واحد علاوه بر تامین ۱۶ درصد بازار داخلی نمک، چهل درصد صادرات نمک کشور را هم در اختیار دارد.

او افزود: نمک تولیدی این کارخانه به کشور‌های روسیه حاشیه خزر و حاشیه خلیج فارس همچنین عراق صادر می‌شود و توانسته سالانه سیصد هزار دلار ارزآوری داشته باشد.

ثروت سفید به تضمین سلامت جسم

مدیرعامل مجتمع معدنی املاح ایران با اشاره به حجم ۴۵۰ میلیون تنی تجارت جهانی نمک و سهم ناچیز ایران از این رقم، افزایش ۵۸ درصدی فروش داخلی و صادرات نمک تنها در فروردین ماه امسال به ارزش ۲۳ هزاردلار را بخشی از تلاش این مجتمع برای جهش تولید و افزایش بازار جهانی نمک ایران اعلام کرد.

رستمی گفت: به زودی در این مجتمع یک خط تولید نمک تبلور مجدد با ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن راه اندازی خواهد شد.

او بیان کرد: با تلاش متخصصان داخلی تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات راه اندازی دو کارخانه نمک در همین مجتمع ساخته و راه اندازی شده و این مجتمع توانمندی ساخت و راه اندازی دیگر کارخانجات نمک کشور را هم دارد.

آزمایشگاه نمک مجتمع معدنی املاح ایران جزو آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز است.

ثروت سفید به تضمین سلامت جسم

پناه بردن به غار‌های نمکی

اگرچه پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مصرف نمک را کاهش دهند، اما این روز‌ها مردم زیادی در جهان برای درمان بیماری‌های خود به غار‌های نمکی پناه می‌برند چراکه این غار‌ها ویژگی ضد باکتریایی دارند و به صورت طبیعی هوا را تصفیه کرده و آلودگی را از بین می‌برند. همچنین نمک‌درمانی یکی از روش‌های درمانی جدید است که به تازگی برای برخی از بیماری‌های تنفسی و پوستی رایج شده است.

برخی منابع پزشکی اعلام می‌کنند که نمک و فضا‌های بسته‌ای که در آن، جریان هوا با نمک تلفیق شده، برای درمان انواع بیماری‌های ریوی، آسم، سرفه و همچنین درمان انواع درد‌های پا، زانو، مچ، دست و کمر درد که همراه با ورم و کبودی هستند، موثر است. استان سمنان نیز به عنوان یکی از مناطق تامین‌کننده نمک شور شناخته شده است و معادن غنی نمک دارد؛ معادنی که در مسیر جاده زیارتی مشهد نیز می‌توانند گزینه‌ای برای انجام طرح‌های گردشگری بر پایه نمک باشند.

برخی از مسئولان گردشگری در سال‌های گذشته ایده‌هایی برای استفاده از این جاذبه‌ها داشته‌اند؛ مانند وعده راه‌اندازی کلینیک نمک‌درمانی در یکی از بزرگ‌ترین غار‌های نمکی ایران در گرمسار که یکی از بزرگ‌ترین معادن نمک و غار‌های نمکی ایران است . مقدمات راه‌اندازی کلینیک نمک‌درمانی همچون پذیرش سرمایه‌گذار و واگذاری زمین در فضایی حدود ۵۰۰ متر مربع در حال انجام است.

این ایده‌های گردشگری، اگر چه در استان سمنان خیلی جدی گرفته نشده، اما سرمایه‌گذاران اقتصادی در حوزه معادن و استخراج نمک، قوی‌تر از فعالان گردشگری عمل کرده‌اند و درحال برداشت نمک از این کوه‌ها و گنبد‌های بلورین هستند.

یکی از گنبد‌های نمکی استان سمنان را می‌توان در میانه راه ایوانکی به گرمسار پیدا کرد، درون غار‌های نمکی، دریاچه‌ای از آب شور نیز وجود دارد که انعکاس آب را می‌توان در آن دید و اگر دارای ستون‌های عظیمی در داخل غار باشند، به آن جلوه‌ای باشکوه خواهد داد. رسوبات نمک روی یکدیگر چنان به نظر می‌رسند که گویی یک کیک نمکی روبه‌روی گردشگران قرار گرفته است. این کوه‌ها و غار‌های نمکی اکنون محل درآمد سرمایه‌گذاران زیادی شده‌اند.

ثروت سفید به تضمین سلامت جسم

مهدی جمال مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از گفت و گو با دستگاه‌های اجرایی برای جذب سرمایه گذار در معادن نمک گرمسار خبر داد و گفت: در آینده نزدیک این شهرستان به قطب نمک درمانی تبدیل می‌شود.

او افزود: استفاده از پتانسیل معادن متروکه نمک در گرمسار در بخش گردشگری با همکاری دستگاه‌های اجرایی در ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این حوزه نقش به سزایی دارد.

اشتغال با سنگ نمک

بانوی کارآفرینی گرمساری در روستای ریکان با شناسایی ظرفیت‌های منطقه دست به حرفه‌ای جدید در بازار کار زد و با فروش محصولات خود در سراسر کشور و نوآوری و کیفیت تولیدات راه صادرات را به کشور‌های دیگر هم باز کرد.

خانم احمدی با استفاده از سنگ‌های نمک که از ظرفیت‌های طبیعی و معدنی در شهرستان گرمسار به شمار می‌رود بیش از ۱۵۰ محصول متنوع و کاربردی تولید می‌کند و با آموزش و تاسیس کارگاه در روستای ریکان سبب رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال در این منطقه شده است.

تولید صابون بهداشتی نمک اولین بار در استان سبب معرفی محصولات این بانوی کارآفرین در سراسر کشور و باز شدن راه‌های صادراتی به کشور‌های سوئد، ارمنستان، ترکیه و عراق شده است.

در پایان باید گفت با پیشرفت تکنولوژی و تبدیل روش های سنتی، با بهره گیری از منابع طبیعی و تجربیات و تخصص علمی کارشناسان و متخصصین پزشکی می توان همچون گذشته با صرف هزینه کم  باعث سلامت جسم و رونق اقتصاد خانواده و کشور شد.

گزارش از زهرامجاور

انتهای پیام/ ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.